The study analyzed in this thesis tends to illustrate the phenomenon of the integration of legionary soldiers thanks to the diffusion of military diplomas issued between the II and III century AD. In the aftermath of the edict of citizenship desired by Emperor Caracalla (212), the Roman Empire finds itself involved in a series of events that upset the state's balance of society, leading the central government to a historic decision to protect the state both from a legal and from a social point of view. The phenomenon of integration has some evidence of prominence to the soldiers engaged in the respective campaigns of conquest or defense of the empire. All this entails (though not definitely) the new relational dynamics both for those who still did not have the right to citizenship and for the soldiers still tied to their own barbarian origins with the top of the bureaucratic power and with the authorities in charge to pay the imperial army. For the soldiers of the three main armies of the West, Gaul, Germany and Britannia, the diffusion of this provision takes place gradually, transforming both their living conditions in the province and the relations with the government of Rome. If for Gaul and Germany the diffusion of this provision takes place more radically, in Britannia, there is a real change in social dynamics determined by the extent that this edict had on local soldiers. Through the reconstruction and interpretation of some of the major epigraphic sources and the few diplomas found in the areas concerned, this study seeks to gather some of the most significant details in order to summarize the outcomes that this provision had towards the individuals who the Caesars' empire served in the III century. The analysis carried out on these testimonies of the past provides information on the living conditions of the provincial soldiers, highlighting the positive and negative aspects that an edict of world importance had on the military bodies of these years. With the contribution of epigraphic research on these diplomas, the aim of this study will be to show the reader a reconstruction of the life and events that accompanied the soldiers at border outposts, providing information not only about the life in the military camp but also about their personal events and their relationship with the local government authority. Thanks to the information obtained on their life, their age at the moment of recruitment and the possibility of having received Roman citizenship after 212 have made it possible for archaeologists to provide real examples of everyday life at the outskirts of the ancient world. Just like a modern identity card, these diplomas have allowed us to get a close-up view of the reality of the border and the way by which a soldier received the contents of the imperial edicts issued by the Roman government between the second and the third centuries.

Lo studio analizzato in questa tesi tende ad illustrare il fenomeno dell'integrazione dei soldati legionari grazie alla diffusione dei diplomi militari emessi fra il II e il III secolo d.C. All'indomani dell'editto di cittadinanza voluto dall'imperatore Caracalla (212), l'impero romano si trova coinvolto in una serie di eventi che sconvolgono l'equilibrio statale della società, portando il governo centrale ad una decisione storica per la protezione dello stato sia dal punto di vista giuridico che sociale. Il fenomeno di integrazione ha dei riscontri di primo piano sui soldati impegnati nelle rispettive campagne di conquista o di difesa dell'impero. Il tutto comporta (pur non in maniera definitiva) delle nuove dinamiche relazionali sia per coloro che ancora non possedevano il diritto alla cittadinanza sia per i soldati ancora legati alle proprie origini barbare con i vertici del potere burocratico e con le autorità incaricate di retribuire l'esercito imperiale. Per i soldati dei tre principali eserciti d'Occidente, Gallia, Germania e Britannia, la diffusione di tale provvedimento avviene per gradi, trasformando sia il loro modo di vivere in provincia sia i rapporti con il governo di Roma. Se per Gallia e Germania la diffusione di tale provvedimento avviene in maniera più radicale, in Britannia si assiste ad un vero e proprio mutamento delle dinamiche sociali determinate dalla portata che tale editto ebbe sui soldati locali. Attraverso la ricostruzione e l'interpretazione di alcune delle maggiori fonti epigrafiche e dei pochi diplomi rinvenuti nelle aree interessate, questo studio cerca di raccogliere alcuni dei particolari più significativi al fine di riassumere gli esiti che tale provvedimento ebbe nei confronti di quegli individui che servirono l'impero dei Cesari nel III secolo. L'analisi compiuta su queste testimonianze del passato fornisce informazioni del modo di vivere dei soldati provinciali, evidenziando gli aspetti positivi e negativi che un editto di importanza mondiale ebbe sui corpi militari di questi anni. Con il contributo fornito dalla ricerca epigrafica compiuta sui diplomi (alcuni dei quali incompleti), il fine di questo studio sarà mostrare al lettore una ricostruzione della vita e delle vicende che accompagnavano i soldati presso gli avamposti di frontiera, fornendo informazioni non solo sulla vita del campo militare bensì sulle proprie vicende personali e sui loro rapporti con l'autorità governativa del luogo. Grazie alle informazioni ricavate sulla loro vita, la loro età al momento del reclutamento e la possibilità di aver ricevuto la cittadinanza romana dopo il 212, ciò ha reso possibile per gli archeologi fornire degli esempi reali della vita quotidiana presso la periferia del mondo antico. Alla pari appunto di una carta d'identità moderna, questi diplomi hanno permesso di conoscere da vicino la realtà della frontiera e il modo con il quale un soldato recepisse i contenuti degli editti imperiali emanati dal governo romano fra il II e il III secolo.

