This study aims to provide a reading of the Oresteia and the Persians through an analysis of Clytemnestra and the mother of Xerxes. Despite their evident thematic differences, both works present two extremely dominant maternal figures, through which it is possible to interpret the underlying meanings of Aeschylean tragedy. The first chapter focuses on the dramatic function of the Argive mother, and proceeds according to the narrative order of the trilogy. In the Agamemnon, the references to the sacrifice of Iphigenia are investigated, thus understanding the motivations that led Clytemnestra to kill her husband upon his return from Troy. Subsequently, the episode of Clytemnestra's dream and the speech of the nurse Cilissa in the Libation Bearers are examined, as they represent an attempt to portray the queen as a monstrous mother and, consequently, to deny her motherhood. This objective is pursued, always in the second work of the trilogy, also by Electra and Orestes, who, to justify the need for matricide, reject the bond of consanguinity with Clytemnestra and affirm the superiority of the father in family relationships. Finally, the speeches of Apollo and Athena in defense of the law of the father, according to which he is the only legitimate parent, and those of the Erinyes, who, on the other hand, are the spokespersons of Clytemnestra's conception of motherhood, are considered in the Eumenides. In light of the analysis of these passages, in which Clytemnestra is considered not as a queen and adulterous wife, but as a mother, it is possible to trace in the Oresteia an ideological opposition regarding authority in family relationships, which is not resolved in the acquittal of the matricide, but rather reveals the impossibility of conceiving a fixed and unique origin of birth. The second chapter focuses, instead, on the analysis of the dramatic function of the mother of Xerxes in the Persians. Through her character, in fact, Aeschylus represents the pain and guilt of the Eastern sovereign, until the moment he enters the scene. First, the passages in which the woman shows a critical view of her son are examined, and with which, therefore, she participates with the chorus and Darius in the discourse of accusation against him. The king's misfortune is also anticipated by the attention that the mother pays to her clothes, a dramatic device that suggests the failed attempt to restore the royalty of Xerxes, who will finally appear dressed in torn clothes. The feminized representation of Persia, identified with the mother-queen, is then investigated: it is inspired by stories aimed at denigrating the Eastern people, but at the same time serves to intensify her mourning. Finally, through a comparison with the power assumed in Argos by Clytemnestra, it is evident that the Persian queen is represented as a respectable Greek matron, secluded and extraneous to the political decisions of the empire.

Il presente lavoro si propone di fornire una lettura dell’Orestea e dei Persiani, condotta attraverso l’analisi di Clitennestra e della madre di Serse. Le due opere, infatti, nonostante le evidenti differenze tematiche, presentano, tuttavia, due personaggi materni estremamente predominanti, attraverso i quali è possibile interpretare i significati sottesi alla tragedia eschilea. Il primo capitolo verte sulla funzione drammatica della madre argiva, e procede secondo l’ordine narrativo della trilogia. Nell’Agamennone si indagano i riferimenti al sacrificio di Ifigenia e si comprendono, così, le motivazioni che hanno portato Clitennestra a uccidere lo sposo al suo ritorno da Troia. In seguito, sono presi in esame l’episodio del sogno di Clitennestra e il discorso della nutrice Cilissa nelle Coefore, in quanto rappresentano il tentativo di dipingere la regina come madre mostruosa e, di conseguenza, di negarne la maternità. Questo obiettivo è perseguito, sempre nella seconda opera della trilogia, anche da Elettra e Oreste, i quali, per giustificare la necessità del matricidio, rifiutano il legame di consanguineità con Clitennestra e affermano la superiorità del padre nei rapporti familiari. In ultimo, si considerano nelle Eumenidi i discorsi di Apollo e Atena in difesa della legge del padre, secondo cui questi è l’unico genitore legittimo, e quelli delle Erinni, che, invece, si fanno portavoce della concezione della maternità propria di Clitennestra. Alla luce dell’analisi di questi passaggi, in cui Clitennestra è considerata non tanto come regina e sposa adultera, ma come madre, è possibile rintracciare nell’Orestea un’opposizione ideologica riguardo all’autorità nei rapporti familiari, la quale non si risolve nell’assoluzione del matricida, ma rivela invece l’impossibilità di concepire un’origine fissa e unica della nascita. Il secondo capitolo verte, invece, sull’analisi della funzione drammatica della madre di Serse nei Persiani. Attraverso il suo personaggio, infatti, Eschilo rappresenta il dolore e la colpa del sovrano orientale, fino al momento in cui questi entra in scena. Innanzitutto, vengono presi in esame i passaggi in cui la donna mostra una visione critica del figlio e con cui, dunque, partecipa insieme al coro e a Dario al discorso di accusa nei suoi confronti. La disgrazia del re, inoltre, è anticipata dall’attenzione che la madre rivolge verso i suoi abiti, espediente drammatico che suggerisce il tentativo fallimentare di ripristinare la regalità di Serse, che alla fine apparirà vestito con gli abiti strappati. Viene poi indagata la rappresentazione femminilizzata della Persia, identificata con la madre-regina: si ispira a racconti volti a denigrare il popolo orientale, ma allo stesso tempo serve a intensificare il suo lutto. Infine, attraverso un confronto con il potere assunto ad Argo da Clitennestra, si evince che la regina persiana è rappresentata come una rispettabile matrona greca, appartata ed estranea alle decisioni politiche dell’impero.

