Pictures for the Sky: a project between Japanese tradition and contemporary art. Structural restoration of the kite painted by Igor Kopystiansky (Diptych, 1989). Beatrice Viganò Abstract Igor Kopystiansky, a polyhedric conceptual artist born in Lvov in Ukraine in 1954, created the work Diptyc (1989) on the occasion of his involvement in the ambitious Pictures for the Sky project organized by Paul Eubel, director of the Osaka museum. For this project they were contacted in the world, among the most important contemporary artists of the 80s, who were asked to paint a work that would later be adapted by skilled Japanese masters, in large kites. For this occasion an impressive vernissage was also organized during which art kites were flown to Himeji in the spring of 89 '. This thesis deals with the restoration of the kite painted by Igor Kopystiansky, one of the few artists to have chosen an original form, outside of those proposed by the Pictures for the Sky project. At that time, Igor Kopystiansky's artistic research focused on the reinterpretation of the concept of a work of art, taking painted canvas and changing its destination in favor of creating objects with new functions and purposes. The use of a work of art as an object, to build something new like a kite, perfectly combined the Pictures for the Sky project. The kite consists of two painted canvases (hence the title Diptych: diptych), representing naturalistic landscapes in a mirror-image position to each other, both linked to a bamboo wooden skeleton. The method of constraining the canvases to the wooden structure consists of long strips of Velcro, glued respectively on one side to the canvas and on the other to the wood. The most significant conservation problems have been the loss of the original bonding system, due to the aging of the synthetic adhesive and the numerous problems that have ensued. The experimentation focused on the necessary removal of the old constraint method and its redesign with a new ad hoc system. Therefore, the purpose of this restoration was to find a solution that respected Japanese construction tradition, functionality and aesthetics of the work. For this reason, the study of Japanese techniques and the personal idea of ​​art for Kopystiansky, were two essential and fundamental elements for restoring a work that unites two diametrically opposed worlds: one consisting of very high level craftsmanship and the other conceptual art . All the intervention phases have been developed also evaluating present and future problems: given the traveling history of the collection, the occurrence of frequent thermo-hygrometric changes during any new movements was taken into consideration.

Pictures for the Sky: un progetto fra tradizione giapponese ed arte contemporanea. Restauro strutturale dell'aquilone dipinto da Igor Kopystiansky (Diptych, 1989). Beatrice Viganò Abstract Igor Kopystiansky, artista concettuale poliedrico nato a Lvov nell'Ucraina del 1954, realizzò l'opera Diptyc (1989) in occasione del suo coinvolgimento all'ambizioso progetto Pictures for the Sky organizzato da Paul Eubel, direttore del museo di Osaka. Per questo progetto furono contattati nel mondo, tra i più importanti artisti contemporanei degli anni 80', a cui veniva chiesto di dipingere un'opera che sarebbe successivamente stata adattata da abili maestri giapponesi, in aquiloni di grandi dimensioni. Per questa occasione fu anche organizzato un imponente vernissage durante il quale gli aquiloni d'arte furono fatti volare a Himeji nella primavera del 89'. Questa tesi tratta il restauro dell'aquilone dipinto da Igor Kopystiansky, uno tra i pochi artisti ad aver scelto una forma originale, al di fuori di quelle proposte dal progetto Pictures for the Sky. In quel periodo, la ricerca artistica di Igor Kopystiansky si concentrava sulla reinterpretazione del concetto di opera d'arte, prendendo delle tele dipinte e cambiandone la destinazione in favore della creazione di oggetti con nuove funzioni e scopi. L'utilizzo di un'opera d'arte come oggetto, per costruire qualcosa di nuovo come un aquilone, sposava perfettamente il progetto Pictures for the Sky. L'aquilone è costituito da due tele dipinte (da qui il titolo Diptych: dittico), rappresentanti paesaggi naturalistici in posizione speculare l'una all'altra, entrambe vincolate a uno scheletro in legno di bambù. Il metodo di vincolo delle tele alla struttura lignea è costituito da lunghe strisce di Velcro, incollate rispettivamente da una parte alla tela e dall'altra al legno. I problemi di conservazione più rilevanti sono stati la perdita del sistema di vincolo originale, dovuta all'invecchiamento dell'adesivo sintetico e le numerose problematiche che ne sono conseguite. La sperimentazione si è focalizzata sulla necessaria rimozione del vecchio metodo di vincolo e la sua riprogettazione con un nuovo sistema ad hoc. Quindi, lo scopo di questo restauro è stato di trovare una soluzione che rispettasse tradizione costruttiva giapponese, funzionalità ed estetica dell'opera. Per questo motivo lo studio delle tecniche giapponesi e l'idea personale di arte per Kopystiansky, sono stati due elementi essenziali e fondamentali per restaurare un'opera che unisce due mondi diametralmente opposti: uno costituito da artigianato di altissimo livello e l'altro artistico concettuale. Tutte le fasi di intervento sono state sviluppate anche valutando problematiche presenti e future: data la storia itinerante della collezione, si è tenuto in considerazione il verificarsi di sbalzi termo-igrometrici frequenti durante gli eventuali nuovi spostamenti.

