In recent years, time-management tools for university students have evolved, adapting to the needs of an increasingly digital student population. Traditional paper planners have been complemented, and often replaced, by apps and online platforms that facilitate the organization of tasks and commitments, such as digital calendars and to-do lists. These tools are particularly useful for students who need to balance academic life, work, and personal activities. The balance between study and private life is essential for students’ mental health. In a context of fast-paced demands and academic pressures, finding a balance between studying, socializing, and personal activities is crucial to avoid burnout, chronic stress, and anxiety. A well-balanced approach to time management supports psychological well-being and improves students’ emotional resilience, helping them maintain a positive outlook on their academic journey. Encouraging practices that foster this balance should be a priority to create a healthier and more sustainable university environment. This thesis explores the theme of time management and proposes a website designed to support university students in their planning. Beyond basic functions like a calendar and to-do list, the site includes advanced tools, such as the Pomodoro technique and a habit tracker, to promote mindful time management and a balanced approach to academic life. Through an analysis of common student challenges, the thesis identifies solutions to reduce stress and procrastination through effective time management. The site’s prototyping phase includes representations of user information and tasks, with low- and high-fidelity wireframes that describe its features and user interface. The thesis concludes with an analysis of the prototype’s limitations, its contribution to the academic context, and future prospects, such as introducing gamification elements. The objective is to provide students with an intuitive tool to better tackle academic and personal challenges.

Negli ultimi anni, gli strumenti per organizzare il tempo degli studenti universitari sono evoluti, adattandosi alle esigenze di una popolazione sempre più digitale. Le agende cartacee sono state affiancate, e spesso sostituite, da app e piattaforme online che agevolano la gestione di attività e impegni, come calendari digitali e to-do list. Questi strumenti risultano particolarmente utili per gli studenti, che devono conciliare vita accademica, lavoro e attività personali. L’equilibrio tra studio e vita privata è essenziale per la salute mentale degli studenti. In un contesto di ritmi frenetici e pressione accademica, riuscire a bilanciare studio, socialità e attività personali è cruciale per evitare burnout, stress cronico e ansia. Una gestione bilanciata del tempo supporta il benessere psicologico e migliora la resilienza emotiva degli studenti, aiutandoli a mantenere una visione positiva del proprio percorso accademico. Favorire pratiche che incoraggino questo equilibrio dovrebbe essere una priorità per creare un ambiente universitario più sano e sostenibile. Questa tesi esplora il tema della gestione del tempo e propone un sito web progettato per supportare gli studenti universitari nella pianificazione. Oltre a funzioni base come calendario e to-do list, il sito include strumenti avanzati, come la tecnica Pomodoro e un habit tracker, per promuovere una gestione del tempo consapevole e un approccio equilibrato alla vita accademica. Attraverso un'analisi delle problematiche comuni degli studenti, la tesi identifica soluzioni per ridurre stress e procrastinazione mediante il time management. La prototipazione del sito comprende la rappresentazione delle informazioni degli utenti e dei task, con wireframe a bassa e alta fedeltà, che descrivono le funzionalità e l'interfaccia utente. La tesi si conclude con un'analisi dei limiti del prototipo, il suo contributo nel contesto accademico e le prospettive future, come l’introduzione di elementi di gamification. L’obiettivo è fornire agli studenti uno strumento intuitivo per affrontare con maggiore efficacia le sfide accademiche e personali.

"Gestione del Tempo e Benessere Mentale: Progettazione di una Piattaforma Digitale per Studenti Universitari"

DE MARTINO, BENEDETTA
2023/2024

Abstract

Negli ultimi anni, gli strumenti per organizzare il tempo degli studenti universitari sono evoluti, adattandosi alle esigenze di una popolazione sempre più digitale. Le agende cartacee sono state affiancate, e spesso sostituite, da app e piattaforme online che agevolano la gestione di attività e impegni, come calendari digitali e to-do list. Questi strumenti risultano particolarmente utili per gli studenti, che devono conciliare vita accademica, lavoro e attività personali. L’equilibrio tra studio e vita privata è essenziale per la salute mentale degli studenti. In un contesto di ritmi frenetici e pressione accademica, riuscire a bilanciare studio, socialità e attività personali è cruciale per evitare burnout, stress cronico e ansia. Una gestione bilanciata del tempo supporta il benessere psicologico e migliora la resilienza emotiva degli studenti, aiutandoli a mantenere una visione positiva del proprio percorso accademico. Favorire pratiche che incoraggino questo equilibrio dovrebbe essere una priorità per creare un ambiente universitario più sano e sostenibile. Questa tesi esplora il tema della gestione del tempo e propone un sito web progettato per supportare gli studenti universitari nella pianificazione. Oltre a funzioni base come calendario e to-do list, il sito include strumenti avanzati, come la tecnica Pomodoro e un habit tracker, per promuovere una gestione del tempo consapevole e un approccio equilibrato alla vita accademica. Attraverso un'analisi delle problematiche comuni degli studenti, la tesi identifica soluzioni per ridurre stress e procrastinazione mediante il time management. La prototipazione del sito comprende la rappresentazione delle informazioni degli utenti e dei task, con wireframe a bassa e alta fedeltà, che descrivono le funzionalità e l'interfaccia utente. La tesi si conclude con un'analisi dei limiti del prototipo, il suo contributo nel contesto accademico e le prospettive future, come l’introduzione di elementi di gamification. L’obiettivo è fornire agli studenti uno strumento intuitivo per affrontare con maggiore efficacia le sfide accademiche e personali.
"Time Management and Mental Wellbeing: Design of a Digital Platform for University Students"
In recent years, time-management tools for university students have evolved, adapting to the needs of an increasingly digital student population. Traditional paper planners have been complemented, and often replaced, by apps and online platforms that facilitate the organization of tasks and commitments, such as digital calendars and to-do lists. These tools are particularly useful for students who need to balance academic life, work, and personal activities. The balance between study and private life is essential for students’ mental health. In a context of fast-paced demands and academic pressures, finding a balance between studying, socializing, and personal activities is crucial to avoid burnout, chronic stress, and anxiety. A well-balanced approach to time management supports psychological well-being and improves students’ emotional resilience, helping them maintain a positive outlook on their academic journey. Encouraging practices that foster this balance should be a priority to create a healthier and more sustainable university environment. This thesis explores the theme of time management and proposes a website designed to support university students in their planning. Beyond basic functions like a calendar and to-do list, the site includes advanced tools, such as the Pomodoro technique and a habit tracker, to promote mindful time management and a balanced approach to academic life. Through an analysis of common student challenges, the thesis identifies solutions to reduce stress and procrastination through effective time management. The site’s prototyping phase includes representations of user information and tasks, with low- and high-fidelity wireframes that describe its features and user interface. The thesis concludes with an analysis of the prototype’s limitations, its contribution to the academic context, and future prospects, such as introducing gamification elements. The objective is to provide students with an intuitive tool to better tackle academic and personal challenges.
Non autorizzo consultazione esterna dell'elaborato
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
De Martino - Gestione Del Tempo e Benessere Mentale Progettazione di una Piattaforma Digitale per Studenti Universitari.pdf

non disponibili

Dimensione 1.04 MB
Formato Adobe PDF
1.04 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/4960