Background: The game has long been considered an element that helps the growth and development of the child both at a cognitive and physical level, making motor, intellectual, emotional, affective and social functions interact. In the last few years it has increasingly become part of speech therapy sessions and this because it turns out to be a useful tool for learning purposes. However, unfortunately, children with disorders often find it difficult to have free access to the game due to its complexity and difficult rules to understand; therefore, it is very complicated to use games with them in order to acquire new skills. Aims: The aim of the study is to create a modified instruction manual using different languages (simplified text, AAC, simplified AAC and images), instead of the classic written text, in order to understand if this could make games more accessible to children with difficulties, who undergo speech therapy. Materials and methods: A modified instruction manual has been created containing six different games, for each of these there are four types of instructions (simplified text, AAC, simplified AAC and images). The manual was delivered to 20 speech therapists who experienced it with children during the course of speech therapy sessions; at the end of the experimentation they were asked to fill in an online questionnaire to collect opinions on the use of the material and the facilities it can give. Results: From the collected data, it is possible to observe that the most used instructions were those in simplified AAC and images; the 100% of professionals states that the use of the modified instructions increases the usability of the games. The general feedback regarding the possibility of a future distribution of the material on an outpatient and home setting, is also positive. Conclusions: Considering the results obtained, we hightlight that the use of the modified instructions can be a valid tool in order to make games more accessible to children with difficulties and, therefore, use them as tools in learning processes.

Background: Il gioco da tempo considerato un elemento che può aiutare la crescita e lo sviluppo del bambino sia a livello cognitivo che fisico, facendo interagire funzioni di tipo motorio, intellettivo, emotivo, affettivo e sociale. Negli ultimi anni è entrato sempre di più a far parte delle sedute logopediche e questo poiché risulta essere uno strumento utile ai fini dell'apprendimento. Purtroppo, però spesso i bambini con disturbi hanno difficoltà ad avere libero accesso al gioco a causa della sua complessità e delle regole difficili da comprendere; dunque, risulta molto complicato utilizzare con loro i giochi al fine di acquisire nuove nozioni. Obiettivo: Lo studio propone la creazione di un manuale di istruzioni modificate per comprendere se con l’utilizzo di linguaggi diversi (testo semplificato, CAA, CAA semplificata ed immagini) rispetto al classico testo scritto, sia possibile rendere maggiormente fruibili i giochi ai bambini con difficoltà durante le sedute logopediche. Materiali e metodi: È stato creato un manuale di istruzioni modificate contenente sei diversi giochi, per ognuno di questi sono presenti le quattro tipologie di istruzioni (testo semplificato, CAA, CAA semplificata ed immagini). Il manuale è stato consegnato a 20 logopedisti che l'hanno sperimentato con i bambini durante il corso delle sedute logopediche; al termine della sperimentazione è stato chiesto loro di compilare un questionario online per raccogliere le opinioni in merito all'utilizzo del materiale e alle facilitazioni che questo può dare. Risultati: Dei dati raccolti è possibile osservare che le istruzioni maggiormente utilizzate sono state quelle in CAA semplificata e per immagini; i professionisti approvano al 100% che l’utilizzo delle istruzioni modificate renda maggiore la fruibilità dei giochi. Il feedback generale risulta essere positivo anche per quanto concerne la possibilità di una futura distribuzione del materiale a livello ambulatoriale e domiciliare. Conclusioni: Si dichiara che l'utilizzo delle istruzioni modificate può risultare un valido strumento al fine di rendere maggiormente fruibili i giochi ai bambini con difficoltà e, dunque, di adoperarli come strumenti per i processi di apprendimento.

