Introduction. Bronchial asthma is the most common chronic disease in childhood that causes a significant impact on patients, their families and the entire community is a cause of respiratory symptoms, activity limitations and exacerbations ("attacks") which sometimes urgently require the use of social and health resources (paediatric examination, first aid, hospitalization, absence of school-work). Objective. Investigate the effectiveness of therapeutic education in managing asthma at home and reducing acute events, investigating the role of the nurse in educational interventions. Materials and Methods. A background search on the Google Scholar database was initially conducted and a foreground query was subsequently formulated with PICO definition, this produced strings of research with which it was possible to carry out research on pubmed, Cinhal and Uptodate. Results. The research produced 449 articles of which 17 were suitable for this review. They met the inclusion criteria and were included in the review. The studies included in the review are primary and secondary studies, randomized controlled trials (RCTs), guidelines, meta-analyses and literature reviews. Conclusions. Ensuring that patients and families understand their condition and the logic for their treatment, along with the acquisition of skills, is crucial if we want to improve children’s asthma outcomes and successfully support families to self-manage. Key words. Asthma, Asthmatic Patient Education, patient information, Adolescence, adolescent, adolescence, teenager, youth, pediatr, child, children, childhood, kid, preschool, Infant, parent, mother, father, caregiver, fam

Introduzione. L’asma bronchiale è la più comune malattia cronica nell’infanzia che determina un notevole impatto sui pazienti, le loro famiglie e l’intera comunità è causa di sintomi respiratori, limitazioni dell’attività e riacutizzazioni (“attacchi”) che talvolta richiedono in urgenza l’uso di risorse sociosanitarie (visita pediatrica, pronto soccorso, ricovero, assenza scuola-lavoro). Obiettivo. Indagare l’efficacia dell’educazione terapeutica nella gestione dell’asma al domicilio e nella riduzione degli eventi acuti, indagando il ruolo dell’infermiera negli interventi educativi. Materiali e Metodi. È stata condotta inizialmente una ricerca di background sulla banca dati Google Scholar successivamente è stato formulato un quesito di foreground con definizione del PICO, questo ha prodotto delle stringhe di ricerca con le quali è stato possibile effettuare la ricerca sulle banche dati PubMed, Cinhal e Uptodate. Risultati. La ricerca effettuata ha prodotto 449 articoli di cui 17 sono risultati idonei per questa revisione. Questi hanno soddisfatto i criteri di inclusione e per questo inclusi nella revisione. Gli studi inclusi nella revisione, sono studi primari e secondari, studi randomizzati controllati (RCT), linee guida, metanalisi e revisioni di letteratura. Conclusioni. Garantire che i pazienti e le famiglie comprendano la loro condizione e la logica per il loro trattamento, insieme all’acquisizione delle competenze, è fondamentale se vogliamo migliorare i risultati dell’asma dei bambini e sostenere con successo le famiglie ad autogestirsi. Parole chiave. Asthma, Asthmatic Patient Education, patient information, Adolescence, adolescent, adolescence, teenager, youth, pediatr, child, children, childhood, kid, preschool, Infant, parent, mother, father, caregiver, family.

L’educazione terapeutica nella gestione dell’asma in pediatria

PASQUARELLA, SIMONA
2021/2022

Abstract

Introduzione. L’asma bronchiale è la più comune malattia cronica nell’infanzia che determina un notevole impatto sui pazienti, le loro famiglie e l’intera comunità è causa di sintomi respiratori, limitazioni dell’attività e riacutizzazioni (“attacchi”) che talvolta richiedono in urgenza l’uso di risorse sociosanitarie (visita pediatrica, pronto soccorso, ricovero, assenza scuola-lavoro). Obiettivo. Indagare l’efficacia dell’educazione terapeutica nella gestione dell’asma al domicilio e nella riduzione degli eventi acuti, indagando il ruolo dell’infermiera negli interventi educativi. Materiali e Metodi. È stata condotta inizialmente una ricerca di background sulla banca dati Google Scholar successivamente è stato formulato un quesito di foreground con definizione del PICO, questo ha prodotto delle stringhe di ricerca con le quali è stato possibile effettuare la ricerca sulle banche dati PubMed, Cinhal e Uptodate. Risultati. La ricerca effettuata ha prodotto 449 articoli di cui 17 sono risultati idonei per questa revisione. Questi hanno soddisfatto i criteri di inclusione e per questo inclusi nella revisione. Gli studi inclusi nella revisione, sono studi primari e secondari, studi randomizzati controllati (RCT), linee guida, metanalisi e revisioni di letteratura. Conclusioni. Garantire che i pazienti e le famiglie comprendano la loro condizione e la logica per il loro trattamento, insieme all’acquisizione delle competenze, è fondamentale se vogliamo migliorare i risultati dell’asma dei bambini e sostenere con successo le famiglie ad autogestirsi. Parole chiave. Asthma, Asthmatic Patient Education, patient information, Adolescence, adolescent, adolescence, teenager, youth, pediatr, child, children, childhood, kid, preschool, Infant, parent, mother, father, caregiver, family.
Therapeutic education in the menagment of asthma in children
Introduction. Bronchial asthma is the most common chronic disease in childhood that causes a significant impact on patients, their families and the entire community is a cause of respiratory symptoms, activity limitations and exacerbations ("attacks") which sometimes urgently require the use of social and health resources (paediatric examination, first aid, hospitalization, absence of school-work). Objective. Investigate the effectiveness of therapeutic education in managing asthma at home and reducing acute events, investigating the role of the nurse in educational interventions. Materials and Methods. A background search on the Google Scholar database was initially conducted and a foreground query was subsequently formulated with PICO definition, this produced strings of research with which it was possible to carry out research on pubmed, Cinhal and Uptodate. Results. The research produced 449 articles of which 17 were suitable for this review. They met the inclusion criteria and were included in the review. The studies included in the review are primary and secondary studies, randomized controlled trials (RCTs), guidelines, meta-analyses and literature reviews. Conclusions. Ensuring that patients and families understand their condition and the logic for their treatment, along with the acquisition of skills, is crucial if we want to improve children’s asthma outcomes and successfully support families to self-manage. Key words. Asthma, Asthmatic Patient Education, patient information, Adolescence, adolescent, adolescence, teenager, youth, pediatr, child, children, childhood, kid, preschool, Infant, parent, mother, father, caregiver, fam
IMPORT TESI SOLO SU ESSE3 DAL 2018
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
TESI PASQUARELLA DEFINITIVA..pdf

non disponibili

Dimensione 449.72 kB
Formato Adobe PDF
449.72 kB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/4372