The advent of XXI century, the globalization of society and the introduction of innovative technologies led to impactful changes in all the fields of our everyday life. In this context, the role of school education has become central to the introduction and integration of young people into the community. The objective of my thesis is to carry out research into a method of teaching and learning English Literature which can meet the specific needs of students, teachers and schools and to see its implementation in the shape of a project of School Exchange Partnership funded by the European Erasmus+ program in collaboration with four partner schools from Italy, Greece, Spain and Turkey. The method outlined by my work is structured according to multiple approaches and techniques that foster both the individuality and the cooperation opportunities of learners and teachers, together with the integration with innovative technologies and activities of mobility. In particular, it includes the communicative and experiential approaches, the model of flipped classroom, non-formal learning education and activities of international mobility. Finally, my thesis describes the opportunities of dissemination of the results and of the project at local, national and international level in order to support the continuation and implementation of the method and the promotion of an education based on choices, needs and contributions of students and teachers.

L'avvento del XXI secolo, la globalizzazione, e l'introduzione di tecnologie innovative ha portato a rinnovamenti in molti campi della vita quotidiana. La varietà e la quantità di informazioni disponibili su Internet e sui social media ha condotto ad un cambiamento del ruolo di educatori, insegnanti, istruttori e mentori. L'obiettivo della mia tesi è la ricerca di un metodo per l'insegnamento della letteratura inglese che risponda ai bisogni specifici di studenti, insegnanti e scuole, e la conseguente implementazione dello stesso come progetto di cooperazione strategica tra scuole finanziato dal programma Erasmus+ in collaborazione con quattro scuole localizzate in quattro Paesi: Italia, Grecia, Spagna e Turchia. La mia ricerca ha delineato un metodo basato su approcci e tecniche differenti, i quali promuovono da una parte l'individualità di studenti e insegnanti, dall'altra le opportunità di cooperazione, l'integrazione di tecnologie innovative e le attività di mobilità. Tra questi, si evidenziano l'approccio comunicativo, l'apprendimento esperienziale, le tecniche fondate sulla classe capovolta e le strategie di educazione non formale. Infine, la mia tesi descrive le opportunità di disseminazione a livello locale, nazionale e internazionale dei risultati del progetto al fine di promuovere l'implementazione e la condivisione di un metodo di insegnamento ideato e realizzato a partire dai bisogni e dai contributi di studenti e insegnanti.

"Learning to Learn": Un progetto internazionale per l'introduzione alla Letteratura Inglese.

IMPINNA, ARIANNA
2017/2018

Abstract

L'avvento del XXI secolo, la globalizzazione, e l'introduzione di tecnologie innovative ha portato a rinnovamenti in molti campi della vita quotidiana. La varietà e la quantità di informazioni disponibili su Internet e sui social media ha condotto ad un cambiamento del ruolo di educatori, insegnanti, istruttori e mentori. L'obiettivo della mia tesi è la ricerca di un metodo per l'insegnamento della letteratura inglese che risponda ai bisogni specifici di studenti, insegnanti e scuole, e la conseguente implementazione dello stesso come progetto di cooperazione strategica tra scuole finanziato dal programma Erasmus+ in collaborazione con quattro scuole localizzate in quattro Paesi: Italia, Grecia, Spagna e Turchia. La mia ricerca ha delineato un metodo basato su approcci e tecniche differenti, i quali promuovono da una parte l'individualità di studenti e insegnanti, dall'altra le opportunità di cooperazione, l'integrazione di tecnologie innovative e le attività di mobilità. Tra questi, si evidenziano l'approccio comunicativo, l'apprendimento esperienziale, le tecniche fondate sulla classe capovolta e le strategie di educazione non formale. Infine, la mia tesi descrive le opportunità di disseminazione a livello locale, nazionale e internazionale dei risultati del progetto al fine di promuovere l'implementazione e la condivisione di un metodo di insegnamento ideato e realizzato a partire dai bisogni e dai contributi di studenti e insegnanti.
ENG
The advent of XXI century, the globalization of society and the introduction of innovative technologies led to impactful changes in all the fields of our everyday life. In this context, the role of school education has become central to the introduction and integration of young people into the community. The objective of my thesis is to carry out research into a method of teaching and learning English Literature which can meet the specific needs of students, teachers and schools and to see its implementation in the shape of a project of School Exchange Partnership funded by the European Erasmus+ program in collaboration with four partner schools from Italy, Greece, Spain and Turkey. The method outlined by my work is structured according to multiple approaches and techniques that foster both the individuality and the cooperation opportunities of learners and teachers, together with the integration with innovative technologies and activities of mobility. In particular, it includes the communicative and experiential approaches, the model of flipped classroom, non-formal learning education and activities of international mobility. Finally, my thesis describes the opportunities of dissemination of the results and of the project at local, national and international level in order to support the continuation and implementation of the method and the promotion of an education based on choices, needs and contributions of students and teachers.
IMPORT DA TESIONLINE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
777765_tesi_ariannaimpinna.pdf

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 1.47 MB
Formato Adobe PDF
1.47 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/48811