The Treaty on the Functioning of the European Union enacts guarantees toward a high level of protection for health, food safety and the economic interests of consumers, including their right to an adequate information. The Regulation (EC) n. 178/2002 ¿laying down the general principles and requirements of food law, establishing the European Food Safety Authority and laying down procedures in matters of food safety¿ is a general, ¿horizontal¿ framework law. Article 18 of the Regulation establishes the duty for all operators to provide a system of traceability of foods allowing for the identification and withdrawal from the market of any foods not complying with the requirements of food safety. Tracking designates the act of tracing the ¿forward¿ course of a food item as it progresses from primary production to the final consumer, whereas traceability indicates the reverse operation of moving back ¿upstream¿ along the path covered by the food item. The aim of my work is to explore the implications of the twin concepts of «tracking» and «traceability»; to evaluate what kind of contribution labeling can give to traceability; and, finally, to investigate in which way regulations about olive oil satisfy, or fail to satisfy, the requirements of tracking. Traceability is a tool toward consumer protection and identification of responsibilities. It is based on strict connections among operators in the supply chain, using the method ¿one-step-back, one-step-forward.¿ However, operators may choose in which way to apply it; compliance may occur by using business documentation, or by implementing voluntary systems of general tracking be it within a supply chain or within a specific product. These systems also improve the firm's efficiency and promote its image. The Italian and European guidelines issued following the Regulation (EC) n.178/2002 have added nothing new to the provisions already contained in article 18. Alongside protecting food safety, lawmakers have focused on the overall safeguard of the quality of food, regarding quality as a value added in terms of health, nutritional and organoleptic qualities, and rootedness in the area of origin as well as its cultural traditions. Such factors are guarantees for consumers expecting to be informed to their satisfaction. The label is the proper place for traceability, transparence and any due information to become explicit. With specific regard to olive oil, related regulations have shown considerable evolution over time due to the need to prevent food adulterations by an ever more precise tracking of the product's path from the producer to the consumer. At its inception the regulation focused on the origin of the product, originally defined as the place of production (oil mill) of the oil. Only later was «origin of the product» identified with as the place of origin of the raw material, the olives. Further stipulations by the European legislator have made it mandatory for producers to indicate on the label the place of origin. Later still the traceability principle was extended for all marketed [olive] oils to the various stages undergone by the product on its path, all the way to the final consumer. In this manner, an extremely detailed and thorough legal model of traceability has come into being. However, the system shows fairly complex features, and calls for streamlining solutions that may reconcile traceability, quality, and the involvement of the operators.

