Introduction: borderline personality disorder is widespread in the clinical population and is a disorder for which it is necessary to supplement treatment strategies, considering recent evidence regarding the effect of cognitive and metacognitive deficits on individuals with such a disorder. Aim: to gather scientific evidence on the presence and impact of cognitive and metacognitive deficits in individuals with borderline personality disorder, as well as to analyze studies on the feasibility and effectiveness of cognitive rehabilitation. The goal is to propose a hypothesis of cognitive and metacognitive training for the disorder. Materials and methods: a literature review was carried out using databases such as PubMed, Scopus and CINHAL. The collected studies were selected and compared with each other. Results: studies have demonstrated the presence and impact of significant cognitive and metacognitive deficits on the etiopathogenesis, symptomatology and functioning of individuals with borderline personality disorder. In addition, the evidence suggests the need to supplement the treatment of the disorder with a cognitive remedy intervention. Conclusions: the Mental Health Therapist can propose a cognitive and metacognitive training as part of an integrated treatment for people with borderline personality disorder.

Introduzione: il disturbo borderline di personalità è ampiamente diffuso nella popolazione clinica ed è un disturbo per il quale risulta necessario integrare le strategie di trattamento, tenendo in considerazione le evidenze recenti riguardo l’effetto di deficit cognitivi e metacognitivi sui soggetti con tale patologia. Obiettivo: raccogliere evidenze scientifiche riguardo la presenza e l’impatto di deficit cognitivi e metacognitivi nei soggetti con disturbo borderline di personalità, nonché analizzare studi relativi alla fattibilità e all’efficacia della riabilitazione cognitiva. L’obiettivo ultimo è quello di proporre un’ipotesi di training cognitivo e metacognitivo per il disturbo. Materiali e Metodi: è stata effettuata una revisione della letteratura attraverso banche dati quali PubMed, Scopus e CINHAL. Gli studi raccolti sono stati selezionati e confrontati tra di loro. Risultati della ricerca: gli studi hanno dimostrato la presenza e l’impatto di importanti deficit cognitivi e metacognitivi sull’eziopatogenesi, sulla sintomatologia e sul funzionamento dei soggetti con disturbo borderline di personalità. Inoltre, le evidenze suggeriscono la necessità di integrare il trattamento del disturbo con un intervento di rimedio cognitivo. Conclusioni: il Tecnico della Riabilitazione Psichiatrica può proporre un training cognitivo e metacognitivo come parte di un trattamento integrato per le persone con disturbo borderline di personalità.

Il deficit cognitivo e metacognitivo nel disturbo borderline di personalità: proposta d'intervento

PASCARELLA, SARA
2021/2022

Abstract

Introduzione: il disturbo borderline di personalità è ampiamente diffuso nella popolazione clinica ed è un disturbo per il quale risulta necessario integrare le strategie di trattamento, tenendo in considerazione le evidenze recenti riguardo l’effetto di deficit cognitivi e metacognitivi sui soggetti con tale patologia. Obiettivo: raccogliere evidenze scientifiche riguardo la presenza e l’impatto di deficit cognitivi e metacognitivi nei soggetti con disturbo borderline di personalità, nonché analizzare studi relativi alla fattibilità e all’efficacia della riabilitazione cognitiva. L’obiettivo ultimo è quello di proporre un’ipotesi di training cognitivo e metacognitivo per il disturbo. Materiali e Metodi: è stata effettuata una revisione della letteratura attraverso banche dati quali PubMed, Scopus e CINHAL. Gli studi raccolti sono stati selezionati e confrontati tra di loro. Risultati della ricerca: gli studi hanno dimostrato la presenza e l’impatto di importanti deficit cognitivi e metacognitivi sull’eziopatogenesi, sulla sintomatologia e sul funzionamento dei soggetti con disturbo borderline di personalità. Inoltre, le evidenze suggeriscono la necessità di integrare il trattamento del disturbo con un intervento di rimedio cognitivo. Conclusioni: il Tecnico della Riabilitazione Psichiatrica può proporre un training cognitivo e metacognitivo come parte di un trattamento integrato per le persone con disturbo borderline di personalità.
Cognitive and metacognitive defect within borderline personality disorder: proposal of intervention
Introduction: borderline personality disorder is widespread in the clinical population and is a disorder for which it is necessary to supplement treatment strategies, considering recent evidence regarding the effect of cognitive and metacognitive deficits on individuals with such a disorder. Aim: to gather scientific evidence on the presence and impact of cognitive and metacognitive deficits in individuals with borderline personality disorder, as well as to analyze studies on the feasibility and effectiveness of cognitive rehabilitation. The goal is to propose a hypothesis of cognitive and metacognitive training for the disorder. Materials and methods: a literature review was carried out using databases such as PubMed, Scopus and CINHAL. The collected studies were selected and compared with each other. Results: studies have demonstrated the presence and impact of significant cognitive and metacognitive deficits on the etiopathogenesis, symptomatology and functioning of individuals with borderline personality disorder. In addition, the evidence suggests the need to supplement the treatment of the disorder with a cognitive remedy intervention. Conclusions: the Mental Health Therapist can propose a cognitive and metacognitive training as part of an integrated treatment for people with borderline personality disorder.
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