The teaching of Science turns out to be of fundamental importance at school, so as to make the children with we interface on a daily basis autonomous and conscious citizens, capable of developing critical knowledge. The thesis proposes to be divided into two parts: within the first part, will be proposed some school legislations and thinkers whose contributions have contributed to the change and transition from a didactics that no longer envisaged only a passive participation of the children and a purely traditional teaching, but that through experience the student became an actor of learning. Some effective ways of educating Science at the primary school will also be proposed. In the second part of the thesis will be proposed an intervention conducted at a third grade of primary school in Turin, inherent to the area of soil through an initial understanding of soil and its components through the use of different teaching methodologies, and then moving on to the creation of a terrarium that will bring to light the issue regarding soil pollution and the need to educate about sustainability and recycling. I believe that it is of necessary importance to educate children from the earliest school cycles about care and relationship with nature, so as to promote responsible and conscious behaviors in students.

L’insegnamento delle Scienze risulta essere di fondamentale importanza a scuola, in modo tale da rendere gli alunni con i quali ci interfacciamo quotidianamente dei cittadini autonomi e consapevoli, capaci di sviluppare un sapere critico. La tesi si propone di essere suddivisa in due parti: all’interno della prima parte verranno proposte alcune legislazioni scolastiche e pensatori che, con i loro contributi, hanno preso parte alla modifica e al passaggio da una didattica che non prevedesse più una sola partecipazione passiva dell’alunno ed un insegnamento prettamente tradizionale, ma che tramite l’esperienza lo studente diventasse attore dell’apprendimento. Verranno proposte inoltre alcune modalità efficaci per educare alle Scienze presso la scuola primaria. Nella seconda parte della tesi verrà proposto un intervento condotto presso una classe terza della scuola primaria di Torino, inerente l’ambito del suolo, tramite una prima conoscenza del suolo e delle sue componenti attraverso l’utilizzo di diverse metodologie didattiche, per passare successivamente alla realizzazione di un terrario che porterà alla luce la tematica riguardante l’inquinamento del suolo e della necessità di educare alla sostenibilità e al riciclo. Ritengo che sia di necessaria importanza educare fin dai primi cicli scolastici alla cura e al rapporto con la natura i bambini, in modo tale da promuovere negli studenti dei comportamenti responsabili e consapevoli.

"Il terrario sostenibile" Una proposta didattica svolta nella scuola primaria per educare al riciclo.

DELLE ROSE, MARIAGIULIA
2022/2023

Abstract

L’insegnamento delle Scienze risulta essere di fondamentale importanza a scuola, in modo tale da rendere gli alunni con i quali ci interfacciamo quotidianamente dei cittadini autonomi e consapevoli, capaci di sviluppare un sapere critico. La tesi si propone di essere suddivisa in due parti: all’interno della prima parte verranno proposte alcune legislazioni scolastiche e pensatori che, con i loro contributi, hanno preso parte alla modifica e al passaggio da una didattica che non prevedesse più una sola partecipazione passiva dell’alunno ed un insegnamento prettamente tradizionale, ma che tramite l’esperienza lo studente diventasse attore dell’apprendimento. Verranno proposte inoltre alcune modalità efficaci per educare alle Scienze presso la scuola primaria. Nella seconda parte della tesi verrà proposto un intervento condotto presso una classe terza della scuola primaria di Torino, inerente l’ambito del suolo, tramite una prima conoscenza del suolo e delle sue componenti attraverso l’utilizzo di diverse metodologie didattiche, per passare successivamente alla realizzazione di un terrario che porterà alla luce la tematica riguardante l’inquinamento del suolo e della necessità di educare alla sostenibilità e al riciclo. Ritengo che sia di necessaria importanza educare fin dai primi cicli scolastici alla cura e al rapporto con la natura i bambini, in modo tale da promuovere negli studenti dei comportamenti responsabili e consapevoli.
ITA
The teaching of Science turns out to be of fundamental importance at school, so as to make the children with we interface on a daily basis autonomous and conscious citizens, capable of developing critical knowledge. The thesis proposes to be divided into two parts: within the first part, will be proposed some school legislations and thinkers whose contributions have contributed to the change and transition from a didactics that no longer envisaged only a passive participation of the children and a purely traditional teaching, but that through experience the student became an actor of learning. Some effective ways of educating Science at the primary school will also be proposed. In the second part of the thesis will be proposed an intervention conducted at a third grade of primary school in Turin, inherent to the area of soil through an initial understanding of soil and its components through the use of different teaching methodologies, and then moving on to the creation of a terrarium that will bring to light the issue regarding soil pollution and the need to educate about sustainability and recycling. I believe that it is of necessary importance to educate children from the earliest school cycles about care and relationship with nature, so as to promote responsible and conscious behaviors in students.
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