Il Trattato sul Funzionamento dell' Unione Europea prevede che sia assicurato un elevato livello di tutela della salute, della sicurezza e degli interessi economici dei consumatori garantendo anche un'informazione adeguata. Il Regolamento (CE) n. 178/2002 che ¿stabilisce i principi e i requisiti generali della legislazione alimentare, istituisce l'Autorità europea per la sicurezza alimentare e fissa procedure nel campo della sicurezza alimentare¿, è una legge generale, orizzontale e programmatica. L'art. 18 del regolamento stabilisce l'obbligo, per tutti gli operatori, di predisporre un regime di rintracciabilità degli alimenti finalizzato ad identificare e ritirare dal mercato gli alimenti non conformi ai requisiti di sicurezza alimentare. Tracciabilità designa l'operazione di tracciare il percorso di un alimento in avanti, dalla produzione primaria al consumatore finale, mentre la rintracciabilità designa l'operazione di ripercorrere all'indietro il tragitto compiuto. Scopo del mio lavoro è quello di approfondire le implicazioni dei concetti di tracciabilità e rintracciabilità, di valutare quale contributo alla rintracciabilità può dare l'etichettatura, ed infine indagare come la normativa riguardante l'olio di oliva soddisfi i requisiti della tracciabilità. La rintracciabilità è uno strumento di garanzia e di identificazione delle responsabilità e poggia sulle strette connessioni fra gli operatori della filiera con il metodo ¿un passo avanti e un passo indietro¿, lasciando libertà circa le modalità di adempimento dell'obbligo, dall'utilizzo della documentazione commerciale all'implementazione di sistemi volontari di tracciabilità generale di filiera o di singolo prodotto, che promuovono anche l'efficienza e l'immagine dell'azienda. Le linee guida successive al regolamento, nazionali e europee, non hanno apportato elementi nuovi a quanto previsto dall'art 18 sulla tracciabilità. Contestualmente alla tutela della ¿food safety¿, l'attenzione del legislatore si è indirizzata alla tutela complessiva della qualità degli alimenti, come valore aggiunto in termini di salubrità, caratteristiche nutrizionali, organolettiche, legame con la zona di provenienza e le tradizioni culturali, a garanzia dei consumatori che chiedono di essere adeguatamente informati. L'etichetta è il luogo ove tracciabilità, trasparenza e adeguatezza delle informazioni si possono esplicitare. Per quanto riguarda la normativa relativa all'olio d'oliva, essa ha mostrato una notevole evoluzione per la necessità di contrastare frodi e contraffazioni tracciando in modo sempre più dettagliato il percorso del prodotto. Agli esordi della normativa è stata dibattuta l'origine del prodotto, inizialmente individuata nel luogo di produzione dell'olio, frantoio o stabilimento, successivamente individuata nel luogo d'origine della materia prima, le olive. Ulteriori disposizioni del legislatore europeo hanno reso obbligatoria l'indicazione dell'origine nell'etichettatura, poi la rintracciabilità è stata estesa alle varie tappe del percorso del prodotto, fino al consumatore finale, per tutti gli oli commercializzati. Si è così realizzato progressivamente una modello normativo di tracciabilità estremamente dettagliato e completo che tuttavia si presenta relativamente complesso e necessita di soluzioni di semplificazione, che contemperino insieme tracciabilità, qualità ed impegno degli operatori.

