The subject of my dissertation is based on the sacred composition called Messiah in the version thought by Mozart. I have chosen this subject because I have a particular interest in Mozart’s and Händel’s music and also in the history of 18th century in England and in Austria. The collector and intellectual Charles Jennens proposes to Händel in 1741 to compose an oratorio to be represented towards the end of Lent, when for religious region it isn’t possible to represent plays. Messiah is written in 1741, known by contemporaries under the name of “The New Sacred Oratorio” as the title Messiah is considered, at the time, blasphemous. The first testimony of a musical composition that brings the name of oratorio is “L’oratorio rappresentazione di anima e corpo” of Cavalieri in 1600. The oratory takes shape in Rome in the period of the Counter-Reformation as an evolution of praise sings in oratorios (we can remember the oratorio of S. Filippo Neri). This musical genre entrust to the orchestra, to the choir and to four soloists narratives in verse divided in two parts taken from sacred books but also from a profane subject. Messiah of Händel constitutes a special case: here we can’t find a common biblical story but the theme of human redemption through the Redemeer. The protagonist is the biblical Messiah. The sources from which Jennens draws for his libretto are: the authorized version of King James I, and the translation of the psalms as provided by the Book of Common Prayer. As for Mozart, his arrangement is written in 1789 on behalf of the baron Gottfried van Swieten, admirer of Händel and a diplomatic in the service of the Austrian Court and supporter of the Enlightenment reforms of Joseph II of Austria. Wolfgang Amadeus Mozart with its infinite creative vein, pushed by Van Swieten and by probable economic needs, decides to rewrite Händel’s score. He remains faithful to Händel but at the same time he tries to adapt his music to the late eighteenth-century Viennese context. I dedicated a first part of my work to treat those elements (found in the bibliographic sources) that give as complete a picture as possible of the topics examined. In the following chapters, I set myself the goal of researching what improvements Mozart may have included in Handel's score. Within this work I also thought as appropriate to dedicate space to the figure of Baron Van Swieten imbued with Enlightenment values capable of leave an important mark not only in music but also in the history of 18th century Viennese.

L’argomento della mia tesi si concentra sull’arrangiamento della composizione sacra o oratorio: il “Messiah” di Händel nella versione rimaneggiata da Mozart. Ho volutamente scelto questo argomento perché provo un interesse particolare verso la musica di questi due compositori e verso la storia del ‘700 inglese e viennese. Il collezionista ed intellettuale inglese Charles Jennens propone a Händel nel 1741 di comporre un oratorio da rappresentarsi verso la fine della Quaresima quando, per ragioni religiose, non era possibile rappresentare opere teatrali. Il “Messiah” di Händel viene quindi scritto nel 1741, conosciuto dai contemporanei anche con il nome di “The New Sacred Oratorio”, in quanto al tempo il titolo “Messiah” era considerato quasi blasfemo. La prima attestazione di una composizione musicale che porta il nome di oratorio è “L’oratorio rappresentazione di anima e corpo” di Cavalieri del 1600. L’oratorio prende forma a Roma negli anni della Controriforma, evoluzione delle lodi cantate negli oratori (degno di nota l’oratorio di S. Filippo Neri). Questo genere per tradizione affida all’orchestra, al coro e a quattro solisti narrazioni in versi suddivise in due parti, tratte dai libri sacri ed anche di argomento profano. Il “Messiah” di Händel, come sarà esposto, costituisce però un caso particolare: qui non ritroviamo una comune storia biblica messa in musica, bensì il tema della redenzione umana attraverso il Redentore. Il protagonista è il Messia biblico. Le fonti da cui attinge Jennens per il suo libretto sono : la versione autorizzata della Bibbia di Giacomo I e la traduzione dei Salmi come fornita dal Book of Common Prayer. Per quanto riguarda invece Mozart, il suo arrangiamento fu scritto nel 1789 su incarico del barone Van Swieten, estimatore händeliano, nobile diplomatico al servizio della corte austriaca e sostenitore delle riforme illuministiche dell’imperatore Giuseppe II Asburgo. Wolfgang Amadeus Mozart con la sua infinita vena creativa, spinto dal barone Van Swieten e da probabili necessità economiche, decide di riscrivere la partitura händeliana cercando di rimanere fedele a Händel ma anche di adattare la sua musica al contesto viennese tardo-settecentesco. Una prima parte del mio lavoro l’ho dedicata alla trattazione in sintesi di quegli elementi (riscontrati nelle fonti bibliografiche) che diano un quadro il più possibile completo degli argomenti esaminati. Nei successivi capitoli mi pongo come obiettivo ricercare quali miglioramenti Mozart può aver inserito all’interno della partitura di Händel. All’interno di questo lavoro ho ritenuto altresì opportuno dedicare spazio alla figura del barone Van Swieten intrisa di valori illuministici capace di lasciare un segno importante, oltre che nella musica, anche nella storia del ’700 viennese.

