Preliminary information: Law 219/2017 ¿Rules about informed consent and Declaration for Medical Care¿ came into force in January 2018. How known is it and what reflections can be made regarding nursing position and translation into behavior? Goals: to investigate the prior knowledge and both the personal and the professional opinions of the future nurses (students attending the degree course in Nursing) on Law 219/2017, with particular regard to DAT (Article 4). To allow the students to experiment directly the active participation to the Focus Group. Method: the study has been approached from a qualitative point of view, according to the Grounded Theory method. The Focus Group has been used as a research tool, through the organisation of three meetings to which the nursing students of the Cuneo branch have participated, after being divided into groups according to their academic year. Results: the opinion of the three groups, however different from each other, starting from the lack of knowledge about Law 219/2017 detected in training situations and in the population, the need to adequately inform patients about the possibility of drafting the DAT (both proactively and in response to questions asked) and the great influence of personal opinion and religious belief of the professional on the welfare practice and information transmitted. A hospital-centered vision has emerged from meetings, as well as the awareness of transmitting messages that raise the issue without trespassing in the orientation, but that can reach the population through more sources, more contexts and through more tools that are adequate to different targets, for example according to age and state of health (eg. graphic information, social media, meetings). Conclusions: critically reasoning about the Law and its application through the concrete experimentation of participation in the Focus Group has resulted in a highly appreciated, effective and exportable teaching method to topics such as this even for professionals in service. A simple information brochure has been prepared.

Background: da gennaio 2018 è in vigore la Legge 219/2017 ¿Norme in materia di consenso informato e Disposizioni Anticipate di Trattamento¿. Quanto risulta conosciuta e quali riflessioni si possono fare rispetto alla posizione infermieristica e alla traduzione in comportamenti? Obiettivi: sondare le conoscenze e il parere sia personale sia professionale dei futuri infermieri, studenti del Corso di Laurea in Infermieristica, sulla Legge 219/2017 con particolare attenzione alle DAT (articolo 4). Sperimentare concretamente la partecipazione attiva a Focus Group. Metodo: studio qualitativo secondo il metodo Grounded Theory, realizzato tramite tre Focus Group cui hanno partecipato gli studenti, auto selezionati, del Corso di Laurea in Infermieristica della sede di Cuneo, suddivisi per anno di corso. Risultati: l'opinione dei gruppi, per quanto diversi tra loro, è risultata affine a partire dalla scarsa conoscenza della Legge 219/2017 rilevata nelle situazioni di tirocinio e presso la popolazione, la necessità di informare adeguatamente i pazienti sulla possibilità di redigere le DAT (sia in maniera proattiva sia in risposta a quesiti posti) e l'innegabile influenza del parere personale e del credo religioso del professionista sulla pratica assistenziale e sull'informazione trasmessa. Dai contributi è emersa fondamentalmente una visione ospedalocentrica e la consapevolezza di trasmettere messaggi che sollevino la questione senza sconfinare nell'orientamento, ma che possano raggiungere la popolazione attraverso più fonti, più contesti e attraverso più strumenti che siano adeguati ai differenti target, ad esempio per età e stato di salute (es. informazioni grafiche, social media, incontri). Conclusioni: ragionare criticamente sulla Legge e le sue traduzioni operative attraverso la sperimentazione concreta della partecipazione al Focus Group è risultata una modalità didattica molto apprezzata, efficace ed esportabile a temi come questo anche ai professionisti in servizio. È stato predisposto un semplice opuscolo informativo sul tema.

Legge 219/2017 e Disposizioni Anticipate di Trattamento: il pensiero personale e professionale dei futuri infermieri

COSTAMAGNA, ALESSIA
2018/2019

Abstract

Background: da gennaio 2018 è in vigore la Legge 219/2017 ¿Norme in materia di consenso informato e Disposizioni Anticipate di Trattamento¿. Quanto risulta conosciuta e quali riflessioni si possono fare rispetto alla posizione infermieristica e alla traduzione in comportamenti? Obiettivi: sondare le conoscenze e il parere sia personale sia professionale dei futuri infermieri, studenti del Corso di Laurea in Infermieristica, sulla Legge 219/2017 con particolare attenzione alle DAT (articolo 4). Sperimentare concretamente la partecipazione attiva a Focus Group. Metodo: studio qualitativo secondo il metodo Grounded Theory, realizzato tramite tre Focus Group cui hanno partecipato gli studenti, auto selezionati, del Corso di Laurea in Infermieristica della sede di Cuneo, suddivisi per anno di corso. Risultati: l'opinione dei gruppi, per quanto diversi tra loro, è risultata affine a partire dalla scarsa conoscenza della Legge 219/2017 rilevata nelle situazioni di tirocinio e presso la popolazione, la necessità di informare adeguatamente i pazienti sulla possibilità di redigere le DAT (sia in maniera proattiva sia in risposta a quesiti posti) e l'innegabile influenza del parere personale e del credo religioso del professionista sulla pratica assistenziale e sull'informazione trasmessa. Dai contributi è emersa fondamentalmente una visione ospedalocentrica e la consapevolezza di trasmettere messaggi che sollevino la questione senza sconfinare nell'orientamento, ma che possano raggiungere la popolazione attraverso più fonti, più contesti e attraverso più strumenti che siano adeguati ai differenti target, ad esempio per età e stato di salute (es. informazioni grafiche, social media, incontri). Conclusioni: ragionare criticamente sulla Legge e le sue traduzioni operative attraverso la sperimentazione concreta della partecipazione al Focus Group è risultata una modalità didattica molto apprezzata, efficace ed esportabile a temi come questo anche ai professionisti in servizio. È stato predisposto un semplice opuscolo informativo sul tema.
ITA
Preliminary information: Law 219/2017 ¿Rules about informed consent and Declaration for Medical Care¿ came into force in January 2018. How known is it and what reflections can be made regarding nursing position and translation into behavior? Goals: to investigate the prior knowledge and both the personal and the professional opinions of the future nurses (students attending the degree course in Nursing) on Law 219/2017, with particular regard to DAT (Article 4). To allow the students to experiment directly the active participation to the Focus Group. Method: the study has been approached from a qualitative point of view, according to the Grounded Theory method. The Focus Group has been used as a research tool, through the organisation of three meetings to which the nursing students of the Cuneo branch have participated, after being divided into groups according to their academic year. Results: the opinion of the three groups, however different from each other, starting from the lack of knowledge about Law 219/2017 detected in training situations and in the population, the need to adequately inform patients about the possibility of drafting the DAT (both proactively and in response to questions asked) and the great influence of personal opinion and religious belief of the professional on the welfare practice and information transmitted. A hospital-centered vision has emerged from meetings, as well as the awareness of transmitting messages that raise the issue without trespassing in the orientation, but that can reach the population through more sources, more contexts and through more tools that are adequate to different targets, for example according to age and state of health (eg. graphic information, social media, meetings). Conclusions: critically reasoning about the Law and its application through the concrete experimentation of participation in the Focus Group has resulted in a highly appreciated, effective and exportable teaching method to topics such as this even for professionals in service. A simple information brochure has been prepared.
IMPORT DA TESIONLINE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
842973_costamagnaalessia_legge219-2017edisposizionianticipateditrattamento.pdf

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 2.89 MB
Formato Adobe PDF
2.89 MB Adobe PDF

Se sei interessato/a a consultare l'elaborato, vai nella sezione Home in alto a destra, dove troverai le informazioni su come richiederlo. I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Usare il seguente URL per citare questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/40578