Introduction. In the last few years there has been a noticeable increase patients' accesses in Emergency Department. Overcrowding in the Emergency Room can cause serious problems for the patients, health personnel and general system. The Fast Track procedure was born as a nursing operative response to minor urgencies, in order to send these users directly to the specialist, reducing waiting time and improving the quality of the Emergency Room's service. Materials and methods. A quantitative research was carried out at the health facilities involved in the Fast Track's program of the "S. Croce" Hospital of Cuneo, that is: Emergency Room, Otorhinolaryngology, Ophtalmology. The research was carried out by administering questionnaires to health personnel of these areas in order to detect any critical issues and advantages. The questions concerned aspects strictly connected to the introduction of the procedure in job's sector: quality improvement of the service provided, increase in the work load, protocols' applicability, any critical issues, user satisfaction, if favorable or not and space for reflections. Accesses to the Emergency Room of Cuneo in 2018/2019 were analyzed. Results. A total of 53 questionnaires were collected, which: 25 from the Emergency Room, 16 from the Opthalmology, 12 from the Otolaryngology. For patients with ophthalmic/otorhinolaryngology disease with Fast Track procedure, treatment times were reduced by 41 minutes while residence times by 1 hour and 19 minutes. 335 repeated accesses occurred on Fast Track's patient compared to 146 by patients visited in Emergency Room. The users' level satisfaction at the end of the service are very high, in agreement with the professionals. The most reported problem regards the restricted time in which the procedure is active. The main observations report propose the extension to other specialist areas. Threads. Significantly reduced times have been detected for users using Fast Track method, this could lead to high levels of quality of service provided, and also, to a reduction of the numerous complications, sometimes fatal, caused by overcrowding in the Emergency Room. Conclusion. The general opinion of the professionals regarding the procedure is positive, moreover, the reduction of waiting times has improved the quality of the hospital service.

Introduzione. Negli ultimi anni si è assistito ad un notevole incremento degli accessi da parte dei pazienti in Pronto Soccorso. Il sovraffollamento in Pronto Soccorso può portare a gravi conseguenze a carico dei pazienti, degli operatori sanitari e del sistema generale. La procedura Fast Track nasce come risposta operativa infermieristica alle urgenze minori, al fine di indirizzare tali utenti direttamente dallo specialista, riducendo i tempi di attesa e migliorando la qualità del servizio in Pronto Soccorso. Materiali e metodi. E' stata condotta una ricerca quantitativa presso le strutture coinvolte nel programma Fast Track dell'Azienda Ospedaliera "S. Croce" di Cuneo, ovvero: Pronto Soccorso, Otorinolaringoiatria, Oculistica. La ricerca è stata effettuata tramite la somministrazione di questionari al personale sanitario di tali ambiti con lo scopo di individuare eventuali criticità e vantaggi. Le domande riguardavano aspetti prettamente legati all'introduzione della procedura nel settore lavorativo: miglioramento di qualità del servizio erogato, aumento del carico lavorativo, applicabilità dei protocolli, eventuali criticità, soddisfazione dell'utente, se favorevoli o meno ed uno spazio per eventuali riflessioni. Sono stati analizzati i dati sugli accessi nel Pronto Soccorso di Cuneo negli anni 2018/2019. Risultati. Sono stati raccolti un totale di 53 questionari, dei quali: 25 dal Pronto Soccorso, 12 dal reparto di Otorinolaringoiatria, 16 dal reparto di Oculistica. Per i pazienti con patologia oftalmica/otorinolaringoiatrica con percorso Fast Track, i tempi di cura si sono ridotti di 41 minuti mentre i tempi di permanenza di 1 ora e 19 minuti. Si sono verificati 355 accessi ripetuti per pazienti con metodica Fast Track contro i 146 visitati dal medico d'urgenza. I livelli di soddisfazione dell'utente al termine della prestazione sono risultati molto elevati, in accordo con i professionisti. La problematica segnalata maggiormente riguarda le ristrette fasce orarie in cui è attiva la procedura. Le osservazioni principali propongono l'ampliamento ad altre specialistiche. Discussioni. Sono stati rilevati tempi notevolmente ridotti per gli utenti in metodica Fast Track, ciò potrebbe portare, non solo alti livelli di qualità del servizio erogato all'utente, ma anche una riduzione delle numerose complicanze, a volte fatali, portate dal sovraffollamento in Pronto Soccorso. Conclusioni. Il giudizio generale dei professionisti riguardo la procedura risulta positivo, inoltre, la riduzione dei tempi di attesa ha migliorato la qualità del servizio ospedaliero.

