INTRODUCTION: Type 1 diabetes mellitus is the most common metabolic disorder in childhood and its management in children represents a complex challenge, with an annual incidence increasing by 2.3% (1). The research aims to explore key issues facing diabetic children during school hours, involving parents, teachers and the presence of the school nurse for effective management of the disease. The school, as indicated by Patera and the Loggia (2), represents the main environment outside of the family, consequently it is crucial for the psychic well-being and quality of life of the children. In Italy, the school-diabetes report presents several critical issues: correct administration of insulin, effective management of glycemic emergencies and training of school staff. OBJECTIVE: The aim is to design training interventions for school staff on the management of DM1 in order to ensure a safe and inclusive educational environment for children affected by the disease. MATERIAL AND METHODS: Bibliographical research was carried out through the main databases: Embase, PubMed, Cinahl, Education Source and a total of 263 articles were found. Applying the inclusion and exclusion criteria, 36 were selected. In addition, a training intervention through PowerPoint file addressed to school staff has been designed, addressing the main complications that a student with type 1 diabetes could encounter during school hours and its proper management. RESULTS: The review shows that teachers are poorly trained in managing juvenile diabetes; only a small proportion of them have received specific training, but this is not always sufficient to enable them to manage chronic disease properly. CONCLUSIONS: The lack of a school nurse makes it useful to have to plan a continuous and structured training intervention. This approach can ensure proper management of DM1 and a safe environment for students, reducing the risk of complications. KEYWORDS: Diabetes, Diabetic student, School, Teachers, Management, School nurse, Hypoglycemia, Hyperglycemia, Project Alba.

INTRODUZIONE: Il Diabete Mellito di Tipo 1 è il più comune disturbo metabolico dell’infanzia e la sua gestione nei bambini rappresenta una sfida complessa, con un'incidenza annua in aumento del 2.3% (1). La ricerca si propone di esplorare i problemi chiave che i bambini diabetici affrontano durante le ore scolastiche, coinvolgendo genitori, insegnanti e la presenza dell'infermiere scolastico per una gestione efficace della patologia. La scuola, come indicato da Patera e la Loggia (2), rappresenta l’ambiente principale al di fuori della famiglia, di conseguenza è cruciale per il benessere psichico e la qualità di vita dei bambini. In Italia, il rapporto scuola- Diabete presenta numerose criticità: la corretta somministrazione di insulina, la gestione efficace delle emergenze glicemiche e la formazione del personale scolastico. OBIETTIVO: L'obiettivo è quello di progettare interventi di formazione rivolti al personale scolastico sulla gestione del DM1 al fine di garantire un ambiente educativo sicuro ed inclusivo per i bambini affetti dalla patologia. MATERIALE E METODI: È stata condotta una ricerca bibliografica attraverso le principali banche dati: Embase, PubMed, Cinahl, Education Source e sono stati reperiti un totale di 263 articoli. Applicando i criteri di inclusione ed esclusione ne sono stati selezionati 36. In aggiunta, è stato progettato un intervento di formazione tramite file PowerPoint rivolto al personale scolastico, trattando le principali complicanze che uno studente affetto da Diabete Mellito di tipo 1 potrebbe incontrare durante l’orario scolastico e la sua corretta gestione. RISULTATI: Dalla revisione emerge una scarsa preparazione degli insegnanti nella gestione del diabete giovanile; solo una minima parte di essi ha ricevuto una formazione specifica, la quale però non sempre è sufficiente affinché riescano a gestire correttamente la patologia cronica. CONCLUSIONI: La mancanza di un infermiere scolastico rende utile il dover programmare un intervento formativo continuo e strutturato. Questo approccio può garantire una gestione adeguata del DM1 e un ambiente sicuro per gli studenti, riducendo il rischio di complicanze. PAROLE CHIAVE: Diabete, Studente diabetico, Scuola, Insegnanti, Gestione, Infermiere scolastico, Ipoglicemia, Iperglicemia, Progetto Alba.

