This work aims to contribute to the rediscovery of the work of Carola Prosperi, to re-emerge from oblivion an author who, after having been one of the protagonists of the fervent Turin cultural scene of the early twentieth century, has been relegated to obscurity. The main source of this research to reconstruct the biographical and literary profile of the author is the publication of the Proceedings of the study day promoted by the "Guido Gozzano" Center for Italian Literature Studies in Piedmont held in 19931. Within the vast production of Prosperi, the thesis focuses on fiction for children, thus leaving out the one intended for an adult audience. The consultation of the author's works for children took place for the most part at the Musli in Turin, where the period originals are preserved. The writer in fact published her fairy tales in the Corriere dei Piccoli; collections of fairy tales were also found, held by national libraries and study centers, published both before the collaboration with the "Corriere dei Piccoli" and subsequently, when, in correspondence with the exhaustion of the most creative vein, Prosperi begins to collect in volume many of his fairy tales. A life and a profession, those of Prosperi, which allowed her to meet with excellent personalities from the cultural scene of the time, especially from the early twentieth century. He began his narrative career under the protective wing of Edmondo de Amicis and with the favorable opinion of Guido Gozzano.The author was the protagonist of an extraordinary creative season, marked by the development of literature and illustration for children in Italy, writing in children's magazines that made history, collaborating with the most important publishers and illustrators of the time . In the face of a considerable number of works for children, as we have tried to demonstrate, her fairy tales are the expression of some significant values ​​dear to her. The home as a nest, the family, whose pivot is the mother, the obedience of children to their parents, the domestic sphere as a horizon of the feminine, respect for Christian virtues, including above all Charity, honesty, ethics work and sacrifice are the fulcrum of Prosperi's work for children. To confirm this, the setting of the stories is domestic and the magical means are pots, brooms, ingredients found in the pantries, boxes with needle and thread for embroidering. In some cases there is even the absence of the magical medium. The author's fairytale universe is populated mostly by human creatures, with the exception of the omnipresent fairies, who are nevertheless attributed human vices and virtues. The protagonists of fairy tales are mainly female: despite this, with rare exceptions, the female image is rather stereotyped and traditional. If at the beginning the author's production denotes a greater freshness and originality, over time it turns out to be more tired and impregnated with moralism. The divertissement, played more on a linguistic level and on the tones of the good-natured irony that touches some characters, such as fairies, gives way to repetitiveness and educational intentions.The language shuns the precious and lyricism that is found instead in Gozzano . Prosperi's language makes use of rhymes, nursery rhymes, puns, diminutives and endearments, which give freshness to the texts, thus approaching the taste of young readers.

