The thesis talks about branding and corporate strategy of Unicredit Group. The following paper defines the brand and its components, analyzing brand identity, brand awareness, brand image, brand positioning, brand loyalty and brand equity. Then the thesis examines the Group's branding with reference to the WeAreDesign digital platform to illustrate every aspect around the brand including the logo, tone of voice, values, purpose and brand identity. After that it continues with the definition of corporate strategy with a focus on the main elements for the definition of a successful strategy including customer knowledge, competition analysis, definition of objectives, development of a competitive advantage, flexibility and adaptability, the integration of all business functions and the integration of internal resources and external factors. Finally, after a brief introduction on the history of the Bank, the Group's strategic plan and the applied strategy, called Unicredit Unlocked, are analyzed, focusing on the importance of digital transformation and sustainability, with a vision of the Group's positioning in Italy.

La tesi tratta il branding e la strategia aziendale di Unicredit. Inizialmente il seguente elaborato definisce il brand e le sue componenti, analizzando la brand identity, brand awareness, brand image, brand positioning, brand loyalty e brand equity. Successivamente si esamina il branding del Gruppo con riferimento alla piattaforma digitale WeAreDesign per illustrare ogni aspetto attorno al brand tra cui il logo, il tone of voice, i valori, lo scopo e l’identità del marchio. Si prosegue con la definizione di strategia aziendale con un focus sugli elementi principali per la definizione di una strategia di successo tra cui la conoscenza del cliente, l’analisi della concorrenza, la definizione degli obiettivi, lo sviluppo di un vantaggio competitivo, la flessibilità e adattabilità, l’integrazione di tutte le funzioni aziendali e l’integrazione delle risorse interne e dei fattori esterni. Infine, dopo una breve premessa sulla storia della Banca, si analizza il piano strategico del Gruppo e la strategia applicata, denominata Unicredit Unlocked, soffermandosi sull’importanza della trasformazione digitale e della sostenibilità, con una visione sul posizionamento del Gruppo in Italia.  

Il branding e la strategia aziendale: il caso Unicredit

CIRACI, DANIELA
2023/2024

Abstract

La tesi tratta il branding e la strategia aziendale di Unicredit. Inizialmente il seguente elaborato definisce il brand e le sue componenti, analizzando la brand identity, brand awareness, brand image, brand positioning, brand loyalty e brand equity. Successivamente si esamina il branding del Gruppo con riferimento alla piattaforma digitale WeAreDesign per illustrare ogni aspetto attorno al brand tra cui il logo, il tone of voice, i valori, lo scopo e l’identità del marchio. Si prosegue con la definizione di strategia aziendale con un focus sugli elementi principali per la definizione di una strategia di successo tra cui la conoscenza del cliente, l’analisi della concorrenza, la definizione degli obiettivi, lo sviluppo di un vantaggio competitivo, la flessibilità e adattabilità, l’integrazione di tutte le funzioni aziendali e l’integrazione delle risorse interne e dei fattori esterni. Infine, dopo una breve premessa sulla storia della Banca, si analizza il piano strategico del Gruppo e la strategia applicata, denominata Unicredit Unlocked, soffermandosi sull’importanza della trasformazione digitale e della sostenibilità, con una visione sul posizionamento del Gruppo in Italia.  
Branding and corporate strategy: the UniCredit model
The thesis talks about branding and corporate strategy of Unicredit Group. The following paper defines the brand and its components, analyzing brand identity, brand awareness, brand image, brand positioning, brand loyalty and brand equity. Then the thesis examines the Group's branding with reference to the WeAreDesign digital platform to illustrate every aspect around the brand including the logo, tone of voice, values, purpose and brand identity. After that it continues with the definition of corporate strategy with a focus on the main elements for the definition of a successful strategy including customer knowledge, competition analysis, definition of objectives, development of a competitive advantage, flexibility and adaptability, the integration of all business functions and the integration of internal resources and external factors. Finally, after a brief introduction on the history of the Bank, the Group's strategic plan and the applied strategy, called Unicredit Unlocked, are analyzed, focusing on the importance of digital transformation and sustainability, with a vision of the Group's positioning in Italy.
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