Scuola e Diabete: I'infermiere nella formazione degli Insegnanti

GERVASI, FABIO
2023/2024

Abstract

INTRODUZIONE: Il Diabete Mellito di Tipo 1 è il più comune disturbo metabolico dell’infanzia e la sua gestione nei bambini rappresenta una sfida complessa, con un'incidenza annua in aumento del 2.3% (1). La ricerca si propone di esplorare i problemi chiave che i bambini diabetici affrontano durante le ore scolastiche, coinvolgendo genitori, insegnanti e la presenza dell'infermiere scolastico per una gestione efficace della patologia. La scuola, come indicato da Patera e la Loggia (2), rappresenta l’ambiente principale al di fuori della famiglia, di conseguenza è cruciale per il benessere psichico e la qualità di vita dei bambini. In Italia, il rapporto scuola- Diabete presenta numerose criticità: la corretta somministrazione di insulina, la gestione efficace delle emergenze glicemiche e la formazione del personale scolastico. OBIETTIVO: L'obiettivo è quello di progettare interventi di formazione rivolti al personale scolastico sulla gestione del DM1 al fine di garantire un ambiente educativo sicuro ed inclusivo per i bambini affetti dalla patologia. MATERIALE E METODI: È stata condotta una ricerca bibliografica attraverso le principali banche dati: Embase, PubMed, Cinahl, Education Source e sono stati reperiti un totale di 263 articoli. Applicando i criteri di inclusione ed esclusione ne sono stati selezionati 36. In aggiunta, è stato progettato un intervento di formazione tramite file PowerPoint rivolto al personale scolastico, trattando le principali complicanze che uno studente affetto da Diabete Mellito di tipo 1 potrebbe incontrare durante l’orario scolastico e la sua corretta gestione. RISULTATI: Dalla revisione emerge una scarsa preparazione degli insegnanti nella gestione del diabete giovanile; solo una minima parte di essi ha ricevuto una formazione specifica, la quale però non sempre è sufficiente affinché riescano a gestire correttamente la patologia cronica. CONCLUSIONI: La mancanza di un infermiere scolastico rende utile il dover programmare un intervento formativo continuo e strutturato. Questo approccio può garantire una gestione adeguata del DM1 e un ambiente sicuro per gli studenti, riducendo il rischio di complicanze. PAROLE CHIAVE: Diabete, Studente diabetico, Scuola, Insegnanti, Gestione, Infermiere scolastico, Ipoglicemia, Iperglicemia, Progetto Alba.
School and Diabetes: the nurse in teacher training
INTRODUCTION: Type 1 diabetes mellitus is the most common metabolic disorder in childhood and its management in children represents a complex challenge, with an annual incidence increasing by 2.3% (1). The research aims to explore key issues facing diabetic children during school hours, involving parents, teachers and the presence of the school nurse for effective management of the disease. The school, as indicated by Patera and the Loggia (2), represents the main environment outside of the family, consequently it is crucial for the psychic well-being and quality of life of the children. In Italy, the school-diabetes report presents several critical issues: correct administration of insulin, effective management of glycemic emergencies and training of school staff. OBJECTIVE: The aim is to design training interventions for school staff on the management of DM1 in order to ensure a safe and inclusive educational environment for children affected by the disease. MATERIAL AND METHODS: Bibliographical research was carried out through the main databases: Embase, PubMed, Cinahl, Education Source and a total of 263 articles were found. Applying the inclusion and exclusion criteria, 36 were selected. In addition, a training intervention through PowerPoint file addressed to school staff has been designed, addressing the main complications that a student with type 1 diabetes could encounter during school hours and its proper management. RESULTS: The review shows that teachers are poorly trained in managing juvenile diabetes; only a small proportion of them have received specific training, but this is not always sufficient to enable them to manage chronic disease properly. CONCLUSIONS: The lack of a school nurse makes it useful to have to plan a continuous and structured training intervention. This approach can ensure proper management of DM1 and a safe environment for students, reducing the risk of complications. KEYWORDS: Diabetes, Diabetic student, School, Teachers, Management, School nurse, Hypoglycemia, Hyperglycemia, Project Alba.
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