This study explores the issue of malingering in the context of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD), a condition often subject to symptom simulation that can undermine diagnosis and clinical management. Using the Personality Assessment Inventory (PAI), the research evaluates the effectiveness of this tool in detecting ADHD malingering across three different administration methods: in-person with paper and pencil, in-person with a computer, and remotely via video call. Additionally, the influence of test administration order on the results is examined. The study provides new evidence supporting the use of the PAI to improve differential diagnosis and optimize therapeutic strategies.

Il presente studio esplora la problematica del malingering nel contesto del Disturbo da Deficit di Attenzione/Iperattività (ADHD), un disturbo spesso soggetto a simulazioni che possono compromettere la diagnosi e la gestione clinica. Utilizzando il Personality Assessment Inventory (PAI), la ricerca valuta l’efficacia di questo strumento nel rilevare il malingering di ADHD attraverso tre diverse modalità di somministrazione: in presenza con carta e penna, in presenza con computer, e da remoto. Viene inoltre esaminata l’influenza dell'ordine di somministrazione sui risultati. Lo studio fornisce nuove evidenze a supporto dell’uso del PAI per migliorare la diagnosi differenziale e ottimizzare le strategie terapeutiche.

Validità e Affidabilità del PAI nella Rilevazione del Malingering di ADHD in Differenti Modalità di Somministrazione

TROIANI, MARISTELLA
2023/2024

Abstract

Il presente studio esplora la problematica del malingering nel contesto del Disturbo da Deficit di Attenzione/Iperattività (ADHD), un disturbo spesso soggetto a simulazioni che possono compromettere la diagnosi e la gestione clinica. Utilizzando il Personality Assessment Inventory (PAI), la ricerca valuta l’efficacia di questo strumento nel rilevare il malingering di ADHD attraverso tre diverse modalità di somministrazione: in presenza con carta e penna, in presenza con computer, e da remoto. Viene inoltre esaminata l’influenza dell'ordine di somministrazione sui risultati. Lo studio fornisce nuove evidenze a supporto dell’uso del PAI per migliorare la diagnosi differenziale e ottimizzare le strategie terapeutiche.
Validity and Reliability of the PAI in Detecting ADHD Malingering Across Different Administration Modes
This study explores the issue of malingering in the context of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD), a condition often subject to symptom simulation that can undermine diagnosis and clinical management. Using the Personality Assessment Inventory (PAI), the research evaluates the effectiveness of this tool in detecting ADHD malingering across three different administration methods: in-person with paper and pencil, in-person with a computer, and remotely via video call. Additionally, the influence of test administration order on the results is examined. The study provides new evidence supporting the use of the PAI to improve differential diagnosis and optimize therapeutic strategies.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/3553