Introduction: The training that uses simulation as a strength has developed enormously throughout the world and in all biomedical disciplines in recent decades. The technology has developed integrated systems that allow you to learn in increasingly realistic environments, with specific simulators for various environments. In obstetrics, learning by simulation is highly useful and perhaps indispensable for the management of numerous emergencies/emergencies. Shoulder dystocia is a rare, unpredictable and unpredictable obstetric emergency, associated with a several maternal and neonatal adverse outcomes. Several studies indicate how the introduction of simulation in the training of students and health professionals, as a didactic complementary method to the standard methods, is very useful not only for the acquisition and consolidation of technical-practical knowledge for the management of emergencies such as this, but also for the learning of skills so-called non-technical, which are often associated with errors related to human factors. Methods: A clinical case of shoulder dystocia was developed with a script for the realization of the clinical scenario, to be used then for the creation of the video tutorial and for the implementation of the simulation test. With regard to the latter, "instructions" were elaborated aimed at the pre- and post-simulation orientation of the participants and the final phase of the debriefing. Results: The clinical case was developed on the basis of knowledge of the risk factors associated with shoulder dystocia, which were as follows: pharmacological induction of labor, GDM, obesity type 1, delay of the first stage of labor, augmentation with OT, extension of stage II. The relevant script has been realized in consideration of the more appropriate management of the shoulder dystocia and of all the associated obstetric maneuvers; of each of them an accurate description has been dedicated also. The instructions for the clinical scenario were created for pre- and post-simulation orientation and debriefing phase, focusing on the acquisition of skills not only techniques/ practices, but also non-technical/ communicative. It was then proposed a qualitative-quantitative survey making available the different teaching methods: basic theoretical knowledge, video tutorials, simulation experience and subsequent debriefing. Conclusions: The simulations of obstetric emergencies turn out to be an effective method of teaching and evaluation in the training of students and health professionals as they improve not only technical skills, but also self-confidence, communication, teamwork, management of team roles, as well as the safety of persons assisted. Key words: Shoulder Dystocia, Simulation, Education, Educational-activity, Tutorial, Videorecording, Webcasts, Midwifery Education, Midwifery Student.

Introduzione: La formazione che utilizza la simulazione come punto di forza si è sviluppata enormemente in tutto il mondo e in tutte le discipline sanitarie negli ultimi decenni. La tecnologia ha sviluppato sistemi integrati che permettono di apprendere in ambienti sempre più realistici, con manichini specifici per i vari ambiti. In ostetricia l’apprendimento mediante simulazione è fortemente utile e forse indispensabile per quanto riguarda la gestione di numerose urgenze/emergenze. La distocia di spalla è un’emergenza ostetrica rara, imprevedibile ed imprevenibile, associata a numerosi outcome sfavorevoli, sia feto-neonatali che materni. Diversi studi indicano come l’introduzione della simulazione nella formazione di studenti e professionisti sanitari, come metodo didattico di completamento alle metodiche standard, sia molto utile non solo per l'acquisizione e il consolidamento di conoscenze tecnico-pratiche per la gestione di emergenze come questa, ma anche per l’apprendimento delle competenze cosiddette non tecniche, cui spesso si associano errori legati a fattori umani. Materiali e metodi:. E’ stato messo a punto un caso clinico di distocia di spalla con relativo copione per la realizzazione dello scenario clinico, da utilizzare poi per la creazione del video tutorial e per la messa in atto della prova di simulazione. In merito a quest’ultima, sono state elaborate delle “istruzioni” finalizzate all’orientamento pre- e post-simulazione dei partecipanti e alla fase conclusiva del debriefing. Risultati: Il caso clinico è stato elaborato sulla base della conoscenza dei fattori di rischio associati alla distocia di spalla presenti in letteratura. Il copione è stato realizzato sulla base del più appropriato management della distocia di spalla e di tutte le manovre ostetriche ad esso associate. Le istruzioni per lo scenario clinico sono state realizzate per l’orientamento pre- e post-simulazione e fase di debriefing, soffermandosi sull’acquisizione delle abilità non solo tecniche/pratiche, ma anche non tecniche/comunicative. Conclusioni: Le simulazioni delle emergenze ostetriche risultano essere un metodo efficace di insegnamento e di valutazione nella formazione di studenti e professionisti sanitari in quanto migliorano le competenze non solo tecniche, ma anche la self-confidence, la comunicazione, il lavoro in team, la gestione dei ruoli in equipe nonché, la sicurezza delle persone assistite. Parole chiave: Shoulder Dystocia, Simulation, Education, Educational-activity, Tutorial, Videorecording, Webcasts, Midwifery Education, Midwifery Student.

