The research stems from the desire to understand the terms of the typical and authentic gastronomic tradition of a country, focusing in particular on the specific case of the Piedmontese tradition. The problem investigated in the following research concerns the analysis of the sociological concepts of identity, typicality and authenticity in gastronomy. The thesis develops with a first phase of theoretical orientation on the approach of social disciplines to the theme of food and nutrition. In a second phase, an in-depth study of the concepts of identity closely related to food practices is dealt with, taking into account the relationship between this and globalization. It will also take into account the terms that define the typical products, the geographical denominations that lead to determine the typicality and authenticity of the foods. In a third phase are carried out some semi-structured qualitative interviews with chefs and restaurateurs from the Langhe, with Piedmontese origins and with other origins. The aim of the work is to collect, with concrete references, what are the common terms to define the authenticity and typicality of Piedmontese cuisine and to analyze whether or not the origins of the professionals have an influence in order to propose an authentic and traditional Piedmontese cuisine.

La ricerca nasce dalla volontà di comprendere quali siano i termini della tradizione gastronomica tipica e autentica di un paese, concentrandosi in particolare sul caso specifico della tradizione gastronomica piemontese. Il problema indagato nella seguente ricerca riguarda l’analisi dei concetti sociologici di identità, di tipicità e di autenticità inerenti all’ambito gastronomico. La tesi si sviluppa con una prima fase di orientamento teorico sull’approccio delle discipline sociali al tema del cibo e dell’alimentazione. In una seconda fase viene affrontato un approfondimento sui concetti di identità, strettamente connessi alle pratiche alimentari, tenendo conto del rapporto di questa con la globalizzazione. Si terrà anche conto dei termini che definiscono i prodotti tipici, delle denominazioni geografiche che portano a determinare tipicità e autenticità delle materie prime. In una terza fase si realizza l’esperienza di ricerca, consistente in alcune interviste qualitative semi strutturate a cuochi e ristoratori delle Langhe, con origini piemontesi e con origini altre. Lo scopo del lavoro è quello di raccogliere, con riferimenti concreti, quali siano i termini comuni nel settore per definire l’autenticità e la tipicità della cucina piemontese e analizzare se abbia influenza o meno l’origine dei professionisti per proporre una cucina autentica e tradizionale piemontese.

Tradizione, tipicità e identità autentica in ambito gastronomico: ricerca qualitativa sulla cucina tipica piemontese.

CORNAGLIA, CAROLINA ANGELA AMA
2020/2021

Abstract

La ricerca nasce dalla volontà di comprendere quali siano i termini della tradizione gastronomica tipica e autentica di un paese, concentrandosi in particolare sul caso specifico della tradizione gastronomica piemontese. Il problema indagato nella seguente ricerca riguarda l’analisi dei concetti sociologici di identità, di tipicità e di autenticità inerenti all’ambito gastronomico. La tesi si sviluppa con una prima fase di orientamento teorico sull’approccio delle discipline sociali al tema del cibo e dell’alimentazione. In una seconda fase viene affrontato un approfondimento sui concetti di identità, strettamente connessi alle pratiche alimentari, tenendo conto del rapporto di questa con la globalizzazione. Si terrà anche conto dei termini che definiscono i prodotti tipici, delle denominazioni geografiche che portano a determinare tipicità e autenticità delle materie prime. In una terza fase si realizza l’esperienza di ricerca, consistente in alcune interviste qualitative semi strutturate a cuochi e ristoratori delle Langhe, con origini piemontesi e con origini altre. Lo scopo del lavoro è quello di raccogliere, con riferimenti concreti, quali siano i termini comuni nel settore per definire l’autenticità e la tipicità della cucina piemontese e analizzare se abbia influenza o meno l’origine dei professionisti per proporre una cucina autentica e tradizionale piemontese.
ITA
The research stems from the desire to understand the terms of the typical and authentic gastronomic tradition of a country, focusing in particular on the specific case of the Piedmontese tradition. The problem investigated in the following research concerns the analysis of the sociological concepts of identity, typicality and authenticity in gastronomy. The thesis develops with a first phase of theoretical orientation on the approach of social disciplines to the theme of food and nutrition. In a second phase, an in-depth study of the concepts of identity closely related to food practices is dealt with, taking into account the relationship between this and globalization. It will also take into account the terms that define the typical products, the geographical denominations that lead to determine the typicality and authenticity of the foods. In a third phase are carried out some semi-structured qualitative interviews with chefs and restaurateurs from the Langhe, with Piedmontese origins and with other origins. The aim of the work is to collect, with concrete references, what are the common terms to define the authenticity and typicality of Piedmontese cuisine and to analyze whether or not the origins of the professionals have an influence in order to propose an authentic and traditional Piedmontese cuisine.
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