Society is governed by mechanisms which are able to manage and regulate it. This thesis focuses on a specific type of mass communication which, inevitably, needs to evolve in time in order to adapt to the dynamism of society: social advertising. In this study I have investigated the use of language in the field of Spanish social advertising, analysing both the structures and the techniques used by those who, from 2006 to date, have curated the initiatives of the Ministerio de Sanidad - Gobierno de España. In doing so, I have focused on those advertisements that develop gender-based violence as main issue. I decided to discuss this topic because I have always been fascinated by language considered as a force able to change society. In this thesis, in the first chapter it is possible to find the advertisements transcriptions, the second one focuses on the linguistic, textual and extra-textual elements of the latters, the third chapter contains all the billboards related to the advertisements mentioned above. The takeaway message of this study is that language is a vehicle in society and individuals need to understand and realise that it can be used as a means to change people’s behaviours and choices.

La società è regolata da meccanismi in grado di governarla e dirigerla. Questo elaborato si concentra su una forma di comunicazione di massa che, inevitabilmente, ha necessità di evolversi nel tempo per adeguarsi al dinamismo della società: la pubblicità sociale. In questo lavoro ho deciso di occuparmi dell’uso del linguaggio nell’ambito della pubblicità sociale spagnola, analizzando le strutture e tecniche utilizzate da coloro che, dal 2006 a oggi, hanno curato le iniziative del Ministerio de Sanidad del Gobierno de España, e concentrandomi su quelle che trattano come tema principale la violenza di genere. Alla base della mia scelta vi è il fascino che ho sempre provato verso la lingua in veste di leva nei cambiamenti sociali. Nell’elaborato, il primo capitolo contiene le trascrizioni degli spot pubblicitari, il secondo l’analisi degli elementi linguistici, testuali ed extratestuali dei testi stessi, il terzo l’analisi di tutte le versioni cartellone corrispondenti agli spot sopra menzionati. Il messaggio che vuole trasmettere questa tesi è che la lingua è un veicolo all’interno della società e che vi è una estrema necessità di comprendere quanto essa possa guidare gli individui verso determinati comportamenti e precise scelte.

La pubblicità sociale del Ministerio de Sanidad del Gobierno de España: analisi linguistico-pragmatica di un corpus di campagne pubblicitarie contro la violenza di genere

FORNO, ELENA
2021/2022

Abstract

La società è regolata da meccanismi in grado di governarla e dirigerla. Questo elaborato si concentra su una forma di comunicazione di massa che, inevitabilmente, ha necessità di evolversi nel tempo per adeguarsi al dinamismo della società: la pubblicità sociale. In questo lavoro ho deciso di occuparmi dell’uso del linguaggio nell’ambito della pubblicità sociale spagnola, analizzando le strutture e tecniche utilizzate da coloro che, dal 2006 a oggi, hanno curato le iniziative del Ministerio de Sanidad del Gobierno de España, e concentrandomi su quelle che trattano come tema principale la violenza di genere. Alla base della mia scelta vi è il fascino che ho sempre provato verso la lingua in veste di leva nei cambiamenti sociali. Nell’elaborato, il primo capitolo contiene le trascrizioni degli spot pubblicitari, il secondo l’analisi degli elementi linguistici, testuali ed extratestuali dei testi stessi, il terzo l’analisi di tutte le versioni cartellone corrispondenti agli spot sopra menzionati. Il messaggio che vuole trasmettere questa tesi è che la lingua è un veicolo all’interno della società e che vi è una estrema necessità di comprendere quanto essa possa guidare gli individui verso determinati comportamenti e precise scelte.
ITA
Society is governed by mechanisms which are able to manage and regulate it. This thesis focuses on a specific type of mass communication which, inevitably, needs to evolve in time in order to adapt to the dynamism of society: social advertising. In this study I have investigated the use of language in the field of Spanish social advertising, analysing both the structures and the techniques used by those who, from 2006 to date, have curated the initiatives of the Ministerio de Sanidad - Gobierno de España. In doing so, I have focused on those advertisements that develop gender-based violence as main issue. I decided to discuss this topic because I have always been fascinated by language considered as a force able to change society. In this thesis, in the first chapter it is possible to find the advertisements transcriptions, the second one focuses on the linguistic, textual and extra-textual elements of the latters, the third chapter contains all the billboards related to the advertisements mentioned above. The takeaway message of this study is that language is a vehicle in society and individuals need to understand and realise that it can be used as a means to change people’s behaviours and choices.
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