Espressioni della maternità nella tragedia di Eschilo: Clitennestra e la madre di Serse

SABIDUSSI, CAROLA
2023/2024

Abstract

Il presente lavoro si propone di fornire una lettura dell’Orestea e dei Persiani, condotta attraverso l’analisi di Clitennestra e della madre di Serse. Le due opere, infatti, nonostante le evidenti differenze tematiche, presentano, tuttavia, due personaggi materni estremamente predominanti, attraverso i quali è possibile interpretare i significati sottesi alla tragedia eschilea. Il primo capitolo verte sulla funzione drammatica della madre argiva, e procede secondo l’ordine narrativo della trilogia. Nell’Agamennone si indagano i riferimenti al sacrificio di Ifigenia e si comprendono, così, le motivazioni che hanno portato Clitennestra a uccidere lo sposo al suo ritorno da Troia. In seguito, sono presi in esame l’episodio del sogno di Clitennestra e il discorso della nutrice Cilissa nelle Coefore, in quanto rappresentano il tentativo di dipingere la regina come madre mostruosa e, di conseguenza, di negarne la maternità. Questo obiettivo è perseguito, sempre nella seconda opera della trilogia, anche da Elettra e Oreste, i quali, per giustificare la necessità del matricidio, rifiutano il legame di consanguineità con Clitennestra e affermano la superiorità del padre nei rapporti familiari. In ultimo, si considerano nelle Eumenidi i discorsi di Apollo e Atena in difesa della legge del padre, secondo cui questi è l’unico genitore legittimo, e quelli delle Erinni, che, invece, si fanno portavoce della concezione della maternità propria di Clitennestra. Alla luce dell’analisi di questi passaggi, in cui Clitennestra è considerata non tanto come regina e sposa adultera, ma come madre, è possibile rintracciare nell’Orestea un’opposizione ideologica riguardo all’autorità nei rapporti familiari, la quale non si risolve nell’assoluzione del matricida, ma rivela invece l’impossibilità di concepire un’origine fissa e unica della nascita. Il secondo capitolo verte, invece, sull’analisi della funzione drammatica della madre di Serse nei Persiani. Attraverso il suo personaggio, infatti, Eschilo rappresenta il dolore e la colpa del sovrano orientale, fino al momento in cui questi entra in scena. Innanzitutto, vengono presi in esame i passaggi in cui la donna mostra una visione critica del figlio e con cui, dunque, partecipa insieme al coro e a Dario al discorso di accusa nei suoi confronti. La disgrazia del re, inoltre, è anticipata dall’attenzione che la madre rivolge verso i suoi abiti, espediente drammatico che suggerisce il tentativo fallimentare di ripristinare la regalità di Serse, che alla fine apparirà vestito con gli abiti strappati. Viene poi indagata la rappresentazione femminilizzata della Persia, identificata con la madre-regina: si ispira a racconti volti a denigrare il popolo orientale, ma allo stesso tempo serve a intensificare il suo lutto. Infine, attraverso un confronto con il potere assunto ad Argo da Clitennestra, si evince che la regina persiana è rappresentata come una rispettabile matrona greca, appartata ed estranea alle decisioni politiche dell’impero.
Expressions of motherhood in Aeschylus' tragedy: Clytemnestra and the mother of Xerxes
This study aims to provide a reading of the Oresteia and the Persians through an analysis of Clytemnestra and the mother of Xerxes. Despite their evident thematic differences, both works present two extremely dominant maternal figures, through which it is possible to interpret the underlying meanings of Aeschylean tragedy. The first chapter focuses on the dramatic function of the Argive mother, and proceeds according to the narrative order of the trilogy. In the Agamemnon, the references to the sacrifice of Iphigenia are investigated, thus understanding the motivations that led Clytemnestra to kill her husband upon his return from Troy. Subsequently, the episode of Clytemnestra's dream and the speech of the nurse Cilissa in the Libation Bearers are examined, as they represent an attempt to portray the queen as a monstrous mother and, consequently, to deny her motherhood. This objective is pursued, always in the second work of the trilogy, also by Electra and Orestes, who, to justify the need for matricide, reject the bond of consanguinity with Clytemnestra and affirm the superiority of the father in family relationships. Finally, the speeches of Apollo and Athena in defense of the law of the father, according to which he is the only legitimate parent, and those of the Erinyes, who, on the other hand, are the spokespersons of Clytemnestra's conception of motherhood, are considered in the Eumenides. In light of the analysis of these passages, in which Clytemnestra is considered not as a queen and adulterous wife, but as a mother, it is possible to trace in the Oresteia an ideological opposition regarding authority in family relationships, which is not resolved in the acquittal of the matricide, but rather reveals the impossibility of conceiving a fixed and unique origin of birth. The second chapter focuses, instead, on the analysis of the dramatic function of the mother of Xerxes in the Persians. Through her character, in fact, Aeschylus represents the pain and guilt of the Eastern sovereign, until the moment he enters the scene. First, the passages in which the woman shows a critical view of her son are examined, and with which, therefore, she participates with the chorus and Darius in the discourse of accusation against him. The king's misfortune is also anticipated by the attention that the mother pays to her clothes, a dramatic device that suggests the failed attempt to restore the royalty of Xerxes, who will finally appear dressed in torn clothes. The feminized representation of Persia, identified with the mother-queen, is then investigated: it is inspired by stories aimed at denigrating the Eastern people, but at the same time serves to intensify her mourning. Finally, through a comparison with the power assumed in Argos by Clytemnestra, it is evident that the Persian queen is represented as a respectable Greek matron, secluded and extraneous to the political decisions of the empire.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/4468