This paper aims to illustrate the techniques of neuromarketing, with particular attention to those applied in the pastry sector. The paper opens with a deeper look at the consumer’s mind: it will focus on its characteristics, decision making and the importance of the unconscious part until it reaches the center of everything; the brain. The topic of neuromarketing will be examined in depth, with its tools for investigation and accompanying ethical aspects and criticism of traditional forms of market. After that we will get into the heart of the work. We will see the history of pastry, the neuromarketing applications applied to it and the importance of the role of the senses. It will not be a theoretical paper as it will see its practical part developed in the analysis of a famous Torteria di Torino.

Il presente elaborato ha l'obiettivo di illustrare le tecniche di neuromarketing, con particolare attenzione a quelle applicate nel settore della pasticceria. L'elaborato si apre con un approfondimento sulla mente del consumatore: verranno messe a fuoco le sue caratteristiche, il processo decisionale e l'importanza della parte inconscia fino ad arrivare al centro di tutto; il cervello. Verrà approfondito il tema del neuromarketing con i suoi strumenti di indagine con annessi gli aspetti etici e le critiche alle tradizionali forme di mercato. Dopodiché ci si addentrerà nel cuore dell'elaborato. Vedremo la storia della pasticceria, le applicazioni di neuromarketing applicate ad essa e l'importanza del ruolo dei sensi. Non sarà un elaborato solo teorico in quanto vedrà sviluppata la sua parte pratica nell'analisi di una famosa Torteria di Torino.

Dalla teoria alla pratica: applicazioni di neuromarketing nel settore della pasticceria

DI RISO, ALESSIA
2023/2024

Abstract

Il presente elaborato ha l'obiettivo di illustrare le tecniche di neuromarketing, con particolare attenzione a quelle applicate nel settore della pasticceria. L'elaborato si apre con un approfondimento sulla mente del consumatore: verranno messe a fuoco le sue caratteristiche, il processo decisionale e l'importanza della parte inconscia fino ad arrivare al centro di tutto; il cervello. Verrà approfondito il tema del neuromarketing con i suoi strumenti di indagine con annessi gli aspetti etici e le critiche alle tradizionali forme di mercato. Dopodiché ci si addentrerà nel cuore dell'elaborato. Vedremo la storia della pasticceria, le applicazioni di neuromarketing applicate ad essa e l'importanza del ruolo dei sensi. Non sarà un elaborato solo teorico in quanto vedrà sviluppata la sua parte pratica nell'analisi di una famosa Torteria di Torino.
From theory to practice: neuromarketing applications in the pastry business
This paper aims to illustrate the techniques of neuromarketing, with particular attention to those applied in the pastry sector. The paper opens with a deeper look at the consumer’s mind: it will focus on its characteristics, decision making and the importance of the unconscious part until it reaches the center of everything; the brain. The topic of neuromarketing will be examined in depth, with its tools for investigation and accompanying ethical aspects and criticism of traditional forms of market. After that we will get into the heart of the work. We will see the history of pastry, the neuromarketing applications applied to it and the importance of the role of the senses. It will not be a theoretical paper as it will see its practical part developed in the analysis of a famous Torteria di Torino.
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