L’importanza della fruibilità dei giochi all’interno delle sedute logopediche con bambini con difficoltà di linguaggio: confronto istruzioni classiche, in CAA e per immagini

GUGLIELMETTI, ALESSIA
2021/2022

Abstract

Background: Il gioco da tempo considerato un elemento che può aiutare la crescita e lo sviluppo del bambino sia a livello cognitivo che fisico, facendo interagire funzioni di tipo motorio, intellettivo, emotivo, affettivo e sociale. Negli ultimi anni è entrato sempre di più a far parte delle sedute logopediche e questo poiché risulta essere uno strumento utile ai fini dell'apprendimento. Purtroppo, però spesso i bambini con disturbi hanno difficoltà ad avere libero accesso al gioco a causa della sua complessità e delle regole difficili da comprendere; dunque, risulta molto complicato utilizzare con loro i giochi al fine di acquisire nuove nozioni. Obiettivo: Lo studio propone la creazione di un manuale di istruzioni modificate per comprendere se con l’utilizzo di linguaggi diversi (testo semplificato, CAA, CAA semplificata ed immagini) rispetto al classico testo scritto, sia possibile rendere maggiormente fruibili i giochi ai bambini con difficoltà durante le sedute logopediche. Materiali e metodi: È stato creato un manuale di istruzioni modificate contenente sei diversi giochi, per ognuno di questi sono presenti le quattro tipologie di istruzioni (testo semplificato, CAA, CAA semplificata ed immagini). Il manuale è stato consegnato a 20 logopedisti che l'hanno sperimentato con i bambini durante il corso delle sedute logopediche; al termine della sperimentazione è stato chiesto loro di compilare un questionario online per raccogliere le opinioni in merito all'utilizzo del materiale e alle facilitazioni che questo può dare. Risultati: Dei dati raccolti è possibile osservare che le istruzioni maggiormente utilizzate sono state quelle in CAA semplificata e per immagini; i professionisti approvano al 100% che l’utilizzo delle istruzioni modificate renda maggiore la fruibilità dei giochi. Il feedback generale risulta essere positivo anche per quanto concerne la possibilità di una futura distribuzione del materiale a livello ambulatoriale e domiciliare. Conclusioni: Si dichiara che l'utilizzo delle istruzioni modificate può risultare un valido strumento al fine di rendere maggiormente fruibili i giochi ai bambini con difficoltà e, dunque, di adoperarli come strumenti per i processi di apprendimento.
The importance of the accessibility of games within speech therapy sessions with children with language difficulties: comparison of classic instructions, in AAC and in images
Background: The game has long been considered an element that helps the growth and development of the child both at a cognitive and physical level, making motor, intellectual, emotional, affective and social functions interact. In the last few years it has increasingly become part of speech therapy sessions and this because it turns out to be a useful tool for learning purposes. However, unfortunately, children with disorders often find it difficult to have free access to the game due to its complexity and difficult rules to understand; therefore, it is very complicated to use games with them in order to acquire new skills. Aims: The aim of the study is to create a modified instruction manual using different languages (simplified text, AAC, simplified AAC and images), instead of the classic written text, in order to understand if this could make games more accessible to children with difficulties, who undergo speech therapy. Materials and methods: A modified instruction manual has been created containing six different games, for each of these there are four types of instructions (simplified text, AAC, simplified AAC and images). The manual was delivered to 20 speech therapists who experienced it with children during the course of speech therapy sessions; at the end of the experimentation they were asked to fill in an online questionnaire to collect opinions on the use of the material and the facilities it can give. Results: From the collected data, it is possible to observe that the most used instructions were those in simplified AAC and images; the 100% of professionals states that the use of the modified instructions increases the usability of the games. The general feedback regarding the possibility of a future distribution of the material on an outpatient and home setting, is also positive. Conclusions: Considering the results obtained, we hightlight that the use of the modified instructions can be a valid tool in order to make games more accessible to children with difficulties and, therefore, use them as tools in learning processes.
IMPORT TESI SOLO SU ESSE3 DAL 2018
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
TESI Guglielmetti Alessia.pdf

non disponibili

Dimensione 25.7 MB
Formato Adobe PDF
25.7 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/3737