INTRODUCTION: Cardiac surgery is an important event in an individual's life, compromises physical functioning and influences his personal, social and professional life. During the post-operative period the patient is rehabilitated by health professionals according to a series of indications aimed at returning to a normal life free of complications. The figure of the nurse is central to this educational process. To the client are transmitted the informations about: mobilization; surgical wound; drug therapy; respiratory physiotherapy; smoking and alimentation. The objective is to describe the skills and compliance developed by patients undergoing cardiac surgery with sternotomy, inherent in therapeutic education at the time of discharge, and through the thematic analysis of the data collected, the results obtained are highlighted. MATERIALS AND METHODS: The study, being a qualitative research, uses semi- structured interviews as a method of data collection and the thematic analysis for the subsequent categorization of data, through the QDA Miner Lite program. In total, twenty interviews were conducted. RESULTS: the information that emerged has been reported in eight different categories, which explore the themes dealt with one by one. Patients aren't always at know of the same kind of informations, this depends on health care communications, previous heart operations or experience with family and friends. DISCUSSION AND CONCLUSION: The results obtained have described the studies present in the literature from an experiential point of view. The data analysis carried out shows the different range of knowledge and skills acquired by patients during the hospitalization period. Patient adherence is related to the quality of information received; the nurse have a central role in the educational process for the patient, his family and the entire work group. Key words: cardiac surgery patient, aorto-coronary bypass, valvular heart disease, therapeutic education, discharge.

INTRODUZIONE: L'intervento di chirurgia cardiaca è un evento importante nella vita di un individuo, compromette il funzionamento fisico e influenza la vita personale, sociale e professionale dello stesso. Durante il periodo post-operatorio il paziente viene riabilitato secondo una serie di indicazioni volte al ritorno alla vita quotidiana priva di complicanze; la figura dell'infermiere è centrale in questo processo educativo. All'assistito vengono trasmesse informazioni inerenti: la mobilizzazione; la ferita chirurgica; l'assunzione della terapia farmacologica; la fisioterapia respiratoria; il fumo e l'alimentazione. L'obiettivo è quello di descrivere le competenze e la compliance sviluppate dai pazienti sottoposti a chirurgia cardiaca con sternotomia inerenti all'educazione terapeutica al momento della dimissione, attraverso l'analisi tematica dei dati raccolti si evidenziano i risultati ottenuti. MATERIALE E METODI: Lo studio, essendo una ricerca qualitativa, utilizza le interviste semi-strutturate come metodo di raccolta dati e l'analisi tematica per la successiva categorizzazione dei dati, attraverso il programma QDA Miner Lite. In totale sono state effettuate venti interviste. RISULTATI: Le informazioni emerse sono state riportate in otto categorie diverse che approfondiscono una ad una le tematiche trattate. I pazienti non sono sempre a conoscenza dello stesso tipo di informazioni, questo dipende da quanto trasmesso dal personale sanitario, dalla visione del filmato informativo, da precedenti operazioni cardiache o esperienze con familiari e amici. DISCUSSIONE E CONCLUSIONE: I risultati ottenuti hanno descritto da un punto di vista esperienziale gli studi presenti in letteratura. L'analisi dei dati effettuata riporta il differente ventaglio di conoscenze e competenze acquisiste dai pazienti nel periodo di ricovero. L'aderenza dei pazienti è correlata alla qualità delle informazioni ricevute; l'infermiere risulta avere un ruolo centrale nel processo educativo per l'assistito, la sua famiglia e l'intero gruppo di lavoro. Parole chiave: paziente cardio-chirurgico, bypass aorto-coronarico, valvulopatia, educazione terapeutica, dimissione.

Analisi degli obiettivi educativi del paziente cardio-chirurgico in fase di dimissione: studio qualitativo osservazionale

FERRARIS, ALESSIA
2018/2019

Abstract

INTRODUZIONE: L'intervento di chirurgia cardiaca è un evento importante nella vita di un individuo, compromette il funzionamento fisico e influenza la vita personale, sociale e professionale dello stesso. Durante il periodo post-operatorio il paziente viene riabilitato secondo una serie di indicazioni volte al ritorno alla vita quotidiana priva di complicanze; la figura dell'infermiere è centrale in questo processo educativo. All'assistito vengono trasmesse informazioni inerenti: la mobilizzazione; la ferita chirurgica; l'assunzione della terapia farmacologica; la fisioterapia respiratoria; il fumo e l'alimentazione. L'obiettivo è quello di descrivere le competenze e la compliance sviluppate dai pazienti sottoposti a chirurgia cardiaca con sternotomia inerenti all'educazione terapeutica al momento della dimissione, attraverso l'analisi tematica dei dati raccolti si evidenziano i risultati ottenuti. MATERIALE E METODI: Lo studio, essendo una ricerca qualitativa, utilizza le interviste semi-strutturate come metodo di raccolta dati e l'analisi tematica per la successiva categorizzazione dei dati, attraverso il programma QDA Miner Lite. In totale sono state effettuate venti interviste. RISULTATI: Le informazioni emerse sono state riportate in otto categorie diverse che approfondiscono una ad una le tematiche trattate. I pazienti non sono sempre a conoscenza dello stesso tipo di informazioni, questo dipende da quanto trasmesso dal personale sanitario, dalla visione del filmato informativo, da precedenti operazioni cardiache o esperienze con familiari e amici. DISCUSSIONE E CONCLUSIONE: I risultati ottenuti hanno descritto da un punto di vista esperienziale gli studi presenti in letteratura. L'analisi dei dati effettuata riporta il differente ventaglio di conoscenze e competenze acquisiste dai pazienti nel periodo di ricovero. L'aderenza dei pazienti è correlata alla qualità delle informazioni ricevute; l'infermiere risulta avere un ruolo centrale nel processo educativo per l'assistito, la sua famiglia e l'intero gruppo di lavoro. Parole chiave: paziente cardio-chirurgico, bypass aorto-coronarico, valvulopatia, educazione terapeutica, dimissione.
ITA
INTRODUCTION: Cardiac surgery is an important event in an individual's life, compromises physical functioning and influences his personal, social and professional life. During the post-operative period the patient is rehabilitated by health professionals according to a series of indications aimed at returning to a normal life free of complications. The figure of the nurse is central to this educational process. To the client are transmitted the informations about: mobilization; surgical wound; drug therapy; respiratory physiotherapy; smoking and alimentation. The objective is to describe the skills and compliance developed by patients undergoing cardiac surgery with sternotomy, inherent in therapeutic education at the time of discharge, and through the thematic analysis of the data collected, the results obtained are highlighted. MATERIALS AND METHODS: The study, being a qualitative research, uses semi- structured interviews as a method of data collection and the thematic analysis for the subsequent categorization of data, through the QDA Miner Lite program. In total, twenty interviews were conducted. RESULTS: the information that emerged has been reported in eight different categories, which explore the themes dealt with one by one. Patients aren't always at know of the same kind of informations, this depends on health care communications, previous heart operations or experience with family and friends. DISCUSSION AND CONCLUSION: The results obtained have described the studies present in the literature from an experiential point of view. The data analysis carried out shows the different range of knowledge and skills acquired by patients during the hospitalization period. Patient adherence is related to the quality of information received; the nurse have a central role in the educational process for the patient, his family and the entire work group. Key words: cardiac surgery patient, aorto-coronary bypass, valvular heart disease, therapeutic education, discharge.
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