La procedura Fast Track in Pronto Soccorso: un'indagine quantitativa sul percepito del personale sanitario

LA MAGRA, CALOGERO
2018/2019

Abstract

Introduzione. Negli ultimi anni si è assistito ad un notevole incremento degli accessi da parte dei pazienti in Pronto Soccorso. Il sovraffollamento in Pronto Soccorso può portare a gravi conseguenze a carico dei pazienti, degli operatori sanitari e del sistema generale. La procedura Fast Track nasce come risposta operativa infermieristica alle urgenze minori, al fine di indirizzare tali utenti direttamente dallo specialista, riducendo i tempi di attesa e migliorando la qualità del servizio in Pronto Soccorso. Materiali e metodi. E' stata condotta una ricerca quantitativa presso le strutture coinvolte nel programma Fast Track dell'Azienda Ospedaliera "S. Croce" di Cuneo, ovvero: Pronto Soccorso, Otorinolaringoiatria, Oculistica. La ricerca è stata effettuata tramite la somministrazione di questionari al personale sanitario di tali ambiti con lo scopo di individuare eventuali criticità e vantaggi. Le domande riguardavano aspetti prettamente legati all'introduzione della procedura nel settore lavorativo: miglioramento di qualità del servizio erogato, aumento del carico lavorativo, applicabilità dei protocolli, eventuali criticità, soddisfazione dell'utente, se favorevoli o meno ed uno spazio per eventuali riflessioni. Sono stati analizzati i dati sugli accessi nel Pronto Soccorso di Cuneo negli anni 2018/2019. Risultati. Sono stati raccolti un totale di 53 questionari, dei quali: 25 dal Pronto Soccorso, 12 dal reparto di Otorinolaringoiatria, 16 dal reparto di Oculistica. Per i pazienti con patologia oftalmica/otorinolaringoiatrica con percorso Fast Track, i tempi di cura si sono ridotti di 41 minuti mentre i tempi di permanenza di 1 ora e 19 minuti. Si sono verificati 355 accessi ripetuti per pazienti con metodica Fast Track contro i 146 visitati dal medico d'urgenza. I livelli di soddisfazione dell'utente al termine della prestazione sono risultati molto elevati, in accordo con i professionisti. La problematica segnalata maggiormente riguarda le ristrette fasce orarie in cui è attiva la procedura. Le osservazioni principali propongono l'ampliamento ad altre specialistiche. Discussioni. Sono stati rilevati tempi notevolmente ridotti per gli utenti in metodica Fast Track, ciò potrebbe portare, non solo alti livelli di qualità del servizio erogato all'utente, ma anche una riduzione delle numerose complicanze, a volte fatali, portate dal sovraffollamento in Pronto Soccorso. Conclusioni. Il giudizio generale dei professionisti riguardo la procedura risulta positivo, inoltre, la riduzione dei tempi di attesa ha migliorato la qualità del servizio ospedaliero.
ITA
Introduction. In the last few years there has been a noticeable increase patients' accesses in Emergency Department. Overcrowding in the Emergency Room can cause serious problems for the patients, health personnel and general system. The Fast Track procedure was born as a nursing operative response to minor urgencies, in order to send these users directly to the specialist, reducing waiting time and improving the quality of the Emergency Room's service. Materials and methods. A quantitative research was carried out at the health facilities involved in the Fast Track's program of the "S. Croce" Hospital of Cuneo, that is: Emergency Room, Otorhinolaryngology, Ophtalmology. The research was carried out by administering questionnaires to health personnel of these areas in order to detect any critical issues and advantages. The questions concerned aspects strictly connected to the introduction of the procedure in job's sector: quality improvement of the service provided, increase in the work load, protocols' applicability, any critical issues, user satisfaction, if favorable or not and space for reflections. Accesses to the Emergency Room of Cuneo in 2018/2019 were analyzed. Results. A total of 53 questionnaires were collected, which: 25 from the Emergency Room, 16 from the Opthalmology, 12 from the Otolaryngology. For patients with ophthalmic/otorhinolaryngology disease with Fast Track procedure, treatment times were reduced by 41 minutes while residence times by 1 hour and 19 minutes. 335 repeated accesses occurred on Fast Track's patient compared to 146 by patients visited in Emergency Room. The users' level satisfaction at the end of the service are very high, in agreement with the professionals. The most reported problem regards the restricted time in which the procedure is active. The main observations report propose the extension to other specialist areas. Threads. Significantly reduced times have been detected for users using Fast Track method, this could lead to high levels of quality of service provided, and also, to a reduction of the numerous complications, sometimes fatal, caused by overcrowding in the Emergency Room. Conclusion. The general opinion of the professionals regarding the procedure is positive, moreover, the reduction of waiting times has improved the quality of the hospital service.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/42884