This thesis aims to examine the scientific literature to study the relationship between the use of social media and self-esteem, in particular how the former can harm the latter, and the factors and mechanisms relevant to the relationship. After a brief introduction we have the first chapter, where, first of all, self-esteem and its importance for the development and well-being of the individual are dealt with. Social media are then discussed together with the reasons why they are increasingly influential on our lives, followed by a general analysis of the relationship between the use of social media and self-esteem with an explanation of the possible reasons why conflicting and inconsistent results are often found. In the second chapter we look at the factors and mechanisms relevant to the relationship and the ways in which they can influence it. Social comparison is seen first, which seems to be the factor that influences the relationship with the greatest intensity and consistency. Subsequently, social feedback processing is introduced, with its positive and negative effects on self-esteem, followed by self-discrepancy, also integrated by the respective mechanism of action. The chapter concludes with an analysis of gender differences complemented by some possible explanations for these differences. Finally there are brief conclusions with suggestions for future research.

La presente tesi si propone di esaminare la letteratura scientifica per studiare la relazione tra l'uso dei social media e l'autostima, in particolare come il primo possa nuocere al secondo, e i fattori e maccanismi rilevanti per la relazione. Dopo una breve introduzione abbiamo il primo capitolo, dove viene trattata prima di tutto l'autostima e la sua importanza per lo sviluppo ed il benessere dell'individuo. Vengono poi trattati i social media insieme ad i motivi per cui questi sono sempre più influenti sulle nostre vite, segue quindi un'analisi generale della relazione tra l'uso dei social media e l'autostima con una spiegazione dei possibili motivi per cui vengono trovati spesso risultati contrastanti ed inconsistenti. Nel secondo capitolo vengono visti i fattori e meccanismi rilevanti per la relazione ed i modi in cui possono influire su di essa. Per primo viene visto il confronto sociale, il quale sembra essere il fattore che influisce con la maggiore intensità e consistenza sulla relazione. Successivamente è introdotta l'elaborazione del feedback sociale, coi suoi effetti positivi e negativi sull'autostima, seguita dalla discrepanza del sé, anch'essa integrata dal rispettivo meccanismo d'azione. Il capitolo si conclude con un'analisi delle differenze di genere integrata da alcune possibili spiegazioni di queste differenze. Infine vi sono delle brevi conclusioni con delle proposte relative alla ricerca futura.

L'uso di social media e bassa autostima

CATOLLA CAVALCANTI, RICCARDO
2023/2024

Abstract

La presente tesi si propone di esaminare la letteratura scientifica per studiare la relazione tra l'uso dei social media e l'autostima, in particolare come il primo possa nuocere al secondo, e i fattori e maccanismi rilevanti per la relazione. Dopo una breve introduzione abbiamo il primo capitolo, dove viene trattata prima di tutto l'autostima e la sua importanza per lo sviluppo ed il benessere dell'individuo. Vengono poi trattati i social media insieme ad i motivi per cui questi sono sempre più influenti sulle nostre vite, segue quindi un'analisi generale della relazione tra l'uso dei social media e l'autostima con una spiegazione dei possibili motivi per cui vengono trovati spesso risultati contrastanti ed inconsistenti. Nel secondo capitolo vengono visti i fattori e meccanismi rilevanti per la relazione ed i modi in cui possono influire su di essa. Per primo viene visto il confronto sociale, il quale sembra essere il fattore che influisce con la maggiore intensità e consistenza sulla relazione. Successivamente è introdotta l'elaborazione del feedback sociale, coi suoi effetti positivi e negativi sull'autostima, seguita dalla discrepanza del sé, anch'essa integrata dal rispettivo meccanismo d'azione. Il capitolo si conclude con un'analisi delle differenze di genere integrata da alcune possibili spiegazioni di queste differenze. Infine vi sono delle brevi conclusioni con delle proposte relative alla ricerca futura.
The use of social media and low self-esteem
This thesis aims to examine the scientific literature to study the relationship between the use of social media and self-esteem, in particular how the former can harm the latter, and the factors and mechanisms relevant to the relationship. After a brief introduction we have the first chapter, where, first of all, self-esteem and its importance for the development and well-being of the individual are dealt with. Social media are then discussed together with the reasons why they are increasingly influential on our lives, followed by a general analysis of the relationship between the use of social media and self-esteem with an explanation of the possible reasons why conflicting and inconsistent results are often found. In the second chapter we look at the factors and mechanisms relevant to the relationship and the ways in which they can influence it. Social comparison is seen first, which seems to be the factor that influences the relationship with the greatest intensity and consistency. Subsequently, social feedback processing is introduced, with its positive and negative effects on self-esteem, followed by self-discrepancy, also integrated by the respective mechanism of action. The chapter concludes with an analysis of gender differences complemented by some possible explanations for these differences. Finally there are brief conclusions with suggestions for future research.
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Descrizione: Elaborato finale della tesi di Riccardo Catolla Cavalcanti per la laurea triennale in scienze e tecniche psicologiche.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/2861