Autism Spectrum Disorder (ASD) is a long-life disorder that affects not only the autistic child but also the family caregivers. Once the diagnosis is made, it is important to guarantee an evidence-based early intervention. When treating autism, there is no single approach that is totally effective for all children the whole time. Therefore, a personalized and specific intervention is programmed for the child with ASD, and more than one approach can be used at the same time with the same child. There are many professionals who work together with the child and his family: neuropsychiatrists, psychologists, speech therapists, mental health therapists, neuropsychomotricist therapists and teachers in schools. All these professionals should collaborate to achieve good results and improve the quality of life of the child and his family members. The aim of this project is to explain which is the care pathway of children between 0 and 6 years of age with autism spectrum disorder, focusing on the role of Mental Health Therapists in the di ASL TO3 Pediatric Neuropsychiatric Services. Current literature and site sources have allowed to retrieve the necessary information to complete this project. Specific books on autism have provided information about different intervention models that have been used in the treatment of autism, such as the behavioral model or the TEACCH model. Regional regulations and international guidelines have been used to find information about the psychoeducational intervention made by mental health therapists and all the recommendations on how to act in the care pathway of autistic children.

Il Disturbo dello Spettro Autistico (DSA) è un disturbo che dura tutta la vita e che interessa non solo i bambini affetti, ma anche le loro famiglie. Una volta fatta la diagnosi, è importante garantire un intervento precoce basato su prove di efficacia. Nel trattamento dell’autismo, non esiste un unico approccio di intervento totalmente efficace per tutti i bambini, ma, utilizzando anche più di un approccio contemporaneamente, ne viene programmato uno specifico e personalizzato sul singolo bambino con autismo. Molti professionisti lavorano insieme al bambino e alla sua famiglia: i medici neuropsichiatri, psicologi, logopedisti, tecnici di riabilitazione psichiatrica, neuropsicomotricisti e insegnanti. Tutte queste figure professionali dovrebbero collaborare per raggiungere i migliori risultati negli interventi e per migliorare la qualità di vita del bambino e della sua famiglia. L’obiettivo di questo progetto è descrivere qual è il percorso di cura dei bambini, di età compresa tra gli 0 e i 6 anni, con diagnosi di disturbo dello spettro autistico, focalizzando l’attenzione sul ruolo che ricopre il Tecnico di Riabilitazione Psichiatrica (TeRP) nel servizio di Neuropsichiatria Infantile del territorio ASL TO3. La letteratura attuale e i siti ufficiali hanno permesso di ricavare il materiale necessario per completare il seguente progetto di tesi; inoltre, libri specifici sull’autismo hanno supportato la ricerca di informazioni sui differenti modelli di intervento utilizzati nel trattamento dell’autismo, come il modello comportamentale o il modello TEACCH. Dai decreti regionali e dalle linee guida internazionali sono state ricavate informazioni specifiche sugli interventi psicoeducativi erogati dai TeRP e sulle raccomandazioni riguardo il percorso di cura dei bambini con autismo.

Percorso di cura del bambino con Disturbo dello Spettro Autistico nel Servizio di Neuropsichiatria Infantile ASL TO3: l'intervento psicoeducativo del TeRP

VETTORI, GIADA GIULIA
2021/2022

Abstract

Il Disturbo dello Spettro Autistico (DSA) è un disturbo che dura tutta la vita e che interessa non solo i bambini affetti, ma anche le loro famiglie. Una volta fatta la diagnosi, è importante garantire un intervento precoce basato su prove di efficacia. Nel trattamento dell’autismo, non esiste un unico approccio di intervento totalmente efficace per tutti i bambini, ma, utilizzando anche più di un approccio contemporaneamente, ne viene programmato uno specifico e personalizzato sul singolo bambino con autismo. Molti professionisti lavorano insieme al bambino e alla sua famiglia: i medici neuropsichiatri, psicologi, logopedisti, tecnici di riabilitazione psichiatrica, neuropsicomotricisti e insegnanti. Tutte queste figure professionali dovrebbero collaborare per raggiungere i migliori risultati negli interventi e per migliorare la qualità di vita del bambino e della sua famiglia. L’obiettivo di questo progetto è descrivere qual è il percorso di cura dei bambini, di età compresa tra gli 0 e i 6 anni, con diagnosi di disturbo dello spettro autistico, focalizzando l’attenzione sul ruolo che ricopre il Tecnico di Riabilitazione Psichiatrica (TeRP) nel servizio di Neuropsichiatria Infantile del territorio ASL TO3. La letteratura attuale e i siti ufficiali hanno permesso di ricavare il materiale necessario per completare il seguente progetto di tesi; inoltre, libri specifici sull’autismo hanno supportato la ricerca di informazioni sui differenti modelli di intervento utilizzati nel trattamento dell’autismo, come il modello comportamentale o il modello TEACCH. Dai decreti regionali e dalle linee guida internazionali sono state ricavate informazioni specifiche sugli interventi psicoeducativi erogati dai TeRP e sulle raccomandazioni riguardo il percorso di cura dei bambini con autismo.
The care pathway of a child with autism in the ASL TO3 Pediatric Neuropsychiatric Services: psychoeducational interventions by Mental Health Therapists
Autism Spectrum Disorder (ASD) is a long-life disorder that affects not only the autistic child but also the family caregivers. Once the diagnosis is made, it is important to guarantee an evidence-based early intervention. When treating autism, there is no single approach that is totally effective for all children the whole time. Therefore, a personalized and specific intervention is programmed for the child with ASD, and more than one approach can be used at the same time with the same child. There are many professionals who work together with the child and his family: neuropsychiatrists, psychologists, speech therapists, mental health therapists, neuropsychomotricist therapists and teachers in schools. All these professionals should collaborate to achieve good results and improve the quality of life of the child and his family members. The aim of this project is to explain which is the care pathway of children between 0 and 6 years of age with autism spectrum disorder, focusing on the role of Mental Health Therapists in the di ASL TO3 Pediatric Neuropsychiatric Services. Current literature and site sources have allowed to retrieve the necessary information to complete this project. Specific books on autism have provided information about different intervention models that have been used in the treatment of autism, such as the behavioral model or the TEACCH model. Regional regulations and international guidelines have been used to find information about the psychoeducational intervention made by mental health therapists and all the recommendations on how to act in the care pathway of autistic children.
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