The aim of this thesis is to present the aspects which characterize managerial positions with special attention to those of local authorities, starting from a concrete basis such as sentences, in particular those of the Constitutional Court and the ones of the Supreme Court, and examining them through different themes. The first theme highlights access to managerial qualification, an essential topic to understand and set what the ways that allow access to managerial qualification are, not to be confused with the assignment: in this case they start from the evolution of the discipline of public management, and then move on to access to the role through the examination procedure without ignoring the role of the High School of Public Administration, the requirements for access to management or access to time management positions which, although for small ranks and to meet specific needs, has eventually become an element to overcome the system of double selection. The second theme regards managerial responsibility: an element of guarantee in the difficult relationship between politics and administration. Management responsibility is born with the aim to improve the efficiency and effectiveness of administrative action, optimizing the organization of public administration and thus improving the quality of its performance. It represents the basis of the function of political guidance and through its mechanisms and its legal assumptions, you can assess the achievement of particular objectives and consequently the dismissal of those who had to achieve them and failed. Management responsibility means above all to ascertain the administrative results produced by the manager, who must not lack decision-making autonomy and to whom objectives and resources must be clearly assigned together with an evaluation of the carried out activities. Management responsibility thus becomes a fundamental channel of connection between the political functions of guidance and the administrative functions of management, management autonomy and guarantee of the public interest to which administration is devoted. Finally, entering the peculiar features of the system of local authorities, a partially different regulatory discipline, articulated on several sources of different level and degree emerges and it is especially derogatory from the principle of separation between functions of political guidance and administrative management functions, as the governing body can, under certain conditions, also exercise administrative and management skills. The third theme concerns the separation of powers between politics and administration: the events of the relationship between politics and administration, connected to the concept of impartiality and separation of powers, highlight the history of a difficult, complex and contradictory relationship. To analyse the relationship between the political sphere and the professional one, to speak about impartiality and spoil system as far as local authorities are concerned, means to highlight how a particularly evident grey zone exists between political-administrative activity and management activity because of the lack of a clear delimitation between the two spheres of competence, because of the political and regulatory autonomy that characterizes them.

Questa tesi si propone di presentare gli aspetti caratterizzanti degli incarichi dirigenziali, ponendo attenzione a quelli degli enti locali e declinando argomentazioni valide attraverso diversi temi. Il primo tema evidenzia l'accesso alla qualifica dirigenziale, argomento fondamentale per capire e stabilire quali sono e possono essere ¿le strade¿ che permettono l'accesso alla qualifica dirigenziale e da non confondere con il conferimento dell'incarico: in questo caso si parte dall'evoluzione della disciplina della dirigenza pubblica, per poi passare all'accesso al ruolo tramite la procedura concorsuale senza trascurare il ruolo della Scuola Superiore della Pubblica Amministrazione, ai requisiti per l'accesso alla dirigenza, all'accesso agli incarichi dirigenziali a tempo determinato, che, anche se per ranghi ridotti e per fare fronte a necessità specifiche, è diventato, con il passare del tempo, un elemento per superare il sistema della doppia selezione. Il secondo tema esaminato è quello della responsabilità dirigenziale: elemento di garanzia nel difficile rapporto tra politica e amministrazione. La responsabilità dirigenziale nasce con l'obiettivo di migliorare l'efficienza e l'efficacia dell'azione amministrativa, ottimizzare l'organizzazione della pubblica amministrazione e quindi migliorarne la qualità delle performance: rappresenta il cardine della funzione di indirizzo politico in particolare attraverso i suoi meccanismi e i suoi presupposti giuridici, si può valutare il raggiungimento o meno di determinati obiettivi e conseguentemente la rimozione di chi doveva raggiungerli. Responsabilità dirigenziale significa soprattutto accertare i risultati amministrativi prodotti dal dirigente, a cui non deve mancare autonomia decisionale, e a cui devono essere assegnati in modo chiaro obiettivi e risorse e a cui si deve inoltre dare una valutazione sulle diverse attività svolte. La responsabilità dirigenziale diventa quindi un canale di raccordo fondamentale tra quelle che sono le funzioni politiche di indirizzo e le funzioni amministrative di gestione, autonomia dirigenziale e garanzia degli interessi generali ai quali è votata l'amministrazione. Entrando, infine, in quelli che sono i tratti peculiari dell'ordinamento degli enti locali, emerge una disciplina normativa parzialmente diversa, articolata su più fonti, di diverso livello e grado, soprattutto derogatoria rispetto al principio di separazione tra funzioni di indirizzo politico e funzioni di gestione amministrativa, in quanto l'organo di governo può, a determinate condizioni, esercitare anche competenze amministrative e gestionali. Il terzo tema riguarda la separazione dei poteri tra politica e amministrazione: le vicende del rapporto tra politica e amministrazione, collegate al concetto di imparzialità e separazione dei poteri, evidenziano la storia di un rapporto difficile, complesso e contraddittorio. Analizzare il rapporto tra la sfera politica e la sfera professionale, parlare di imparzialità e di spoil system a livello di enti locali, significa mettere in luce come esista una zona grigia tra l'attività di indirizzo politico - amministrativo e l'attività gestionale, proprio a causa della mancanza di una chiara delimitazione tra le due sfere di competenza, per la natura compatta degli stessi e per l'autonomia politica e normativa che li caratterizza.

