Introduction: Human performance has important repercussions on patient’s health outcomes and is largely influenced by Non-technical skills and Human Factors. Crew Resource Management aims to reduce the occurrence of human error by using simulations to develop these soft skills. This form of training can also be applied to undergraduate nursing students. Objective: To describe the perception of second and third year course nursing students’ level of Nontechnical skills and Human Factors subjected to basic and advanced simulation laboratories at the University of Turin. Methods: A questionnaire including GSE, Ottawa GRS, Simulator session Crisis Management Skills Checklist was validated in Italian and administered during the University's simulation laboratories. Results: 154 questionnaires were collected in total. According to the GSE greater shortcomings emerged in abilities to deal with unexpected events. All Ottawa GRS skills obtained an average score below the threshold identified in literature (<5) with the exception of communication. Students also presented greater difficulties in delegating, in problem solving and in avoiding fixation errors. Discussion: All Ottawa GRS skills require a dedicated training for students. The fact that the third year course and the advanced laboratory’s participants obtained higher scores suggests the validity of the instrument and data’s statistical significance. Participants declared they were very satisfied with the experience and that they were in favor of participating in a similar training in future. Conclusion: Training with simulations turns out to be effective in developing students' soft skills, as well as being a protected and more ethical learning context. Key words: Nontechnical skills, Human Factors, CRM, simulation, undergraduate nursing students

Introduzione: La performance umana ha importanti ripercussioni sugli esiti di salute del paziente ed è largamente influenzata da competenze non tecniche e da fattori umani. Il Crew Resource Management ha come obiettivo quello ridurre il verificarsi dell’errore umano avvalendosi di simulazioni per sviluppare queste “soft skills”. Questa tipologia di formazione può essere applicata anche agli studenti di infermieristica. Obiettivo: Descrivere la percezione del proprio livello di Nontechnical skills e Human Factors degli studenti di infermieristica del secondo e terzo anno di corso dell’Università degli Studi di Torino sottoposti a laboratori di simulazione base e avanzata. Metodi: È stato validato un questionario in italiano comprendente la GSE, la Ottawa GRS, la Checklist delle competenze, somministrato durante i laboratori in simulazione dell’Università. Risultati: Sono stati raccolti 154 questionari in totale. Dalla GSE sono emerse maggiori carenze per quanto riguarda le capacità di affrontare gli eventi inattesi. Tutte le competenze della Ottawa GRS hanno ottenuto un punteggio medio sotto la soglia identificata in letteratura (<5) ad eccezione della comunicazione. Gli studenti inoltre hanno presentato maggiori difficoltà nel delegare, nel problem solving e nell’evitare l’errore di fissazione. Discussione: Tutte le competenze della Ottawa GRS richiederebbero una formazione dedicata per gli studenti. Il fatto che il terzo anno di corso e i partecipanti del laboratorio avanzato abbiano ottenuto punteggi maggiormente elevati suggerisce validità dello strumento e significatività statistica dei dati. I partecipanti si sono dichiarati molto soddisfatti dell’esperienza e favorevoli a partecipare a formazioni di questo tipo in futuro. Conclusione: La formazione con simulazioni si dimostra efficace per poter sviluppare le “soft skills” degli studenti oltre che rappresentare un contesto di apprendimento protetto e più etico. Parole chiave: competenze non tecniche, fattori umani, CRM, simulazione, studenti di infermieristica

Livello di soft skills e human factors negli studenti di infermieristica sottoposti a simulazioni avanzate: uno studio osservazionale

BISACCA, VALERIA
2022/2023

Abstract

Introduzione: La performance umana ha importanti ripercussioni sugli esiti di salute del paziente ed è largamente influenzata da competenze non tecniche e da fattori umani. Il Crew Resource Management ha come obiettivo quello ridurre il verificarsi dell’errore umano avvalendosi di simulazioni per sviluppare queste “soft skills”. Questa tipologia di formazione può essere applicata anche agli studenti di infermieristica. Obiettivo: Descrivere la percezione del proprio livello di Nontechnical skills e Human Factors degli studenti di infermieristica del secondo e terzo anno di corso dell’Università degli Studi di Torino sottoposti a laboratori di simulazione base e avanzata. Metodi: È stato validato un questionario in italiano comprendente la GSE, la Ottawa GRS, la Checklist delle competenze, somministrato durante i laboratori in simulazione dell’Università. Risultati: Sono stati raccolti 154 questionari in totale. Dalla GSE sono emerse maggiori carenze per quanto riguarda le capacità di affrontare gli eventi inattesi. Tutte le competenze della Ottawa GRS hanno ottenuto un punteggio medio sotto la soglia identificata in letteratura (<5) ad eccezione della comunicazione. Gli studenti inoltre hanno presentato maggiori difficoltà nel delegare, nel problem solving e nell’evitare l’errore di fissazione. Discussione: Tutte le competenze della Ottawa GRS richiederebbero una formazione dedicata per gli studenti. Il fatto che il terzo anno di corso e i partecipanti del laboratorio avanzato abbiano ottenuto punteggi maggiormente elevati suggerisce validità dello strumento e significatività statistica dei dati. I partecipanti si sono dichiarati molto soddisfatti dell’esperienza e favorevoli a partecipare a formazioni di questo tipo in futuro. Conclusione: La formazione con simulazioni si dimostra efficace per poter sviluppare le “soft skills” degli studenti oltre che rappresentare un contesto di apprendimento protetto e più etico. Parole chiave: competenze non tecniche, fattori umani, CRM, simulazione, studenti di infermieristica
Level of soft skills and human factors in undergraduate nursing students subjected to advanced simulations: an observational study
Introduction: Human performance has important repercussions on patient’s health outcomes and is largely influenced by Non-technical skills and Human Factors. Crew Resource Management aims to reduce the occurrence of human error by using simulations to develop these soft skills. This form of training can also be applied to undergraduate nursing students. Objective: To describe the perception of second and third year course nursing students’ level of Nontechnical skills and Human Factors subjected to basic and advanced simulation laboratories at the University of Turin. Methods: A questionnaire including GSE, Ottawa GRS, Simulator session Crisis Management Skills Checklist was validated in Italian and administered during the University's simulation laboratories. Results: 154 questionnaires were collected in total. According to the GSE greater shortcomings emerged in abilities to deal with unexpected events. All Ottawa GRS skills obtained an average score below the threshold identified in literature (<5) with the exception of communication. Students also presented greater difficulties in delegating, in problem solving and in avoiding fixation errors. Discussion: All Ottawa GRS skills require a dedicated training for students. The fact that the third year course and the advanced laboratory’s participants obtained higher scores suggests the validity of the instrument and data’s statistical significance. Participants declared they were very satisfied with the experience and that they were in favor of participating in a similar training in future. Conclusion: Training with simulations turns out to be effective in developing students' soft skills, as well as being a protected and more ethical learning context. Key words: Nontechnical skills, Human Factors, CRM, simulation, undergraduate nursing students
IMPORT TESI SOLO SU ESSE3 DAL 2018
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
TESI Bisacca Valeria.pdf

non disponibili

Dimensione 2.31 MB
Formato Adobe PDF
2.31 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/5651