Tracciabilità e rintracciabilità degli alimenti

SAPPE', DAVIDE
2012/2013

Abstract

Il Trattato sul Funzionamento dell' Unione Europea prevede che sia assicurato un elevato livello di tutela della salute, della sicurezza e degli interessi economici dei consumatori garantendo anche un'informazione adeguata. Il Regolamento (CE) n. 178/2002 che ¿stabilisce i principi e i requisiti generali della legislazione alimentare, istituisce l'Autorità europea per la sicurezza alimentare e fissa procedure nel campo della sicurezza alimentare¿, è una legge generale, orizzontale e programmatica. L'art. 18 del regolamento stabilisce l'obbligo, per tutti gli operatori, di predisporre un regime di rintracciabilità degli alimenti finalizzato ad identificare e ritirare dal mercato gli alimenti non conformi ai requisiti di sicurezza alimentare. Tracciabilità designa l'operazione di tracciare il percorso di un alimento in avanti, dalla produzione primaria al consumatore finale, mentre la rintracciabilità designa l'operazione di ripercorrere all'indietro il tragitto compiuto. Scopo del mio lavoro è quello di approfondire le implicazioni dei concetti di tracciabilità e rintracciabilità, di valutare quale contributo alla rintracciabilità può dare l'etichettatura, ed infine indagare come la normativa riguardante l'olio di oliva soddisfi i requisiti della tracciabilità. La rintracciabilità è uno strumento di garanzia e di identificazione delle responsabilità e poggia sulle strette connessioni fra gli operatori della filiera con il metodo ¿un passo avanti e un passo indietro¿, lasciando libertà circa le modalità di adempimento dell'obbligo, dall'utilizzo della documentazione commerciale all'implementazione di sistemi volontari di tracciabilità generale di filiera o di singolo prodotto, che promuovono anche l'efficienza e l'immagine dell'azienda. Le linee guida successive al regolamento, nazionali e europee, non hanno apportato elementi nuovi a quanto previsto dall'art 18 sulla tracciabilità. Contestualmente alla tutela della ¿food safety¿, l'attenzione del legislatore si è indirizzata alla tutela complessiva della qualità degli alimenti, come valore aggiunto in termini di salubrità, caratteristiche nutrizionali, organolettiche, legame con la zona di provenienza e le tradizioni culturali, a garanzia dei consumatori che chiedono di essere adeguatamente informati. L'etichetta è il luogo ove tracciabilità, trasparenza e adeguatezza delle informazioni si possono esplicitare. Per quanto riguarda la normativa relativa all'olio d'oliva, essa ha mostrato una notevole evoluzione per la necessità di contrastare frodi e contraffazioni tracciando in modo sempre più dettagliato il percorso del prodotto. Agli esordi della normativa è stata dibattuta l'origine del prodotto, inizialmente individuata nel luogo di produzione dell'olio, frantoio o stabilimento, successivamente individuata nel luogo d'origine della materia prima, le olive. Ulteriori disposizioni del legislatore europeo hanno reso obbligatoria l'indicazione dell'origine nell'etichettatura, poi la rintracciabilità è stata estesa alle varie tappe del percorso del prodotto, fino al consumatore finale, per tutti gli oli commercializzati. Si è così realizzato progressivamente una modello normativo di tracciabilità estremamente dettagliato e completo che tuttavia si presenta relativamente complesso e necessita di soluzioni di semplificazione, che contemperino insieme tracciabilità, qualità ed impegno degli operatori.
ITA
The Treaty on the Functioning of the European Union enacts guarantees toward a high level of protection for health, food safety and the economic interests of consumers, including their right to an adequate information. The Regulation (EC) n. 178/2002 ¿laying down the general principles and requirements of food law, establishing the European Food Safety Authority and laying down procedures in matters of food safety¿ is a general, ¿horizontal¿ framework law. Article 18 of the Regulation establishes the duty for all operators to provide a system of traceability of foods allowing for the identification and withdrawal from the market of any foods not complying with the requirements of food safety. Tracking designates the act of tracing the ¿forward¿ course of a food item as it progresses from primary production to the final consumer, whereas traceability indicates the reverse operation of moving back ¿upstream¿ along the path covered by the food item. The aim of my work is to explore the implications of the twin concepts of «tracking» and «traceability»; to evaluate what kind of contribution labeling can give to traceability; and, finally, to investigate in which way regulations about olive oil satisfy, or fail to satisfy, the requirements of tracking. Traceability is a tool toward consumer protection and identification of responsibilities. It is based on strict connections among operators in the supply chain, using the method ¿one-step-back, one-step-forward.¿ However, operators may choose in which way to apply it; compliance may occur by using business documentation, or by implementing voluntary systems of general tracking be it within a supply chain or within a specific product. These systems also improve the firm's efficiency and promote its image. The Italian and European guidelines issued following the Regulation (EC) n.178/2002 have added nothing new to the provisions already contained in article 18. Alongside protecting food safety, lawmakers have focused on the overall safeguard of the quality of food, regarding quality as a value added in terms of health, nutritional and organoleptic qualities, and rootedness in the area of origin as well as its cultural traditions. Such factors are guarantees for consumers expecting to be informed to their satisfaction. The label is the proper place for traceability, transparence and any due information to become explicit. With specific regard to olive oil, related regulations have shown considerable evolution over time due to the need to prevent food adulterations by an ever more precise tracking of the product's path from the producer to the consumer. At its inception the regulation focused on the origin of the product, originally defined as the place of production (oil mill) of the oil. Only later was «origin of the product» identified with as the place of origin of the raw material, the olives. Further stipulations by the European legislator have made it mandatory for producers to indicate on the label the place of origin. Later still the traceability principle was extended for all marketed [olive] oils to the various stages undergone by the product on its path, all the way to the final consumer. In this manner, an extremely detailed and thorough legal model of traceability has come into being. However, the system shows fairly complex features, and calls for streamlining solutions that may reconcile traceability, quality, and the involvement of the operators.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/46319