The main goal of this thesis is collecting and analyzing useful strategies to improve the autistic child’s participation in the music lesson (from 0 to 18 years old). Relevant papers have been analyzed through the PRISMA Model. The APA PsycArticles, APA PsycInfo, ERIC, and Educational Source databases were searched, through the keywords “(music education OR music learning OR music teaching OR music class) AND (autism OR ASDOR Autism Spectrum Disorder OR Asperger's OR Asperger's syndrome OR autistic disorder OR Asperger OR PDD-NOS OR pervasive developmental disorder not otherwise specified)”. One hundred and three articles were retrieved and 13 were finally included in the systematic review. One hundred and forty-five strategies were described, each of them was coded accordingly to its goal (i.e., “facilitate communication”, etc.), to the person it was addressed (i.e., the child or the teacher itself) and to the main intervention model for autism from which it could be associated to. The great part of those strategies was addressed to the child, in particular to facilitate his communication. The TEACCH Model was the most cited model among the strategies.

Il fine di questo lavoro di tesi è raccogliere ed analizzare strategie utili per migliorare la partecipazione di un bambino autistico nella lezione di musica (da 0 a 18 anni). Sono state analizzate le fonti bibliografiche d’interesse tramite il Modello PRISMA. Sono stati interrogati i database APA PsycArticles, APA PsycInfo, ERIC, ed Educational Source, tramite la ricerca delle parole chiave “(music education OR music learning OR music teaching OR music class) AND (autism OR ASDOR Autism Spectrum Disorder OR Asperger's OR Asperger's syndrome OR autistic disorder OR Asperger OR PDD-NOS OR pervasive developmental disorder not otherwise specified)”. Sono state ottenute 103 fonti bibliografiche e 13 di esse sono state incluse nella Systematic Review. Sono state descritte 145 strategie, ognuna di esse categorizzata in base al suo fine (ad esempio, “facilitare la comunicazione”), alla persona a cui è indirizzata (il bambino o l’insegnante) e al modello di intervento per l’autismo a cui si può associare. La maggior parte di queste strategie era indirizzata al bambino, soprattutto per facilitarne la comunicazione. Il Modello TEACCH è il più citato all’interno delle strategie rilevate.

Adattare la lezione di musica per l’allievo con Disturbo dello Spettro dell’Autismo (ASD). Una Systematic Review.

MONDIN, BARBARA
2020/2021

Abstract

Il fine di questo lavoro di tesi è raccogliere ed analizzare strategie utili per migliorare la partecipazione di un bambino autistico nella lezione di musica (da 0 a 18 anni). Sono state analizzate le fonti bibliografiche d’interesse tramite il Modello PRISMA. Sono stati interrogati i database APA PsycArticles, APA PsycInfo, ERIC, ed Educational Source, tramite la ricerca delle parole chiave “(music education OR music learning OR music teaching OR music class) AND (autism OR ASDOR Autism Spectrum Disorder OR Asperger's OR Asperger's syndrome OR autistic disorder OR Asperger OR PDD-NOS OR pervasive developmental disorder not otherwise specified)”. Sono state ottenute 103 fonti bibliografiche e 13 di esse sono state incluse nella Systematic Review. Sono state descritte 145 strategie, ognuna di esse categorizzata in base al suo fine (ad esempio, “facilitare la comunicazione”), alla persona a cui è indirizzata (il bambino o l’insegnante) e al modello di intervento per l’autismo a cui si può associare. La maggior parte di queste strategie era indirizzata al bambino, soprattutto per facilitarne la comunicazione. Il Modello TEACCH è il più citato all’interno delle strategie rilevate.
ITA
The main goal of this thesis is collecting and analyzing useful strategies to improve the autistic child’s participation in the music lesson (from 0 to 18 years old). Relevant papers have been analyzed through the PRISMA Model. The APA PsycArticles, APA PsycInfo, ERIC, and Educational Source databases were searched, through the keywords “(music education OR music learning OR music teaching OR music class) AND (autism OR ASDOR Autism Spectrum Disorder OR Asperger's OR Asperger's syndrome OR autistic disorder OR Asperger OR PDD-NOS OR pervasive developmental disorder not otherwise specified)”. One hundred and three articles were retrieved and 13 were finally included in the systematic review. One hundred and forty-five strategies were described, each of them was coded accordingly to its goal (i.e., “facilitate communication”, etc.), to the person it was addressed (i.e., the child or the teacher itself) and to the main intervention model for autism from which it could be associated to. The great part of those strategies was addressed to the child, in particular to facilitate his communication. The TEACCH Model was the most cited model among the strategies.
IMPORT DA TESIONLINE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
843052_tesimagistralemondinbarbara.pdf

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 2.07 MB
Formato Adobe PDF
2.07 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/47854