Il presente lavoro vuole contribuire alla riscoperta dell'opera di Carola Prosperi, per far riemergere dall'oblio un'autrice che, dopo essere stata una delle protagoniste del fervido panorama culturale torinese di inizio Novecento, è stata relegata nell'oscurità. La fonte principale di questa ricerca per ricostruire il profilo biografico e letterario dell'autrice è la pubblicazione degli Atti della giornata di studio promossa dal Centro di studi di letteratura italiana in Piemonte «Guido Gozzano» tenutasi nel 19931. All'interno della vasta produzione della Prosperi, la tesi si concentra sulla narrativa per l'infanzia, tralasciando pertanto quella destinata ad un pubblico adulto. La consultazione delle opere per l'infanzia dell'autrice si è svolta per buona parte presso il Musli di Torino, dove sono conservati gli originali d'epoca. La scrittrice infatti pubblicava le sue fiabe sul «Corriere dei piccoli»; altresì sono state reperite raccolte di fiabe, detenute da biblioteche nazionali e centri studi, pubblicate sia prima della collaborazione con il «Corriere dei piccoli» che successivamente, quando, in corrispondenza dell'esaurimento della vena più creativa, la Prosperi inizia a raccogliere in volume molte delle sue fiabe. Una vita e un mestiere, quelli della Prosperi, che le permisero incontri con personalità eccellenti del panorama culturale dell'epoca, in particolare del primo Novecento. Iniziò la sua carriera narrativa sotto l'ala protettrice di Edmondo de Amicis e con il parere favorevole di Guido Gozzano. L'autrice è stata protagonista di una stagione creativa straordinaria, segnata dallo sviluppo della letteratura e dell'illustrazione per l'infanzia in Italia, scrivendo sui periodici per ragazzi che hanno fatto la storia, collaborando con gli editori e gli illustratori più importanti del tempo. A fronte di un numero considerevole di opere per l'infanzia, come si è tentato di dimostrare, le sue fiabe sono la declinazione di alcuni significativi valori a lei cari. La casa come nido, la famiglia, il cui perno è la madre, l'obbedienza dei figli ai genitori, la sfera domestica come orizzonte del femminile, il rispetto delle virtù cristiane, tra cui sopratutto la Carità, l'onesta, l'etica del lavoro e del sacrificio sono il fulcro dell'opera della Prosperi per l'infanzia. A conferma di ciò l'ambientazione delle storie è domestica e i mezzi magici sono pentole, scope, ingredienti che si trovano nelle dispense, scatoline con ago e filo per ricamare. In alcuni casi si verifica persino l'assenza del mezzo magico. L'universo fiabesco dell'autrice è popolato per lo più da creature umane, eccetto le onnipresenti fate, a cui tuttavia vengono attribuiti vizi e virtù umane. Le protagoniste delle fiabe sono soprattutto di sesso femminile: nonostante ciò, salvo rare eccezioni, l'immagine femminile risulta piuttosto stereotipata e di tipo tradizionale. Se all'inizio la produzione dell'autrice denota una maggior freschezza e originalità, nel tempo invece risulta più stanca e impregnata di moralismo. Il divertissement, giocato più su un piano linguistico e sui toni dell'ironia bonaria che tocca alcuni personaggi, come ad esempio le fate, lascia posto alla ripetitività e agli intenti educativi.Il linguaggio rifugge dal prezioso e dal lirismo. La lingua della Prosperi si avvale di rime, filastrocche, giochi di parole, diminutivi e vezzeggiativi, che danno freschezza ai testi, avvicinandosi così al gusto dei piccoli lettori.