Management della distocia di spalla: simulazione e scenari clinici

BORGEISA, MARTINA
2020/2021

Abstract

Introduzione: La formazione che utilizza la simulazione come punto di forza si è sviluppata enormemente in tutto il mondo e in tutte le discipline sanitarie negli ultimi decenni. La tecnologia ha sviluppato sistemi integrati che permettono di apprendere in ambienti sempre più realistici, con manichini specifici per i vari ambiti. In ostetricia l’apprendimento mediante simulazione è fortemente utile e forse indispensabile per quanto riguarda la gestione di numerose urgenze/emergenze. La distocia di spalla è un’emergenza ostetrica rara, imprevedibile ed imprevenibile, associata a numerosi outcome sfavorevoli, sia feto-neonatali che materni. Diversi studi indicano come l’introduzione della simulazione nella formazione di studenti e professionisti sanitari, come metodo didattico di completamento alle metodiche standard, sia molto utile non solo per l'acquisizione e il consolidamento di conoscenze tecnico-pratiche per la gestione di emergenze come questa, ma anche per l’apprendimento delle competenze cosiddette non tecniche, cui spesso si associano errori legati a fattori umani. Materiali e metodi:. E’ stato messo a punto un caso clinico di distocia di spalla con relativo copione per la realizzazione dello scenario clinico, da utilizzare poi per la creazione del video tutorial e per la messa in atto della prova di simulazione. In merito a quest’ultima, sono state elaborate delle “istruzioni” finalizzate all’orientamento pre- e post-simulazione dei partecipanti e alla fase conclusiva del debriefing. Risultati: Il caso clinico è stato elaborato sulla base della conoscenza dei fattori di rischio associati alla distocia di spalla presenti in letteratura. Il copione è stato realizzato sulla base del più appropriato management della distocia di spalla e di tutte le manovre ostetriche ad esso associate. Le istruzioni per lo scenario clinico sono state realizzate per l’orientamento pre- e post-simulazione e fase di debriefing, soffermandosi sull’acquisizione delle abilità non solo tecniche/pratiche, ma anche non tecniche/comunicative. Conclusioni: Le simulazioni delle emergenze ostetriche risultano essere un metodo efficace di insegnamento e di valutazione nella formazione di studenti e professionisti sanitari in quanto migliorano le competenze non solo tecniche, ma anche la self-confidence, la comunicazione, il lavoro in team, la gestione dei ruoli in equipe nonché, la sicurezza delle persone assistite. Parole chiave: Shoulder Dystocia, Simulation, Education, Educational-activity, Tutorial, Videorecording, Webcasts, Midwifery Education, Midwifery Student.
Shoulder Dystocia Management: simulation and clinical scenarios
Introduction: The training that uses simulation as a strength has developed enormously throughout the world and in all biomedical disciplines in recent decades. The technology has developed integrated systems that allow you to learn in increasingly realistic environments, with specific simulators for various environments. In obstetrics, learning by simulation is highly useful and perhaps indispensable for the management of numerous emergencies/emergencies. Shoulder dystocia is a rare, unpredictable and unpredictable obstetric emergency, associated with a several maternal and neonatal adverse outcomes. Several studies indicate how the introduction of simulation in the training of students and health professionals, as a didactic complementary method to the standard methods, is very useful not only for the acquisition and consolidation of technical-practical knowledge for the management of emergencies such as this, but also for the learning of skills so-called non-technical, which are often associated with errors related to human factors. Methods: A clinical case of shoulder dystocia was developed with a script for the realization of the clinical scenario, to be used then for the creation of the video tutorial and for the implementation of the simulation test. With regard to the latter, "instructions" were elaborated aimed at the pre- and post-simulation orientation of the participants and the final phase of the debriefing. Results: The clinical case was developed on the basis of knowledge of the risk factors associated with shoulder dystocia, which were as follows: pharmacological induction of labor, GDM, obesity type 1, delay of the first stage of labor, augmentation with OT, extension of stage II. The relevant script has been realized in consideration of the more appropriate management of the shoulder dystocia and of all the associated obstetric maneuvers; of each of them an accurate description has been dedicated also. The instructions for the clinical scenario were created for pre- and post-simulation orientation and debriefing phase, focusing on the acquisition of skills not only techniques/ practices, but also non-technical/ communicative. It was then proposed a qualitative-quantitative survey making available the different teaching methods: basic theoretical knowledge, video tutorials, simulation experience and subsequent debriefing. Conclusions: The simulations of obstetric emergencies turn out to be an effective method of teaching and evaluation in the training of students and health professionals as they improve not only technical skills, but also self-confidence, communication, teamwork, management of team roles, as well as the safety of persons assisted. Key words: Shoulder Dystocia, Simulation, Education, Educational-activity, Tutorial, Videorecording, Webcasts, Midwifery Education, Midwifery Student.
IMPORT TESI SOLO SU ESSE3 DAL 2018
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi di Laurea Borgeisa Martina - aa20-21.pdf

non disponibili

Dimensione 2.26 MB
Formato Adobe PDF
2.26 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/441