Mozart e Händel uniti dal Messiah

BECCARIS, ESTER
2020/2021

Abstract

L’argomento della mia tesi si concentra sull’arrangiamento della composizione sacra o oratorio: il “Messiah” di Händel nella versione rimaneggiata da Mozart. Ho volutamente scelto questo argomento perché provo un interesse particolare verso la musica di questi due compositori e verso la storia del ‘700 inglese e viennese. Il collezionista ed intellettuale inglese Charles Jennens propone a Händel nel 1741 di comporre un oratorio da rappresentarsi verso la fine della Quaresima quando, per ragioni religiose, non era possibile rappresentare opere teatrali. Il “Messiah” di Händel viene quindi scritto nel 1741, conosciuto dai contemporanei anche con il nome di “The New Sacred Oratorio”, in quanto al tempo il titolo “Messiah” era considerato quasi blasfemo. La prima attestazione di una composizione musicale che porta il nome di oratorio è “L’oratorio rappresentazione di anima e corpo” di Cavalieri del 1600. L’oratorio prende forma a Roma negli anni della Controriforma, evoluzione delle lodi cantate negli oratori (degno di nota l’oratorio di S. Filippo Neri). Questo genere per tradizione affida all’orchestra, al coro e a quattro solisti narrazioni in versi suddivise in due parti, tratte dai libri sacri ed anche di argomento profano. Il “Messiah” di Händel, come sarà esposto, costituisce però un caso particolare: qui non ritroviamo una comune storia biblica messa in musica, bensì il tema della redenzione umana attraverso il Redentore. Il protagonista è il Messia biblico. Le fonti da cui attinge Jennens per il suo libretto sono : la versione autorizzata della Bibbia di Giacomo I e la traduzione dei Salmi come fornita dal Book of Common Prayer. Per quanto riguarda invece Mozart, il suo arrangiamento fu scritto nel 1789 su incarico del barone Van Swieten, estimatore händeliano, nobile diplomatico al servizio della corte austriaca e sostenitore delle riforme illuministiche dell’imperatore Giuseppe II Asburgo. Wolfgang Amadeus Mozart con la sua infinita vena creativa, spinto dal barone Van Swieten e da probabili necessità economiche, decide di riscrivere la partitura händeliana cercando di rimanere fedele a Händel ma anche di adattare la sua musica al contesto viennese tardo-settecentesco. Una prima parte del mio lavoro l’ho dedicata alla trattazione in sintesi di quegli elementi (riscontrati nelle fonti bibliografiche) che diano un quadro il più possibile completo degli argomenti esaminati. Nei successivi capitoli mi pongo come obiettivo ricercare quali miglioramenti Mozart può aver inserito all’interno della partitura di Händel. All’interno di questo lavoro ho ritenuto altresì opportuno dedicare spazio alla figura del barone Van Swieten intrisa di valori illuministici capace di lasciare un segno importante, oltre che nella musica, anche nella storia del ’700 viennese.
ITA
The subject of my dissertation is based on the sacred composition called Messiah in the version thought by Mozart. I have chosen this subject because I have a particular interest in Mozart’s and Händel’s music and also in the history of 18th century in England and in Austria. The collector and intellectual Charles Jennens proposes to Händel in 1741 to compose an oratorio to be represented towards the end of Lent, when for religious region it isn’t possible to represent plays. Messiah is written in 1741, known by contemporaries under the name of “The New Sacred Oratorio” as the title Messiah is considered, at the time, blasphemous. The first testimony of a musical composition that brings the name of oratorio is “L’oratorio rappresentazione di anima e corpo” of Cavalieri in 1600. The oratory takes shape in Rome in the period of the Counter-Reformation as an evolution of praise sings in oratorios (we can remember the oratorio of S. Filippo Neri). This musical genre entrust to the orchestra, to the choir and to four soloists narratives in verse divided in two parts taken from sacred books but also from a profane subject. Messiah of Händel constitutes a special case: here we can’t find a common biblical story but the theme of human redemption through the Redemeer. The protagonist is the biblical Messiah. The sources from which Jennens draws for his libretto are: the authorized version of King James I, and the translation of the psalms as provided by the Book of Common Prayer. As for Mozart, his arrangement is written in 1789 on behalf of the baron Gottfried van Swieten, admirer of Händel and a diplomatic in the service of the Austrian Court and supporter of the Enlightenment reforms of Joseph II of Austria. Wolfgang Amadeus Mozart with its infinite creative vein, pushed by Van Swieten and by probable economic needs, decides to rewrite Händel’s score. He remains faithful to Händel but at the same time he tries to adapt his music to the late eighteenth-century Viennese context. I dedicated a first part of my work to treat those elements (found in the bibliographic sources) that give as complete a picture as possible of the topics examined. In the following chapters, I set myself the goal of researching what improvements Mozart may have included in Handel's score. Within this work I also thought as appropriate to dedicate space to the figure of Baron Van Swieten imbued with Enlightenment values capable of leave an important mark not only in music but also in the history of 18th century Viennese.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/33122