Introduction. The international reports about adverse events in healthcare and ¿near miss¿ say that the causes that produce these events are the problems of communication, relations among health professionals, decision-making and leadership. Then, it is necessary improve organizational structure and reinforce health professionals' competences. For this reason the Non-Technical Skills have been created and analyzed. These not technical ability serve to empower health professionals in order to improve professional competences, organization, team work and training. Also, the NTS reduce clinical risks and increase patients' safety. Aim. Valuate the presence of possible problems related to the management of a clinical emergency-urgency, identifying which categories of Non-Technical Skills have the highest criticality. Methods. Doctors and nurses working in the Emergency and Acceptance Departments of the ASL CN 1 have been chosen as samples of this survey. These health professionals writhed off a questionnaire focused on identifying problems in emergency-urgency and knowledge of Non-Technical Skills. Results. The categories of NTS where health professionals funded the most critical issues are communication, leadership and decision-making. It should be noted that not all doctors and nurses who have passed the ALS course are aware of the existence of NTS. Finally, the majority of health professionals underline the lack of debriefing after an emergency. The debriefing is a useful activity to improve health professionals' abilities in order to managing the after critical clinical cases. Conclusions. Survey's results show the need for health professionals to carry out refresher courses focused on Non-Technical Skills in order to analyze training needs in detail and improve the professional awareness of every doctor and nurse. Key words: Non-Technical Skills, emergency-urgency management, team responsibility, patient safety.

Introduzione. In sanità, i rapporti pubblicati a livello internazionale sulle segnalazioni di eventi avversi e dei ¿near miss¿ evidenziano che le cause più frequenti del verificarsi di tali eventi sono da imputare a problemi nella comunicazione, nell'integrazione tra professionisti, al processo di assunzione di decisioni, alla leadership. Approfondendo queste cause emerge che i fattori connessi sono legati alla struttura organizzativa, ma anche alle competenze dei professionisti. Per questo sono state create e analizzate le Non-Technical Skills per rendere consapevoli gli operatori sanitari al fine di migliorare la competenza professionale, l'organizzazione e il lavoro in equipe, identificare i bisogni di formazione, ridurre il rischio clinico aumentando così la sicurezza per il paziente. Obiettivo. Valutare la presenza di possibili problematiche legate alla gestione di un'emergenza-urgenza clinica, identificando in quali categorie di Non-Technical Skills viene riscontrata maggiore criticità. Metodi. Sono stati scelti come campioni d'indagine i medici e gli infermieri operanti nei Dipartimenti di Emergenza e Accettazione nei presidi ospedalieri afferenti all'ASL CN 1. A questi è stato chiesto di compilare un questionario incentrato sull'identificazione delle problematiche in emergenza-urgenza e sulla conoscenza delle Non-Technical Skills. Risultati. Le aree di NTS in cui i professionisti hanno riscontrato maggiori criticità sono la comunicazione, la leadership e il decision-making. Si evidenzia che non tutti i medici e gli infermieri che hanno superato il corso ALS sono a conoscenza dell'esistenza delle NTS. La gran parte degli operatori sanitari sottolinea infine la mancanza dell'esecuzione del debriefing dopo un'emergenza, attività utile a migliorare le proprie abilità nel gestire i successivi casi clinici critici. Conclusioni. Dall'indagine eseguita emerge la necessità dei professionisti di eseguire corsi di aggiornamento incentrati sulle Non-Technical Skills al fine di analizzare dettagliatamente i bisogni di formazione e migliorare la consapevolezza professionale di ogni medico e infermiere. Parole chiave: Non-Technical Skills, gestione dell'emergenza-urgenza, responsabilità d'equipe, sicurezza per il paziente.

Le Non-Technical Skills nella gestione dell'emergenza-urgenza: un'indagine quantitativa nell'ASL CN 1

TURCO, MARZIA
2018/2019

Abstract

Introduzione. In sanità, i rapporti pubblicati a livello internazionale sulle segnalazioni di eventi avversi e dei ¿near miss¿ evidenziano che le cause più frequenti del verificarsi di tali eventi sono da imputare a problemi nella comunicazione, nell'integrazione tra professionisti, al processo di assunzione di decisioni, alla leadership. Approfondendo queste cause emerge che i fattori connessi sono legati alla struttura organizzativa, ma anche alle competenze dei professionisti. Per questo sono state create e analizzate le Non-Technical Skills per rendere consapevoli gli operatori sanitari al fine di migliorare la competenza professionale, l'organizzazione e il lavoro in equipe, identificare i bisogni di formazione, ridurre il rischio clinico aumentando così la sicurezza per il paziente. Obiettivo. Valutare la presenza di possibili problematiche legate alla gestione di un'emergenza-urgenza clinica, identificando in quali categorie di Non-Technical Skills viene riscontrata maggiore criticità. Metodi. Sono stati scelti come campioni d'indagine i medici e gli infermieri operanti nei Dipartimenti di Emergenza e Accettazione nei presidi ospedalieri afferenti all'ASL CN 1. A questi è stato chiesto di compilare un questionario incentrato sull'identificazione delle problematiche in emergenza-urgenza e sulla conoscenza delle Non-Technical Skills. Risultati. Le aree di NTS in cui i professionisti hanno riscontrato maggiori criticità sono la comunicazione, la leadership e il decision-making. Si evidenzia che non tutti i medici e gli infermieri che hanno superato il corso ALS sono a conoscenza dell'esistenza delle NTS. La gran parte degli operatori sanitari sottolinea infine la mancanza dell'esecuzione del debriefing dopo un'emergenza, attività utile a migliorare le proprie abilità nel gestire i successivi casi clinici critici. Conclusioni. Dall'indagine eseguita emerge la necessità dei professionisti di eseguire corsi di aggiornamento incentrati sulle Non-Technical Skills al fine di analizzare dettagliatamente i bisogni di formazione e migliorare la consapevolezza professionale di ogni medico e infermiere. Parole chiave: Non-Technical Skills, gestione dell'emergenza-urgenza, responsabilità d'equipe, sicurezza per il paziente.
ITA
Introduction. The international reports about adverse events in healthcare and ¿near miss¿ say that the causes that produce these events are the problems of communication, relations among health professionals, decision-making and leadership. Then, it is necessary improve organizational structure and reinforce health professionals' competences. For this reason the Non-Technical Skills have been created and analyzed. These not technical ability serve to empower health professionals in order to improve professional competences, organization, team work and training. Also, the NTS reduce clinical risks and increase patients' safety. Aim. Valuate the presence of possible problems related to the management of a clinical emergency-urgency, identifying which categories of Non-Technical Skills have the highest criticality. Methods. Doctors and nurses working in the Emergency and Acceptance Departments of the ASL CN 1 have been chosen as samples of this survey. These health professionals writhed off a questionnaire focused on identifying problems in emergency-urgency and knowledge of Non-Technical Skills. Results. The categories of NTS where health professionals funded the most critical issues are communication, leadership and decision-making. It should be noted that not all doctors and nurses who have passed the ALS course are aware of the existence of NTS. Finally, the majority of health professionals underline the lack of debriefing after an emergency. The debriefing is a useful activity to improve health professionals' abilities in order to managing the after critical clinical cases. Conclusions. Survey's results show the need for health professionals to carry out refresher courses focused on Non-Technical Skills in order to analyze training needs in detail and improve the professional awareness of every doctor and nurse. Key words: Non-Technical Skills, emergency-urgency management, team responsibility, patient safety.
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