Introduction. All major oncological surgeries of the cervicofacial region involve the impairment of three main functions: respiratory, phonatory, and swallowing. The tracheal cannula limits the patient's ability to communicate effectively. Objective. Evaluation of tracheal cannula patient satisfaction in the post-operative period regarding the use of the experimental application "Parla con me" (“Talk to me”). Materials and methods. In the ORL department - AOU Città della Salute e della Scienza di Torino - Presidio Molinette, a semi-qualitative survey was conducted from 01/04/2022 to 31/12/2022 on 15 patients, tracheal cannula wearers, unable to speak. Each patient was given a questionnaire based on the Likert Scale, consisting of five items. Results. Data collection revealed patient satisfaction and the usefulness of the application. Nine macrocategories were identified, based on the needs of the theorist V. Henderson: communication, mobilization, hygiene care, nutrition, sleep and rest, breathing, self-care and pain. Discussion. Almost the entire sample (87%) stated that they found the application useful with a high level of satisfaction (80%). In the communication category, it emerges that the patient asks to talk to the doctor (15 times), with the nurse the value drops to 10 times being always present during the day. In mobilization, the need to sit (12), to change position (8) and to walk (6) are the most requested. Enteral nutrition is well tolerated by all patients. A difficulty in falling asleep (6) or sleeping well (4) emerges. From the data on breathing, it emerges that the need to be aspirated (6) and replacement of the passive humidifier (6) are the most requested needs. Conclusion. Communication is crucial during hospitalization because it allows the patient to actively participate in the care process. The survey made it possible to assess the effectiveness of an informatic intervention: communication through an application. The results showed a high level of satisfaction by the patients and no major difficulties in using it. Keywords. Tracheal cannula, Cervicofacial surgery, Postoperative communication, Telephone application, Needs, Satisfaction

Introduzione. Tutti gli interventi di chirurgia oncologica maggiore del distretto cervico-facciale implicano la compromissione di tre funzioni principali: respiratoria, fonatoria, deglutitoria. La cannula tracheale limita le possibilità del paziente di comunicare in modo efficace. Obiettivo. Valutazione della soddisfazione del paziente portatore di cannula tracheale nel post-operatorio riguardo l’utilizzo dell’applicazione sperimentale “Parla con me”. Materiali e metodi. Presso il reparto ORL - AOU Città della Salute e della Scienza di Torino – Presidio Molinette, dal 01/04/2022 al 31/12/2022 è stata condotta un’indagine semiqualitativa su 15 pazienti, portatori di cannula tracheale, impossibilitati a parlare. Ad ogni paziente è stato somministrato un questionario basato sulla Scala di Likert, composto da cinque item. Risultati. La raccolta dati ha rilevato la soddisfazione dei pazienti e l’utilità dell’applicazione. Sono state individuate 9 macrocategorie, sulla base dei bisogni della teorica V. Henderson: comunicazione, mobilizzazione, cure igieniche, nutrizione, sonno e riposo, respirazione, cura di sé e dolore. Discussione. La quasi totalità del campione (87%) ha dichiarato di ritenere utile l’applicazione con un livello di soddisfazione alto (80%). Nella categoria comunicazione emerge che il paziente chiede di parlare con il medico (15 volte), con l’infermiere il valore scende a 10 essendo figura sempre presente durante la giornata. Nella mobilizzazione, il bisogno di sedersi (12), di cambiare posizione (8) e di camminare (6) sono i più richiesti. La nutrizione enterale è ben tollerata da tutti i pazienti. Emerge una difficoltà ad addormentarsi (6) o a dormire bene (4). Dai dati sulla respirazione, emerge che il bisogno di essere aspirato (6) e la sostituzione dell’umidificatore passivo (6) sono i bisogni più richiesti. Conclusioni. La comunicazione è fondamentale durante il ricovero perché permette al paziente di partecipare attivamente al processo di cura. L’indagine ha permesso di valutare l’efficacia di un intervento informatico: la comunicazione tramite un’applicazione. I risultati emersi hanno dimostrato un’alta soddisfazione da parte dei pazienti e non hanno riscontrato grandi difficoltà nell’utilizzo. Parole chiave: Cannula tracheale, Interventi del distretto cervico-facciale, Comunicazione postoperatoria, Applicazione telefonica, Bisogni, Soddisfazione

Indagine semi-qualitativa sull'utilizzo dell'app "Parla con me" nel post-operatorio del paziente portatore di cannula tracheale

