Cancer is considered the second cause of death in the world. In the field of oncology, prevention is one of the key elements in order to prevent all those risk factors known to cause the disease. Risk factors can be subdivided into modifiable risk factors, for instance a person's lifestyle and habits (diet, smoking cigarettes, alcohol consumption, physical activity), and non-modifiable risk factors, such as age, sex and family history for specific diseases. Prevention can be divided into three different levels: primary, secondary and tertiary prevention. Primary prevention includes all those activities that enable the population to prevent the occurrence of a particular disease; they include vaccination, health promotion campaigns. Secondary prevention entails interventions such as screening for breast cancer, colorectal cancer or cervical cancer. Tertiary prevention refers to the set of activities aimed at reintegrating the sick person into work, social and family contexts, with the objective of controlling the outcomes that the disease itself has on the person. The aim of this thesis project is to assess what the nurse's competences are in the field of health promotion and health education based on the extant literature on the topic. Furthermore, with health education projects in secondary schools are hypothesized as initiative of oncological promotion. The data was gathered from a structured interview with Dr. Fulvia Pedani, President of A.N.D.O.S. onlus who helped in the planning of the collaboration of nurses within health education initiatives in schools.

Il cancro è considerato la seconda causa di morte al mondo. Nel campo dell'oncologia, la prevenzione è uno degli elementi chiave per evitare tutti quei fattori di rischio noti per causare la malattia. I fattori di rischio possono essere suddivisi in fattori di rischio modificabili, ad esempio lo stile di vita e le abitudini di una persona (dieta, fumo di sigaretta, consumo di alcol, attività fisica), e fattori di rischio non modificabili, come l'età, il sesso e la storia familiare per specifiche malattie. La prevenzione può essere suddivisa in tre diversi livelli: prevenzione primaria, secondaria e terziaria. La prevenzione primaria comprende tutte quelle attività che permettono alla popolazione di prevenire l'insorgere di una particolare malattia; esse includono le vaccinazioni e le campagne di promozione della salute. La prevenzione secondaria comprende interventi come lo screening per il cancro al seno, al colon-retto o al collo dell'utero. La prevenzione terziaria si riferisce all'insieme di attività volte a reintegrare la persona malata nel contesto lavorativo, sociale e familiare, con l'obiettivo di controllare gli esiti che la malattia stessa ha sulla persona. L'obiettivo di questo progetto di tesi è quello di valutare quali siano le competenze dell'infermiere nel campo della promozione della salute e dell'educazione sanitaria sulla base della letteratura esistente sull'argomento. Inoltre, si ipotizzano progetti di educazione alla salute nelle scuole secondarie come iniziativa di promozione oncologica. I dati sono stati raccolti da un'intervista strutturata con la dottoressa Fulvia Pedani, presidente dell'A.N.D.O.S. onlus, che ha contribuito alla progettazione della collaborazione degli infermieri nell'ambito delle iniziative di educazione sanitaria nelle scuole.

Prevenzione oncologica: l'infermiere come promotore della salute

CUPONE, ELISABETTA
2022/2023

Abstract

Il cancro è considerato la seconda causa di morte al mondo. Nel campo dell'oncologia, la prevenzione è uno degli elementi chiave per evitare tutti quei fattori di rischio noti per causare la malattia. I fattori di rischio possono essere suddivisi in fattori di rischio modificabili, ad esempio lo stile di vita e le abitudini di una persona (dieta, fumo di sigaretta, consumo di alcol, attività fisica), e fattori di rischio non modificabili, come l'età, il sesso e la storia familiare per specifiche malattie. La prevenzione può essere suddivisa in tre diversi livelli: prevenzione primaria, secondaria e terziaria. La prevenzione primaria comprende tutte quelle attività che permettono alla popolazione di prevenire l'insorgere di una particolare malattia; esse includono le vaccinazioni e le campagne di promozione della salute. La prevenzione secondaria comprende interventi come lo screening per il cancro al seno, al colon-retto o al collo dell'utero. La prevenzione terziaria si riferisce all'insieme di attività volte a reintegrare la persona malata nel contesto lavorativo, sociale e familiare, con l'obiettivo di controllare gli esiti che la malattia stessa ha sulla persona. L'obiettivo di questo progetto di tesi è quello di valutare quali siano le competenze dell'infermiere nel campo della promozione della salute e dell'educazione sanitaria sulla base della letteratura esistente sull'argomento. Inoltre, si ipotizzano progetti di educazione alla salute nelle scuole secondarie come iniziativa di promozione oncologica. I dati sono stati raccolti da un'intervista strutturata con la dottoressa Fulvia Pedani, presidente dell'A.N.D.O.S. onlus, che ha contribuito alla progettazione della collaborazione degli infermieri nell'ambito delle iniziative di educazione sanitaria nelle scuole.
Cancer prevention: the nurse as health promoter
Cancer is considered the second cause of death in the world. In the field of oncology, prevention is one of the key elements in order to prevent all those risk factors known to cause the disease. Risk factors can be subdivided into modifiable risk factors, for instance a person's lifestyle and habits (diet, smoking cigarettes, alcohol consumption, physical activity), and non-modifiable risk factors, such as age, sex and family history for specific diseases. Prevention can be divided into three different levels: primary, secondary and tertiary prevention. Primary prevention includes all those activities that enable the population to prevent the occurrence of a particular disease; they include vaccination, health promotion campaigns. Secondary prevention entails interventions such as screening for breast cancer, colorectal cancer or cervical cancer. Tertiary prevention refers to the set of activities aimed at reintegrating the sick person into work, social and family contexts, with the objective of controlling the outcomes that the disease itself has on the person. The aim of this thesis project is to assess what the nurse's competences are in the field of health promotion and health education based on the extant literature on the topic. Furthermore, with health education projects in secondary schools are hypothesized as initiative of oncological promotion. The data was gathered from a structured interview with Dr. Fulvia Pedani, President of A.N.D.O.S. onlus who helped in the planning of the collaboration of nurses within health education initiatives in schools.
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