Background: Safe sleep behaviors can prevent the Sudden Infant Death Syndrome of infants under one year of age, especially in preterm infants. Although the etiology remains unknown, safe sleep management remains an issue that should be investigated during admission to the Neonatal Intensive Care Unit (NICU). Aim: To evaluating the effectiveness of an educational support to improve the knowledge of parents of preterm infants about safe sleep. Methods: In the study, with a semi-experimental crossover design, the parents of preterm infants admitted to the Neonatology Department of the Sant'Anna Hospital of Turin who were close to discharge were enrolled. A questionnaire entitled "Safe Sleep of the Preterm Infant" was administered to a cohort of parents. A purposefully created video, based on scientific evidence and results obtained from the first cohort, was showed to a cohort and the same questionnaire was administered to evaluate its effectiveness. Results: 184 parents were recruited in the first phase and 51 in the second phase. In relation to the maximum score obtainable within the questionnaire, the T-test showed a statistically significant difference between the two groups (p<0.001), which was confirmed through the Mann-Whitney U-test (coefficient 8815.00; p<0.001). The intervention demonstrated a considerable effect size, which was greater than a difference of one SD (Cohen's D=1.4) between samples. Conclusions: The intervention demonstrated its effectiveness in improving the knowledge of parents of preterm infants regarding safe sleep. Its future application in Neonatology departments may reduce the intention to implement risk behaviors for SIDS at home.

Premessa: I comportamenti legati al sonno sicuro possono prevenire la Sindrome della Morte Improvvisa nel bambino al di sotto dell’anno di età, soprattutto nei nati prematuri. Sebbene l’eziologia rimanga sconosciuta, la gestione in sicurezza del sonno rimane un aspetto che dovrebbe essere approfondito durante il ricovero in Terapia Intensiva Neonatale (T.I.N.). Obiettivo: Valutare l’efficacia di un supporto educativo per migliorare le conoscenze dei genitori dei nati prematuri in tema di sonno sicuro. Materiali e Metodi: Lo studio, semi-sperimentale crossover, ha coinvolto i genitori di nati prematuri ricoverati presso le Neonatologie dell’Ospedale Sant’Anna di Torino prossimi alla dimissione. Ad una coorte di genitori è stato consegnato il questionario “Sonno Sicuro del Nato Prematuro”. Ad una coorte è stata proposta la visione di un video creato ad hoc e sulla base delle evidenze scientifiche e dei risultati ottenuti dalla prima coorte, ed è stato consegnato il medesimo questionario per valutarne l’efficacia. Risultati: Sono stati reclutati 184 genitori nella prima fase e 51 nella seconda. Rispetto al punteggio massimo ottenibile all’interno del questionario, il T-test ha dimostrato una differenza statisticamente significativa tra i due gruppi (p<0,001), che è stata confermata attraverso il test U di Mann-Whitney (coefficiente 8815,00; p<0,001). L’intervento ha dimostrato un considerevole effect size, superiore ad una differenza di una DS (D di Cohen=1,4) tra i campioni. Conclusioni: L’intervento ha dimostrato di essere efficace nel miglioramento delle conoscenze dei genitori dei nati prematuri in tema di sonno sicuro. La sua futura applicazione nei servizi di Neonatologia potrà ridurre l’intenzione di attuare a casa comportamenti a rischio per la SIDS.

Prematurità e sonno sicuro: efficacia di un intervento educativo

PONTE, GIULIA
2020/2021

Abstract

Premessa: I comportamenti legati al sonno sicuro possono prevenire la Sindrome della Morte Improvvisa nel bambino al di sotto dell’anno di età, soprattutto nei nati prematuri. Sebbene l’eziologia rimanga sconosciuta, la gestione in sicurezza del sonno rimane un aspetto che dovrebbe essere approfondito durante il ricovero in Terapia Intensiva Neonatale (T.I.N.). Obiettivo: Valutare l’efficacia di un supporto educativo per migliorare le conoscenze dei genitori dei nati prematuri in tema di sonno sicuro. Materiali e Metodi: Lo studio, semi-sperimentale crossover, ha coinvolto i genitori di nati prematuri ricoverati presso le Neonatologie dell’Ospedale Sant’Anna di Torino prossimi alla dimissione. Ad una coorte di genitori è stato consegnato il questionario “Sonno Sicuro del Nato Prematuro”. Ad una coorte è stata proposta la visione di un video creato ad hoc e sulla base delle evidenze scientifiche e dei risultati ottenuti dalla prima coorte, ed è stato consegnato il medesimo questionario per valutarne l’efficacia. Risultati: Sono stati reclutati 184 genitori nella prima fase e 51 nella seconda. Rispetto al punteggio massimo ottenibile all’interno del questionario, il T-test ha dimostrato una differenza statisticamente significativa tra i due gruppi (p<0,001), che è stata confermata attraverso il test U di Mann-Whitney (coefficiente 8815,00; p<0,001). L’intervento ha dimostrato un considerevole effect size, superiore ad una differenza di una DS (D di Cohen=1,4) tra i campioni. Conclusioni: L’intervento ha dimostrato di essere efficace nel miglioramento delle conoscenze dei genitori dei nati prematuri in tema di sonno sicuro. La sua futura applicazione nei servizi di Neonatologia potrà ridurre l’intenzione di attuare a casa comportamenti a rischio per la SIDS.
Prematurity and safe sleep: efficacy of an educational intervention
Background: Safe sleep behaviors can prevent the Sudden Infant Death Syndrome of infants under one year of age, especially in preterm infants. Although the etiology remains unknown, safe sleep management remains an issue that should be investigated during admission to the Neonatal Intensive Care Unit (NICU). Aim: To evaluating the effectiveness of an educational support to improve the knowledge of parents of preterm infants about safe sleep. Methods: In the study, with a semi-experimental crossover design, the parents of preterm infants admitted to the Neonatology Department of the Sant'Anna Hospital of Turin who were close to discharge were enrolled. A questionnaire entitled "Safe Sleep of the Preterm Infant" was administered to a cohort of parents. A purposefully created video, based on scientific evidence and results obtained from the first cohort, was showed to a cohort and the same questionnaire was administered to evaluate its effectiveness. Results: 184 parents were recruited in the first phase and 51 in the second phase. In relation to the maximum score obtainable within the questionnaire, the T-test showed a statistically significant difference between the two groups (p<0.001), which was confirmed through the Mann-Whitney U-test (coefficient 8815.00; p<0.001). The intervention demonstrated a considerable effect size, which was greater than a difference of one SD (Cohen's D=1.4) between samples. Conclusions: The intervention demonstrated its effectiveness in improving the knowledge of parents of preterm infants regarding safe sleep. Its future application in Neonatology departments may reduce the intention to implement risk behaviors for SIDS at home.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/4885