Introduction: Caring requires a dedication to the other in terms of time and energy: it is necessary for the caregiver to communicate and interact with the cared for to fully understand their needs and to empathize; all this is achieved through the use of language, thought and emotions. The nurse must have good communication and interpersonal skills as their ultimate goal is to bring about positive changes in those they care for. The objective is to describe the aspects that characterize the relationship of help and care between nurse and assisted person in the acceptance of the needs of the latter and seek feedback in health care reality. Methods: A bibliographical research was carried out on the biomedical databases PUBMED and CINAHL. The total articles found were 791 of which six were relevant to the research question: one umbrella review, one literature review and four systematic reviews. Results: The main outcomes emerging from the analyzed studies are the nurse-patient care relationship, particularly the aspect of communication, the importance of the person's well-being, the education of health professionals in communication (communication techniques) and the implications in clinical practice, safety and the usefulness of relatives as resources. Conclusions: The nurse-patient relationship appears to be bidirectional, that is, influenced and shaped by both parties. In order for it to form, good interpersonal skills of the nurse and recognition of the individual needs of the person being cared for are required with the aim of offering personalized interventions. In addition, to better understand on which needs to intervene, it is useful to know the motivations of the assisted person (desire for hedonistic well-being or eudaimonic well-being). The helpful relationship between nurse and patient and the use of the professional's technical and clinical skills are both necessary for the success of the care process and make the assisted person feel safe. Keywords: empathy and "empathy"[MeSH Terms], caring relationship, communication skills, counseling, patient, nurses and nurses[MeSH Terms], helping relationship, “communication” [MeSH Terms]

Introduzione: La cura richiede una dedizione per l’altro in termini di tempo e di energie: occorre che il curante comunichi e interagisca con il curato per comprendere appieno i suoi bisogni e per empatizzare; tutto questo viene raggiunto attraverso l’uso del linguaggio, del pensiero e delle emozioni. L’infermiere, deve avere buone competenze comunicative e relazionali in quanto il suo fine ultimo è di determinare cambiamenti positivi in coloro che assiste. L’obiettivo è quello di descrivere gli aspetti che caratterizzano la relazione d’aiuto e di cura infermiere-persona assistita nell’accoglienza dei bisogni di quest’ultima e cercare riscontro nella realtà sanitaria. Metodi: E’ stata fatta una ricerca bibliografica sulle banche dati biomediche PUBMED e CINAHL. Gli articoli totali trovati erano 791 dei quali sei pertinenti al quesito di ricerca: una revisione ad ombrello, una revisione della letteratura e quattro revisioni sistematiche. Risultati: Gli esiti principali che emergono dagli studi analizzati sono la relazione di cura infermiere-paziente, in particolare l’aspetto della comunicazione, l’importanza del benessere della persona, la formazione degli operatori sanitari in materia di comunicazione (tecniche di comunicazione) e i risvolti nella pratica clinica, la sicurezza e l’utilità dei parenti in quanto risorse. Conclusioni: La relazione infermiere-paziente risulta essere bidirezionale ossia influenzata e modellata da entrambe le parti. Perché si formi occorrono buone capacità interpersonali dell'infermiere e il riconoscimento dei bisogni individuali della persona assistita con il fine di offrire interventi personalizzati. Inoltre, per comprendere meglio su quali bisogni intervenire, è utile conoscere le motivazioni della persona assistita (desiderio di benessere edonistico o benessere eudaimonico). La relazione d’aiuto tra infermiere e paziente, la messa in campo delle competenze tecniche e cliniche del professionista sono entrambi necessari alla buona riuscita del percorso di cura e fanno sentire la persona assistita al sicuro. Parole chiave: empathy and "empathy" [MeSH Terms], caring relationship, communication skills, counseling, patient, nurses and nurses [MeSH Terms], helping relationship, “communication” [MeSH Terms]

La relazione d'aiuto: l'infermiere e l'accoglienza dei bisogni della persona assistita