ARDUINO, CHIARA
2021/2022

Abstract

Introduzione. Tutti gli interventi di chirurgia oncologica maggiore del distretto cervico-facciale implicano la compromissione di tre funzioni principali: respiratoria, fonatoria, deglutitoria. La cannula tracheale limita le possibilità del paziente di comunicare in modo efficace. Obiettivo. Valutazione della soddisfazione del paziente portatore di cannula tracheale nel post-operatorio riguardo l’utilizzo dell’applicazione sperimentale “Parla con me”. Materiali e metodi. Presso il reparto ORL - AOU Città della Salute e della Scienza di Torino – Presidio Molinette, dal 01/04/2022 al 31/12/2022 è stata condotta un’indagine semiqualitativa su 15 pazienti, portatori di cannula tracheale, impossibilitati a parlare. Ad ogni paziente è stato somministrato un questionario basato sulla Scala di Likert, composto da cinque item. Risultati. La raccolta dati ha rilevato la soddisfazione dei pazienti e l’utilità dell’applicazione. Sono state individuate 9 macrocategorie, sulla base dei bisogni della teorica V. Henderson: comunicazione, mobilizzazione, cure igieniche, nutrizione, sonno e riposo, respirazione, cura di sé e dolore. Discussione. La quasi totalità del campione (87%) ha dichiarato di ritenere utile l’applicazione con un livello di soddisfazione alto (80%). Nella categoria comunicazione emerge che il paziente chiede di parlare con il medico (15 volte), con l’infermiere il valore scende a 10 essendo figura sempre presente durante la giornata. Nella mobilizzazione, il bisogno di sedersi (12), di cambiare posizione (8) e di camminare (6) sono i più richiesti. La nutrizione enterale è ben tollerata da tutti i pazienti. Emerge una difficoltà ad addormentarsi (6) o a dormire bene (4). Dai dati sulla respirazione, emerge che il bisogno di essere aspirato (6) e la sostituzione dell’umidificatore passivo (6) sono i bisogni più richiesti. Conclusioni. La comunicazione è fondamentale durante il ricovero perché permette al paziente di partecipare attivamente al processo di cura. L’indagine ha permesso di valutare l’efficacia di un intervento informatico: la comunicazione tramite un’applicazione. I risultati emersi hanno dimostrato un’alta soddisfazione da parte dei pazienti e non hanno riscontrato grandi difficoltà nell’utilizzo. Parole chiave: Cannula tracheale, Interventi del distretto cervico-facciale, Comunicazione postoperatoria, Applicazione telefonica, Bisogni, Soddisfazione
Semi-qualitative survey on the use of the "Parla con me" app in the post-operative period of the patient with a tracheal cannula
Introduction. All major oncological surgeries of the cervicofacial region involve the impairment of three main functions: respiratory, phonatory, and swallowing. The tracheal cannula limits the patient's ability to communicate effectively. Objective. Evaluation of tracheal cannula patient satisfaction in the post-operative period regarding the use of the experimental application "Parla con me" (“Talk to me”). Materials and methods. In the ORL department - AOU Città della Salute e della Scienza di Torino - Presidio Molinette, a semi-qualitative survey was conducted from 01/04/2022 to 31/12/2022 on 15 patients, tracheal cannula wearers, unable to speak. Each patient was given a questionnaire based on the Likert Scale, consisting of five items. Results. Data collection revealed patient satisfaction and the usefulness of the application. Nine macrocategories were identified, based on the needs of the theorist V. Henderson: communication, mobilization, hygiene care, nutrition, sleep and rest, breathing, self-care and pain. Discussion. Almost the entire sample (87%) stated that they found the application useful with a high level of satisfaction (80%). In the communication category, it emerges that the patient asks to talk to the doctor (15 times), with the nurse the value drops to 10 times being always present during the day. In mobilization, the need to sit (12), to change position (8) and to walk (6) are the most requested. Enteral nutrition is well tolerated by all patients. A difficulty in falling asleep (6) or sleeping well (4) emerges. From the data on breathing, it emerges that the need to be aspirated (6) and replacement of the passive humidifier (6) are the most requested needs. Conclusion. Communication is crucial during hospitalization because it allows the patient to actively participate in the care process. The survey made it possible to assess the effectiveness of an informatic intervention: communication through an application. The results showed a high level of satisfaction by the patients and no major difficulties in using it. Keywords. Tracheal cannula, Cervicofacial surgery, Postoperative communication, Telephone application, Needs, Satisfaction
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