Pictures for the sky: un progetto fra tradizione giapponese e arte contemporanea. Restauro strutturale dell'aquilone dipinto da Igor Kopystiansky (Diptych, 1989)

VIGANO', BEATRICE
2018/2019

Abstract

Pictures for the Sky: un progetto fra tradizione giapponese ed arte contemporanea. Restauro strutturale dell'aquilone dipinto da Igor Kopystiansky (Diptych, 1989). Beatrice Viganò Abstract Igor Kopystiansky, artista concettuale poliedrico nato a Lvov nell'Ucraina del 1954, realizzò l'opera Diptyc (1989) in occasione del suo coinvolgimento all'ambizioso progetto Pictures for the Sky organizzato da Paul Eubel, direttore del museo di Osaka. Per questo progetto furono contattati nel mondo, tra i più importanti artisti contemporanei degli anni 80', a cui veniva chiesto di dipingere un'opera che sarebbe successivamente stata adattata da abili maestri giapponesi, in aquiloni di grandi dimensioni. Per questa occasione fu anche organizzato un imponente vernissage durante il quale gli aquiloni d'arte furono fatti volare a Himeji nella primavera del 89'. Questa tesi tratta il restauro dell'aquilone dipinto da Igor Kopystiansky, uno tra i pochi artisti ad aver scelto una forma originale, al di fuori di quelle proposte dal progetto Pictures for the Sky. In quel periodo, la ricerca artistica di Igor Kopystiansky si concentrava sulla reinterpretazione del concetto di opera d'arte, prendendo delle tele dipinte e cambiandone la destinazione in favore della creazione di oggetti con nuove funzioni e scopi. L'utilizzo di un'opera d'arte come oggetto, per costruire qualcosa di nuovo come un aquilone, sposava perfettamente il progetto Pictures for the Sky. L'aquilone è costituito da due tele dipinte (da qui il titolo Diptych: dittico), rappresentanti paesaggi naturalistici in posizione speculare l'una all'altra, entrambe vincolate a uno scheletro in legno di bambù. Il metodo di vincolo delle tele alla struttura lignea è costituito da lunghe strisce di Velcro, incollate rispettivamente da una parte alla tela e dall'altra al legno. I problemi di conservazione più rilevanti sono stati la perdita del sistema di vincolo originale, dovuta all'invecchiamento dell'adesivo sintetico e le numerose problematiche che ne sono conseguite. La sperimentazione si è focalizzata sulla necessaria rimozione del vecchio metodo di vincolo e la sua riprogettazione con un nuovo sistema ad hoc. Quindi, lo scopo di questo restauro è stato di trovare una soluzione che rispettasse tradizione costruttiva giapponese, funzionalità ed estetica dell'opera. Per questo motivo lo studio delle tecniche giapponesi e l'idea personale di arte per Kopystiansky, sono stati due elementi essenziali e fondamentali per restaurare un'opera che unisce due mondi diametralmente opposti: uno costituito da artigianato di altissimo livello e l'altro artistico concettuale. Tutte le fasi di intervento sono state sviluppate anche valutando problematiche presenti e future: data la storia itinerante della collezione, si è tenuto in considerazione il verificarsi di sbalzi termo-igrometrici frequenti durante gli eventuali nuovi spostamenti.
ITA
Pictures for the Sky: a project between Japanese tradition and contemporary art. Structural restoration of the kite painted by Igor Kopystiansky (Diptych, 1989). Beatrice Viganò Abstract Igor Kopystiansky, a polyhedric conceptual artist born in Lvov in Ukraine in 1954, created the work Diptyc (1989) on the occasion of his involvement in the ambitious Pictures for the Sky project organized by Paul Eubel, director of the Osaka museum. For this project they were contacted in the world, among the most important contemporary artists of the 80s, who were asked to paint a work that would later be adapted by skilled Japanese masters, in large kites. For this occasion an impressive vernissage was also organized during which art kites were flown to Himeji in the spring of 89 '. This thesis deals with the restoration of the kite painted by Igor Kopystiansky, one of the few artists to have chosen an original form, outside of those proposed by the Pictures for the Sky project. At that time, Igor Kopystiansky's artistic research focused on the reinterpretation of the concept of a work of art, taking painted canvas and changing its destination in favor of creating objects with new functions and purposes. The use of a work of art as an object, to build something new like a kite, perfectly combined the Pictures for the Sky project. The kite consists of two painted canvases (hence the title Diptych: diptych), representing naturalistic landscapes in a mirror-image position to each other, both linked to a bamboo wooden skeleton. The method of constraining the canvases to the wooden structure consists of long strips of Velcro, glued respectively on one side to the canvas and on the other to the wood. The most significant conservation problems have been the loss of the original bonding system, due to the aging of the synthetic adhesive and the numerous problems that have ensued. The experimentation focused on the necessary removal of the old constraint method and its redesign with a new ad hoc system. Therefore, the purpose of this restoration was to find a solution that respected Japanese construction tradition, functionality and aesthetics of the work. For this reason, the study of Japanese techniques and the personal idea of ​​art for Kopystiansky, were two essential and fundamental elements for restoring a work that unites two diametrically opposed worlds: one consisting of very high level craftsmanship and the other conceptual art . All the intervention phases have been developed also evaluating present and future problems: given the traveling history of the collection, the occurrence of frequent thermo-hygrometric changes during any new movements was taken into consideration.
IMPORT DA TESIONLINE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
786943_tesi_magistrale_restauro_beatrice_vigano.pdf

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 37.98 MB
Formato Adobe PDF
37.98 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/37231