ANDRIES, LIVIA
2020/2021

Abstract

Introduzione: La cura richiede una dedizione per l’altro in termini di tempo e di energie: occorre che il curante comunichi e interagisca con il curato per comprendere appieno i suoi bisogni e per empatizzare; tutto questo viene raggiunto attraverso l’uso del linguaggio, del pensiero e delle emozioni. L’infermiere, deve avere buone competenze comunicative e relazionali in quanto il suo fine ultimo è di determinare cambiamenti positivi in coloro che assiste. L’obiettivo è quello di descrivere gli aspetti che caratterizzano la relazione d’aiuto e di cura infermiere-persona assistita nell’accoglienza dei bisogni di quest’ultima e cercare riscontro nella realtà sanitaria. Metodi: E’ stata fatta una ricerca bibliografica sulle banche dati biomediche PUBMED e CINAHL. Gli articoli totali trovati erano 791 dei quali sei pertinenti al quesito di ricerca: una revisione ad ombrello, una revisione della letteratura e quattro revisioni sistematiche. Risultati: Gli esiti principali che emergono dagli studi analizzati sono la relazione di cura infermiere-paziente, in particolare l’aspetto della comunicazione, l’importanza del benessere della persona, la formazione degli operatori sanitari in materia di comunicazione (tecniche di comunicazione) e i risvolti nella pratica clinica, la sicurezza e l’utilità dei parenti in quanto risorse. Conclusioni: La relazione infermiere-paziente risulta essere bidirezionale ossia influenzata e modellata da entrambe le parti. Perché si formi occorrono buone capacità interpersonali dell'infermiere e il riconoscimento dei bisogni individuali della persona assistita con il fine di offrire interventi personalizzati. Inoltre, per comprendere meglio su quali bisogni intervenire, è utile conoscere le motivazioni della persona assistita (desiderio di benessere edonistico o benessere eudaimonico). La relazione d’aiuto tra infermiere e paziente, la messa in campo delle competenze tecniche e cliniche del professionista sono entrambi necessari alla buona riuscita del percorso di cura e fanno sentire la persona assistita al sicuro. Parole chiave: empathy and "empathy" [MeSH Terms], caring relationship, communication skills, counseling, patient, nurses and nurses [MeSH Terms], helping relationship, “communication” [MeSH Terms]
The helping relationship: the nurse and the acceptance of the assisted person's needs
Introduction: Caring requires a dedication to the other in terms of time and energy: it is necessary for the caregiver to communicate and interact with the cared for to fully understand their needs and to empathize; all this is achieved through the use of language, thought and emotions. The nurse must have good communication and interpersonal skills as their ultimate goal is to bring about positive changes in those they care for. The objective is to describe the aspects that characterize the relationship of help and care between nurse and assisted person in the acceptance of the needs of the latter and seek feedback in health care reality. Methods: A bibliographical research was carried out on the biomedical databases PUBMED and CINAHL. The total articles found were 791 of which six were relevant to the research question: one umbrella review, one literature review and four systematic reviews. Results: The main outcomes emerging from the analyzed studies are the nurse-patient care relationship, particularly the aspect of communication, the importance of the person's well-being, the education of health professionals in communication (communication techniques) and the implications in clinical practice, safety and the usefulness of relatives as resources. Conclusions: The nurse-patient relationship appears to be bidirectional, that is, influenced and shaped by both parties. In order for it to form, good interpersonal skills of the nurse and recognition of the individual needs of the person being cared for are required with the aim of offering personalized interventions. In addition, to better understand on which needs to intervene, it is useful to know the motivations of the assisted person (desire for hedonistic well-being or eudaimonic well-being). The helpful relationship between nurse and patient and the use of the professional's technical and clinical skills are both necessary for the success of the care process and make the assisted person feel safe. Keywords: empathy and "empathy"[MeSH Terms], caring relationship, communication skills, counseling, patient, nurses and nurses[MeSH Terms], helping relationship, “communication” [MeSH Terms]
IMPORT TESI SOLO SU ESSE3 DAL 2018
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi_Andries_Livia_matricola 867605 .pdf

non disponibili

Dimensione 852.2 kB
Formato Adobe PDF
852.2 kB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/2312