C'era una volta Carola Prosperi, autrice per l'infanzia

MASSERA CAUDERA, SIMONA
2019/2020

Abstract

Il presente lavoro vuole contribuire alla riscoperta dell'opera di Carola Prosperi, per far riemergere dall'oblio un'autrice che, dopo essere stata una delle protagoniste del fervido panorama culturale torinese di inizio Novecento, è stata relegata nell'oscurità. La fonte principale di questa ricerca per ricostruire il profilo biografico e letterario dell'autrice è la pubblicazione degli Atti della giornata di studio promossa dal Centro di studi di letteratura italiana in Piemonte «Guido Gozzano» tenutasi nel 19931. All'interno della vasta produzione della Prosperi, la tesi si concentra sulla narrativa per l'infanzia, tralasciando pertanto quella destinata ad un pubblico adulto. La consultazione delle opere per l'infanzia dell'autrice si è svolta per buona parte presso il Musli di Torino, dove sono conservati gli originali d'epoca. La scrittrice infatti pubblicava le sue fiabe sul «Corriere dei piccoli»; altresì sono state reperite raccolte di fiabe, detenute da biblioteche nazionali e centri studi, pubblicate sia prima della collaborazione con il «Corriere dei piccoli» che successivamente, quando, in corrispondenza dell'esaurimento della vena più creativa, la Prosperi inizia a raccogliere in volume molte delle sue fiabe. Una vita e un mestiere, quelli della Prosperi, che le permisero incontri con personalità eccellenti del panorama culturale dell'epoca, in particolare del primo Novecento. Iniziò la sua carriera narrativa sotto l'ala protettrice di Edmondo de Amicis e con il parere favorevole di Guido Gozzano. L'autrice è stata protagonista di una stagione creativa straordinaria, segnata dallo sviluppo della letteratura e dell'illustrazione per l'infanzia in Italia, scrivendo sui periodici per ragazzi che hanno fatto la storia, collaborando con gli editori e gli illustratori più importanti del tempo. A fronte di un numero considerevole di opere per l'infanzia, come si è tentato di dimostrare, le sue fiabe sono la declinazione di alcuni significativi valori a lei cari. La casa come nido, la famiglia, il cui perno è la madre, l'obbedienza dei figli ai genitori, la sfera domestica come orizzonte del femminile, il rispetto delle virtù cristiane, tra cui sopratutto la Carità, l'onesta, l'etica del lavoro e del sacrificio sono il fulcro dell'opera della Prosperi per l'infanzia. A conferma di ciò l'ambientazione delle storie è domestica e i mezzi magici sono pentole, scope, ingredienti che si trovano nelle dispense, scatoline con ago e filo per ricamare. In alcuni casi si verifica persino l'assenza del mezzo magico. L'universo fiabesco dell'autrice è popolato per lo più da creature umane, eccetto le onnipresenti fate, a cui tuttavia vengono attribuiti vizi e virtù umane. Le protagoniste delle fiabe sono soprattutto di sesso femminile: nonostante ciò, salvo rare eccezioni, l'immagine femminile risulta piuttosto stereotipata e di tipo tradizionale. Se all'inizio la produzione dell'autrice denota una maggior freschezza e originalità, nel tempo invece risulta più stanca e impregnata di moralismo. Il divertissement, giocato più su un piano linguistico e sui toni dell'ironia bonaria che tocca alcuni personaggi, come ad esempio le fate, lascia posto alla ripetitività e agli intenti educativi.Il linguaggio rifugge dal prezioso e dal lirismo. La lingua della Prosperi si avvale di rime, filastrocche, giochi di parole, diminutivi e vezzeggiativi, che danno freschezza ai testi, avvicinandosi così al gusto dei piccoli lettori.
ITA
This work aims to contribute to the rediscovery of the work of Carola Prosperi, to re-emerge from oblivion an author who, after having been one of the protagonists of the fervent Turin cultural scene of the early twentieth century, has been relegated to obscurity. The main source of this research to reconstruct the biographical and literary profile of the author is the publication of the Proceedings of the study day promoted by the "Guido Gozzano" Center for Italian Literature Studies in Piedmont held in 19931. Within the vast production of Prosperi, the thesis focuses on fiction for children, thus leaving out the one intended for an adult audience. The consultation of the author's works for children took place for the most part at the Musli in Turin, where the period originals are preserved. The writer in fact published her fairy tales in the Corriere dei Piccoli; collections of fairy tales were also found, held by national libraries and study centers, published both before the collaboration with the "Corriere dei Piccoli" and subsequently, when, in correspondence with the exhaustion of the most creative vein, Prosperi begins to collect in volume many of his fairy tales. A life and a profession, those of Prosperi, which allowed her to meet with excellent personalities from the cultural scene of the time, especially from the early twentieth century. He began his narrative career under the protective wing of Edmondo de Amicis and with the favorable opinion of Guido Gozzano.The author was the protagonist of an extraordinary creative season, marked by the development of literature and illustration for children in Italy, writing in children's magazines that made history, collaborating with the most important publishers and illustrators of the time . In the face of a considerable number of works for children, as we have tried to demonstrate, her fairy tales are the expression of some significant values ​​dear to her. The home as a nest, the family, whose pivot is the mother, the obedience of children to their parents, the domestic sphere as a horizon of the feminine, respect for Christian virtues, including above all Charity, honesty, ethics work and sacrifice are the fulcrum of Prosperi's work for children. To confirm this, the setting of the stories is domestic and the magical means are pots, brooms, ingredients found in the pantries, boxes with needle and thread for embroidering. In some cases there is even the absence of the magical medium. The author's fairytale universe is populated mostly by human creatures, with the exception of the omnipresent fairies, who are nevertheless attributed human vices and virtues. The protagonists of fairy tales are mainly female: despite this, with rare exceptions, the female image is rather stereotyped and traditional. If at the beginning the author's production denotes a greater freshness and originality, over time it turns out to be more tired and impregnated with moralism. The divertissement, played more on a linguistic level and on the tones of the good-natured irony that touches some characters, such as fairies, gives way to repetitiveness and educational intentions.The language shuns the precious and lyricism that is found instead in Gozzano . Prosperi's language makes use of rhymes, nursery rhymes, puns, diminutives and endearments, which give freshness to the texts, thus approaching the taste of young readers.
IMPORT DA TESIONLINE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
G21134_tesisimonamasseracaudera.pdf

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 75.59 MB
Formato Adobe PDF
75.59 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/29079