Humor and comedy have always been essential elements in the United States' culture and tradition. Starting from the slavery period up to the present day, entertainment actively contributed to the formation of a national identity, creating that feeling of belonging which is indispensable for the development of a fair and balanced society. Sometimes, however, the role of the comedian has been underestimated and relegated exclusively to the world of fun. This thesis intends to probe the scope of comedy beyond its most obvious use as escape and care-free entertainment, especially when used in tackling the issue of race and ethnicity, and to show that the most deeply-rooted caricatures of African Americans originated precisely in entertainment. By tracing the history of black humor and the phenomenon of blackface, the thesis discusses the influence these forms of comedy had – and still have – on American society and studies the nature of black-related stereotypes from the original point of view of comedy and laughter. African American humor and the blackface practice will be analyzed from their origins, in the period of slavery and in minstrel shows, to the contemporary era, which witnessed the spread of new and more modern phenomena such as internet humor and digital blackface. Through the direct analysis of songs, movies and comedy sketches, this work tries to study how comedy often has been used to execute a political agenda. Moreover, it tries to study how the racism hidden behind the blackface tradition did not end with minstrelsy, how it rather adapted throughout the centuries, and how humor has played an active role in the creation of black-related stereotypes and prejudices, resulting in shameful episodes of racism and discrimination.

L'umorismo e l'intrattenimento hanno avuto da sempre un ruolo fondamentale nella tradizione culturale degli Stati Uniti. Dalle origini fino ai giorni nostri, la comicità ha contribuito attivamente alla formazione di un'identità nazionale americana, stimolando un senso di appartenenza indispensabile per lo sviluppo di una società equilibrata. Tuttavia, in alcune occasioni, il mestiere del comico è stato relegato esclusivamente alla sfera del divertimento. La seguente dissertazione vuole indagare lo scopo dell'umorismo al di là del suo uso più ovvio di fuga ed intrattenimento, specialmente quando viene utilizzato in relazione alle minoranze etniche e al razzismo. Tracciando la storia del black humor e il fenomeno della blackface, questa tesi vuole provare che gli stereotipi più radicati relativi all' etnia afroamericana hanno avuto origine precisamente nell' intrattenimento. Il black humor sarà analizzato dalle loro origini fino all'età contemporanea, che vede la nascita di fenomeni estremamente moderni come l'umorismo online e la blackface digitale. Attraverso l'analisi diretta di canzoni, film e sketch comici, questo lavoro cerca di studiare come l'umorismo sia stato spesso utilizzato a scopi politici. Inoltre, la tesi cerca di dimostrare che il razzismo nascosto dietro la blackface non si è concluso con il declino dei minstrel show, ma si è adattato ai cambiamenti storici, contribuendo attivamente alla creazione di stereotipi e pregiudizi verso la minoranza afroamericana.

"Il serio mestiere dell' essere divertenti." Lo humor afroamericano e la blackface: dai minstrel show all'era digitale.

MANERO, CAROLINA
2019/2020

Abstract

L'umorismo e l'intrattenimento hanno avuto da sempre un ruolo fondamentale nella tradizione culturale degli Stati Uniti. Dalle origini fino ai giorni nostri, la comicità ha contribuito attivamente alla formazione di un'identità nazionale americana, stimolando un senso di appartenenza indispensabile per lo sviluppo di una società equilibrata. Tuttavia, in alcune occasioni, il mestiere del comico è stato relegato esclusivamente alla sfera del divertimento. La seguente dissertazione vuole indagare lo scopo dell'umorismo al di là del suo uso più ovvio di fuga ed intrattenimento, specialmente quando viene utilizzato in relazione alle minoranze etniche e al razzismo. Tracciando la storia del black humor e il fenomeno della blackface, questa tesi vuole provare che gli stereotipi più radicati relativi all' etnia afroamericana hanno avuto origine precisamente nell' intrattenimento. Il black humor sarà analizzato dalle loro origini fino all'età contemporanea, che vede la nascita di fenomeni estremamente moderni come l'umorismo online e la blackface digitale. Attraverso l'analisi diretta di canzoni, film e sketch comici, questo lavoro cerca di studiare come l'umorismo sia stato spesso utilizzato a scopi politici. Inoltre, la tesi cerca di dimostrare che il razzismo nascosto dietro la blackface non si è concluso con il declino dei minstrel show, ma si è adattato ai cambiamenti storici, contribuendo attivamente alla creazione di stereotipi e pregiudizi verso la minoranza afroamericana.
ENG
Humor and comedy have always been essential elements in the United States' culture and tradition. Starting from the slavery period up to the present day, entertainment actively contributed to the formation of a national identity, creating that feeling of belonging which is indispensable for the development of a fair and balanced society. Sometimes, however, the role of the comedian has been underestimated and relegated exclusively to the world of fun. This thesis intends to probe the scope of comedy beyond its most obvious use as escape and care-free entertainment, especially when used in tackling the issue of race and ethnicity, and to show that the most deeply-rooted caricatures of African Americans originated precisely in entertainment. By tracing the history of black humor and the phenomenon of blackface, the thesis discusses the influence these forms of comedy had – and still have – on American society and studies the nature of black-related stereotypes from the original point of view of comedy and laughter. African American humor and the blackface practice will be analyzed from their origins, in the period of slavery and in minstrel shows, to the contemporary era, which witnessed the spread of new and more modern phenomena such as internet humor and digital blackface. Through the direct analysis of songs, movies and comedy sketches, this work tries to study how comedy often has been used to execute a political agenda. Moreover, it tries to study how the racism hidden behind the blackface tradition did not end with minstrelsy, how it rather adapted throughout the centuries, and how humor has played an active role in the creation of black-related stereotypes and prejudices, resulting in shameful episodes of racism and discrimination.
IMPORT DA TESIONLINE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
786253_manerocarolinafinalthesis.pdf

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 1.87 MB
Formato Adobe PDF
1.87 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/50990