Eserciti e cittadinanza nelle province occidentali fra II e III secolo: i casi di Gallia, Germania e Britannia

CIOFFI, DANIELE
2017/2018

Abstract

Lo studio analizzato in questa tesi tende ad illustrare il fenomeno dell'integrazione dei soldati legionari grazie alla diffusione dei diplomi militari emessi fra il II e il III secolo d.C. All'indomani dell'editto di cittadinanza voluto dall'imperatore Caracalla (212), l'impero romano si trova coinvolto in una serie di eventi che sconvolgono l'equilibrio statale della società, portando il governo centrale ad una decisione storica per la protezione dello stato sia dal punto di vista giuridico che sociale. Il fenomeno di integrazione ha dei riscontri di primo piano sui soldati impegnati nelle rispettive campagne di conquista o di difesa dell'impero. Il tutto comporta (pur non in maniera definitiva) delle nuove dinamiche relazionali sia per coloro che ancora non possedevano il diritto alla cittadinanza sia per i soldati ancora legati alle proprie origini barbare con i vertici del potere burocratico e con le autorità incaricate di retribuire l'esercito imperiale. Per i soldati dei tre principali eserciti d'Occidente, Gallia, Germania e Britannia, la diffusione di tale provvedimento avviene per gradi, trasformando sia il loro modo di vivere in provincia sia i rapporti con il governo di Roma. Se per Gallia e Germania la diffusione di tale provvedimento avviene in maniera più radicale, in Britannia si assiste ad un vero e proprio mutamento delle dinamiche sociali determinate dalla portata che tale editto ebbe sui soldati locali. Attraverso la ricostruzione e l'interpretazione di alcune delle maggiori fonti epigrafiche e dei pochi diplomi rinvenuti nelle aree interessate, questo studio cerca di raccogliere alcuni dei particolari più significativi al fine di riassumere gli esiti che tale provvedimento ebbe nei confronti di quegli individui che servirono l'impero dei Cesari nel III secolo. L'analisi compiuta su queste testimonianze del passato fornisce informazioni del modo di vivere dei soldati provinciali, evidenziando gli aspetti positivi e negativi che un editto di importanza mondiale ebbe sui corpi militari di questi anni. Con il contributo fornito dalla ricerca epigrafica compiuta sui diplomi (alcuni dei quali incompleti), il fine di questo studio sarà mostrare al lettore una ricostruzione della vita e delle vicende che accompagnavano i soldati presso gli avamposti di frontiera, fornendo informazioni non solo sulla vita del campo militare bensì sulle proprie vicende personali e sui loro rapporti con l'autorità governativa del luogo. Grazie alle informazioni ricavate sulla loro vita, la loro età al momento del reclutamento e la possibilità di aver ricevuto la cittadinanza romana dopo il 212, ciò ha reso possibile per gli archeologi fornire degli esempi reali della vita quotidiana presso la periferia del mondo antico. Alla pari appunto di una carta d'identità moderna, questi diplomi hanno permesso di conoscere da vicino la realtà della frontiera e il modo con il quale un soldato recepisse i contenuti degli editti imperiali emanati dal governo romano fra il II e il III secolo.
ITA
The study analyzed in this thesis tends to illustrate the phenomenon of the integration of legionary soldiers thanks to the diffusion of military diplomas issued between the II and III century AD. In the aftermath of the edict of citizenship desired by Emperor Caracalla (212), the Roman Empire finds itself involved in a series of events that upset the state's balance of society, leading the central government to a historic decision to protect the state both from a legal and from a social point of view. The phenomenon of integration has some evidence of prominence to the soldiers engaged in the respective campaigns of conquest or defense of the empire. All this entails (though not definitely) the new relational dynamics both for those who still did not have the right to citizenship and for the soldiers still tied to their own barbarian origins with the top of the bureaucratic power and with the authorities in charge to pay the imperial army. For the soldiers of the three main armies of the West, Gaul, Germany and Britannia, the diffusion of this provision takes place gradually, transforming both their living conditions in the province and the relations with the government of Rome. If for Gaul and Germany the diffusion of this provision takes place more radically, in Britannia, there is a real change in social dynamics determined by the extent that this edict had on local soldiers. Through the reconstruction and interpretation of some of the major epigraphic sources and the few diplomas found in the areas concerned, this study seeks to gather some of the most significant details in order to summarize the outcomes that this provision had towards the individuals who the Caesars' empire served in the III century. The analysis carried out on these testimonies of the past provides information on the living conditions of the provincial soldiers, highlighting the positive and negative aspects that an edict of world importance had on the military bodies of these years. With the contribution of epigraphic research on these diplomas, the aim of this study will be to show the reader a reconstruction of the life and events that accompanied the soldiers at border outposts, providing information not only about the life in the military camp but also about their personal events and their relationship with the local government authority. Thanks to the information obtained on their life, their age at the moment of recruitment and the possibility of having received Roman citizenship after 212 have made it possible for archaeologists to provide real examples of everyday life at the outskirts of the ancient world. Just like a modern identity card, these diplomas have allowed us to get a close-up view of the reality of the border and the way by which a soldier received the contents of the imperial edicts issued by the Roman government between the second and the third centuries.
IMPORT DA TESIONLINE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
730993_cioffidanieletesidilaureamagistrale.pdf

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 11.16 MB
Formato Adobe PDF
11.16 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/54732