Child maltreatment is a global problem with serious lifelong consequences and is a complex and difficult phenomenon to study. The aim of this thesis is to investigate the basic knowledge and awareness of nursing students in relation to child abuse and neglect. An 18-item anonymous questionnaire was administered to senior nursing and pediatric nursing school students to assess their knowledge of child abuse and neglect. The question in which the highest percentage of correct answers was observed, i.e. 77.7%, was question 15 (definition of neglect), while number 1 (the most widespread form of abuse) was the one to which only 6.9% of students answered correctly. 46% of all students answered correctly, compared with 53% who answered incorrectly. The highest number of correct answers was 14/18, found in only two pediatric nursing students. Appropriate education during undergraduate studies should be developed more systematically to empower future health workers and increase their confidence to address suspected cases of abuse and protect the well-being of children.

Il maltrattamento sui minori è un problema globale con gravi conseguenze per tutta la vita ed è un fenomeno complesso e difficile da studiare. Lo scopo di questa tesi è di indagare le conoscenze base e la consapevolezza degli studenti di infermieristica in relazione all’abuso e alla negligenza del bambino. Un questionario di 18 voci in forma anonima è stato somministrato agli studenti delle scuole di infermieristica ed infermieristica pediatrica dell'ultimo anno con lo scopo di valutare le loro conoscenze su abuso e negligenza minorile. La domanda in cui è stata osservata la maggior percentuale di risposte corrette, ossia il 77,7%, è stata la 15 (definizione del neglect), mentre la numero 1 (la forma più diffusa dell’abuso) è stata quella a cui solo il 6,9% degli studenti ha risposto correttamente. Il 46% di tutti gli studenti hanno risposto correttamente, a confronto del 53% che ha dato risposte sbagliate. Il maggior numero di risposte corrette è stato 14/18, riscontrato solo in due studenti di infermieristica pediatrica. Una formazione adeguata durante gli studi universitari dovrebbe essere sviluppata in modo più sistematico per rafforzare futuri operatori sanitari ed aumentare la loro fiducia nell'affrontare casi sospetti dell’abuso e proteggere il benessere dei bambini.

Abuso e negligenza sui minori: conoscenze e consapevolezza degli studenti di infermieristica

RÁJNINGER, ERZSÉBET
2021/2022

Abstract

Il maltrattamento sui minori è un problema globale con gravi conseguenze per tutta la vita ed è un fenomeno complesso e difficile da studiare. Lo scopo di questa tesi è di indagare le conoscenze base e la consapevolezza degli studenti di infermieristica in relazione all’abuso e alla negligenza del bambino. Un questionario di 18 voci in forma anonima è stato somministrato agli studenti delle scuole di infermieristica ed infermieristica pediatrica dell'ultimo anno con lo scopo di valutare le loro conoscenze su abuso e negligenza minorile. La domanda in cui è stata osservata la maggior percentuale di risposte corrette, ossia il 77,7%, è stata la 15 (definizione del neglect), mentre la numero 1 (la forma più diffusa dell’abuso) è stata quella a cui solo il 6,9% degli studenti ha risposto correttamente. Il 46% di tutti gli studenti hanno risposto correttamente, a confronto del 53% che ha dato risposte sbagliate. Il maggior numero di risposte corrette è stato 14/18, riscontrato solo in due studenti di infermieristica pediatrica. Una formazione adeguata durante gli studi universitari dovrebbe essere sviluppata in modo più sistematico per rafforzare futuri operatori sanitari ed aumentare la loro fiducia nell'affrontare casi sospetti dell’abuso e proteggere il benessere dei bambini.
Child Abuse and Neglect: Student Nurses' Knowledge and Awareness
Child maltreatment is a global problem with serious lifelong consequences and is a complex and difficult phenomenon to study. The aim of this thesis is to investigate the basic knowledge and awareness of nursing students in relation to child abuse and neglect. An 18-item anonymous questionnaire was administered to senior nursing and pediatric nursing school students to assess their knowledge of child abuse and neglect. The question in which the highest percentage of correct answers was observed, i.e. 77.7%, was question 15 (definition of neglect), while number 1 (the most widespread form of abuse) was the one to which only 6.9% of students answered correctly. 46% of all students answered correctly, compared with 53% who answered incorrectly. The highest number of correct answers was 14/18, found in only two pediatric nursing students. Appropriate education during undergraduate studies should be developed more systematically to empower future health workers and increase their confidence to address suspected cases of abuse and protect the well-being of children.
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