The purpose of this thesis is the analysis of the position of adjectives in the nominal phrase regarding the Italian language. The assumptions of linguistic theories about this topic are compared with data automatically extracted from two different corpora: one including Italian standard texts (UD-IT) and the other social media ones (PoSTWITA). For applying this comparison, the most frequent adjectives have been classified according to six different semantic categories known in literature. The results confirm the theoretical assumptions to a good approximation, and they could therefore be an excellent starting point for the implementation of Natural Language Generation Systems.

Obiettivo di questa tesi è l'analisi della posizione dell'aggettivo all'interno del sintagma nominale per quanto riguarda l'italiano. La teoria linguistica sull'argomento viene confrontata con i dati estratti in maniera automatica da due corpora: uno di italiano standard (UD-IT) e uno di italiano tratto da social media (PoSTWITA). Per fare questo sono stati taggati gli aggettivi più frequenti secondo sei categorie semantiche individuate a partire dalla letteratura sul tema. I risultati confermano con ottima approssimazione gli assunti teorici e possono quindi essere il punto di partenza per l'implementazione di sistemi di Natural Language Generation.

La posizione dell'aggettivo nel sintagma nominale: un'indagine computazionale su corpora di italiano standard e di italiano tratto dai social media.

CONTE, GIORGIA
2016/2017

Abstract

Obiettivo di questa tesi è l'analisi della posizione dell'aggettivo all'interno del sintagma nominale per quanto riguarda l'italiano. La teoria linguistica sull'argomento viene confrontata con i dati estratti in maniera automatica da due corpora: uno di italiano standard (UD-IT) e uno di italiano tratto da social media (PoSTWITA). Per fare questo sono stati taggati gli aggettivi più frequenti secondo sei categorie semantiche individuate a partire dalla letteratura sul tema. I risultati confermano con ottima approssimazione gli assunti teorici e possono quindi essere il punto di partenza per l'implementazione di sistemi di Natural Language Generation.
ITA
The purpose of this thesis is the analysis of the position of adjectives in the nominal phrase regarding the Italian language. The assumptions of linguistic theories about this topic are compared with data automatically extracted from two different corpora: one including Italian standard texts (UD-IT) and the other social media ones (PoSTWITA). For applying this comparison, the most frequent adjectives have been classified according to six different semantic categories known in literature. The results confirm the theoretical assumptions to a good approximation, and they could therefore be an excellent starting point for the implementation of Natural Language Generation Systems.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/53548