The aim of this work is to demonstrate the importance of visual perceptions on the appreciation of wine, since, being the first sensory characteristics perceived, they can alter sensory perceptions carried out afterwards such as smell and taste. The first part focuses on the tasting conditions, which are used before the actual visual analysis begins, in order to have more homogeneous and reproducible evaluations. Some requirements need to be controlled such as the surrounding environment, the inclination of the glass at an angle of 45 ° in order to increase the transmission of light, the shape of the tasting glasses, the serving temperature in relation to the different types of wine and the hypothetical use of dark glasses to decrease the percentage of prejudice. Furthermore, the micro-categories of visual perceptions are characterised, such as colour, consistency (viscosity and fluidity), limpidity and, in the case of sparkling or semi-sparkling wines, the analysis of effervescence and foam, leaving out, in this specific case, the examination of limpidity. Based on various scientific studies, the roles of the different psychological and sensorial predictors that play an important role in decision making are analysed, the difference between the use of transparent glass and dark glass for the evaluation of abstract aspects such as complexity, quality and typicality, is analysed and, furthermore, if having the possibility to observe the colour of a wine, the evaluations of professional tasters will be significantly influenced or not.

Lo scopo di questo lavoro è quello di dimostrare l'importanza delle percezioni visive sull'apprezzamento del vino, in quanto, essendo le prime caratteristiche sensoriali percepite, possono alterare le percezioni sensoriali effettuate in seguito come l'olfatto e il gusto. La prima parte si concentra sulle condizioni di degustazione, che vengono utilizzate prima dell'inizio dell'analisi visiva vera e propria, al fine di avere valutazioni più omogenee e riproducibili. Alcuni parametri devono essere controllati, come l'ambiente circostante, l'inclinazione del bicchiere con un angolo di 45° per aumentare la trasmissione della luce, la forma dei bicchieri da degustazione, la temperatura di servizio in relazione alle diverse tipologie di vino e l'ipotetico utilizzo di bicchieri scuri per diminuire la percentuale di pregiudizio. Inoltre, si caratterizzano le micro-categorie delle percezioni visive, come il colore, la consistenza (viscosità e fluidità), la limpidezza e, nel caso di vini frizzanti o frizzanti, l'analisi dell'effervescenza e della schiuma, tralasciando, in questo caso specifico, l'esame della limpidezza. Sulla base di diversi studi scientifici, vengono analizzati i ruoli dei diversi predittori psicologici e sensoriali che svolgono un ruolo importante nel processo decisionale, viene analizzata la differenza tra l'uso del vetro trasparente e del vetro scuro per la valutazione di aspetti astratti come la complessità, la qualità e la tipicità e, inoltre, se la possibilità di osservare il colore di un vino influenza significativamente le valutazioni dei degustatori professionisti.

Il ruolo delle percezioni visive sull'apprezzamento del vino

MATTIA, STEFANO
2019/2020

Abstract

Lo scopo di questo lavoro è quello di dimostrare l'importanza delle percezioni visive sull'apprezzamento del vino, in quanto, essendo le prime caratteristiche sensoriali percepite, possono alterare le percezioni sensoriali effettuate in seguito come l'olfatto e il gusto. La prima parte si concentra sulle condizioni di degustazione, che vengono utilizzate prima dell'inizio dell'analisi visiva vera e propria, al fine di avere valutazioni più omogenee e riproducibili. Alcuni parametri devono essere controllati, come l'ambiente circostante, l'inclinazione del bicchiere con un angolo di 45° per aumentare la trasmissione della luce, la forma dei bicchieri da degustazione, la temperatura di servizio in relazione alle diverse tipologie di vino e l'ipotetico utilizzo di bicchieri scuri per diminuire la percentuale di pregiudizio. Inoltre, si caratterizzano le micro-categorie delle percezioni visive, come il colore, la consistenza (viscosità e fluidità), la limpidezza e, nel caso di vini frizzanti o frizzanti, l'analisi dell'effervescenza e della schiuma, tralasciando, in questo caso specifico, l'esame della limpidezza. Sulla base di diversi studi scientifici, vengono analizzati i ruoli dei diversi predittori psicologici e sensoriali che svolgono un ruolo importante nel processo decisionale, viene analizzata la differenza tra l'uso del vetro trasparente e del vetro scuro per la valutazione di aspetti astratti come la complessità, la qualità e la tipicità e, inoltre, se la possibilità di osservare il colore di un vino influenza significativamente le valutazioni dei degustatori professionisti.
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ITA
The aim of this work is to demonstrate the importance of visual perceptions on the appreciation of wine, since, being the first sensory characteristics perceived, they can alter sensory perceptions carried out afterwards such as smell and taste. The first part focuses on the tasting conditions, which are used before the actual visual analysis begins, in order to have more homogeneous and reproducible evaluations. Some requirements need to be controlled such as the surrounding environment, the inclination of the glass at an angle of 45 ° in order to increase the transmission of light, the shape of the tasting glasses, the serving temperature in relation to the different types of wine and the hypothetical use of dark glasses to decrease the percentage of prejudice. Furthermore, the micro-categories of visual perceptions are characterised, such as colour, consistency (viscosity and fluidity), limpidity and, in the case of sparkling or semi-sparkling wines, the analysis of effervescence and foam, leaving out, in this specific case, the examination of limpidity. Based on various scientific studies, the roles of the different psychological and sensorial predictors that play an important role in decision making are analysed, the difference between the use of transparent glass and dark glass for the evaluation of abstract aspects such as complexity, quality and typicality, is analysed and, furthermore, if having the possibility to observe the colour of a wine, the evaluations of professional tasters will be significantly influenced or not.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/29378