GLI INCARICHI DIRIGENZIALI NEGLI ENTI LOCALI

SPEDALE, ALESSANDRO
2018/2019

Abstract

Questa tesi si propone di presentare gli aspetti caratterizzanti degli incarichi dirigenziali, ponendo attenzione a quelli degli enti locali e declinando argomentazioni valide attraverso diversi temi. Il primo tema evidenzia l'accesso alla qualifica dirigenziale, argomento fondamentale per capire e stabilire quali sono e possono essere ¿le strade¿ che permettono l'accesso alla qualifica dirigenziale e da non confondere con il conferimento dell'incarico: in questo caso si parte dall'evoluzione della disciplina della dirigenza pubblica, per poi passare all'accesso al ruolo tramite la procedura concorsuale senza trascurare il ruolo della Scuola Superiore della Pubblica Amministrazione, ai requisiti per l'accesso alla dirigenza, all'accesso agli incarichi dirigenziali a tempo determinato, che, anche se per ranghi ridotti e per fare fronte a necessità specifiche, è diventato, con il passare del tempo, un elemento per superare il sistema della doppia selezione. Il secondo tema esaminato è quello della responsabilità dirigenziale: elemento di garanzia nel difficile rapporto tra politica e amministrazione. La responsabilità dirigenziale nasce con l'obiettivo di migliorare l'efficienza e l'efficacia dell'azione amministrativa, ottimizzare l'organizzazione della pubblica amministrazione e quindi migliorarne la qualità delle performance: rappresenta il cardine della funzione di indirizzo politico in particolare attraverso i suoi meccanismi e i suoi presupposti giuridici, si può valutare il raggiungimento o meno di determinati obiettivi e conseguentemente la rimozione di chi doveva raggiungerli. Responsabilità dirigenziale significa soprattutto accertare i risultati amministrativi prodotti dal dirigente, a cui non deve mancare autonomia decisionale, e a cui devono essere assegnati in modo chiaro obiettivi e risorse e a cui si deve inoltre dare una valutazione sulle diverse attività svolte. La responsabilità dirigenziale diventa quindi un canale di raccordo fondamentale tra quelle che sono le funzioni politiche di indirizzo e le funzioni amministrative di gestione, autonomia dirigenziale e garanzia degli interessi generali ai quali è votata l'amministrazione. Entrando, infine, in quelli che sono i tratti peculiari dell'ordinamento degli enti locali, emerge una disciplina normativa parzialmente diversa, articolata su più fonti, di diverso livello e grado, soprattutto derogatoria rispetto al principio di separazione tra funzioni di indirizzo politico e funzioni di gestione amministrativa, in quanto l'organo di governo può, a determinate condizioni, esercitare anche competenze amministrative e gestionali. Il terzo tema riguarda la separazione dei poteri tra politica e amministrazione: le vicende del rapporto tra politica e amministrazione, collegate al concetto di imparzialità e separazione dei poteri, evidenziano la storia di un rapporto difficile, complesso e contraddittorio. Analizzare il rapporto tra la sfera politica e la sfera professionale, parlare di imparzialità e di spoil system a livello di enti locali, significa mettere in luce come esista una zona grigia tra l'attività di indirizzo politico - amministrativo e l'attività gestionale, proprio a causa della mancanza di una chiara delimitazione tra le due sfere di competenza, per la natura compatta degli stessi e per l'autonomia politica e normativa che li caratterizza.
ITA
The aim of this thesis is to present the aspects which characterize managerial positions with special attention to those of local authorities, starting from a concrete basis such as sentences, in particular those of the Constitutional Court and the ones of the Supreme Court, and examining them through different themes. The first theme highlights access to managerial qualification, an essential topic to understand and set what the ways that allow access to managerial qualification are, not to be confused with the assignment: in this case they start from the evolution of the discipline of public management, and then move on to access to the role through the examination procedure without ignoring the role of the High School of Public Administration, the requirements for access to management or access to time management positions which, although for small ranks and to meet specific needs, has eventually become an element to overcome the system of double selection. The second theme regards managerial responsibility: an element of guarantee in the difficult relationship between politics and administration. Management responsibility is born with the aim to improve the efficiency and effectiveness of administrative action, optimizing the organization of public administration and thus improving the quality of its performance. It represents the basis of the function of political guidance and through its mechanisms and its legal assumptions, you can assess the achievement of particular objectives and consequently the dismissal of those who had to achieve them and failed. Management responsibility means above all to ascertain the administrative results produced by the manager, who must not lack decision-making autonomy and to whom objectives and resources must be clearly assigned together with an evaluation of the carried out activities. Management responsibility thus becomes a fundamental channel of connection between the political functions of guidance and the administrative functions of management, management autonomy and guarantee of the public interest to which administration is devoted. Finally, entering the peculiar features of the system of local authorities, a partially different regulatory discipline, articulated on several sources of different level and degree emerges and it is especially derogatory from the principle of separation between functions of political guidance and administrative management functions, as the governing body can, under certain conditions, also exercise administrative and management skills. The third theme concerns the separation of powers between politics and administration: the events of the relationship between politics and administration, connected to the concept of impartiality and separation of powers, highlight the history of a difficult, complex and contradictory relationship. To analyse the relationship between the political sphere and the professional one, to speak about impartiality and spoil system as far as local authorities are concerned, means to highlight how a particularly evident grey zone exists between political-administrative activity and management activity because of the lack of a clear delimitation between the two spheres of competence, because of the political and regulatory autonomy that characterizes them.
IMPORT DA TESIONLINE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
798389_tesi_gliincarichidirigenzialineglientilocali_spedale_alessandro.pdf

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 1.29 MB
Formato Adobe PDF
1.29 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/51240