The cataloguing of the six volumes of prints engraved by Francesco Piranesi, and placed in the National University Library of Turin, was the starting point of the dissertation, which aims to rebuild the body of the engravings created by the roman artist, and outline his characteristics and stylistic evolution. The research intended to lead to a more detailed knowledge of the polyhydric artistic personality of Francesco - engraver, antiquarian, artistic agent and revolutionary in Rome and Paris - and to bring out the autonomous and substantial intervention in the works created by his father Giovanni Battista. The execution of the theme, that has been divided in four chapters (1.The critical fortune and the training years of Francesco; 2. Attribution problems of the views of Paestum; 3. Francesco activities between Rome and Paris; 4. Antiquités de la Grande-Grèce), allowed to demonstrate, through the study of the contemporary literary sources, of the projects proposed by Francesco and the analysis of his works, that he was the engraver, heir and successor of the father's works; and he was also the antiquarian and the merchant in constant contact with the European greater personalities of the eighteenth century. One side of this dissertation is therefore dedicated to the years between 1780 and 1810, during which Francesco is committed to outline his professional role and to find a protector. Only once he moved to Paris, after the short period of the Roman Republic where he was a minister, Francesco devoted himself exclusively to a new great project that had intended to organize, to republish and to use his prints and also that of his father, as a teaching tool for the new generations of artists. These are the issues on which studies insisted more. The engraving works by Francesco was instead considered, since today, mostly as a mere translation of his fathers drawings, so essentially devoid of originality and stylistic autonomy. In fact, the depth analysis of the two volumes recorded by Francesco, following a paternal project, the Différentes vue de ... Pesto and Antiquités de la Grande Grèce, has allowed a new interpretation of its quality engraving. The examination and the contextualization of these two series of prints, which was dedicated the second part of the work, were based on the comparison, when possible, of the graphics proof carried out first by Giovanni Battista, with the next etchings doing by his son. It was also important to identify and to deduce the technique of Francesco, comparing his figures drawings, which shows his artistic ability, and the final etching, with drawings and prints made years earlier by his father. This analysis showed that Francesco developed a personal and exclusive system of strekes, broad, deep and nervous, with a consequent use of acids, highly corrosive, to be executed on a very thick copper plate. This manner of engraving, which gives drama to the press, falls outside the elaborate technique from his father and, above all, reveals a new, independent and original, idea of the etching.

La catalogazione dei sei volumi di stampe incisi da Francesco Piranesi, conservati presso la Biblioteca Nazionale Universitaria di Torino, è stata il punto di partenza del lavoro di tesi, volto a ricostruire, contestualizzare e indagare in profondità il corpus di incisioni dell'artista romano. La ricerca ha avuto come esito una conoscenza più articolata della poliedrica personalità artistica di Francesco ¿ incisore, antiquario, agente artistico e rivoluzionario tra Roma e Parigi ¿ e un'analisi dell'intervento autonomo nelle opere del padre Giovanni Battista. L'elaborato è articolato in quattro capitoli, dedicati alla sua attività di incisore, editore e continuatore delle opere del padre (2. Problemi di attribuzione delle vedute di Paestum; 4. Le Antiquités de la Grande-Grèce) e a quella, ugualmente rilevante, di mercante e antiquario nell'Europa del secondo Settecento (3. Agente artistico e rivoluzionario). Una parte della tesi è stata dunque dedicata agli anni compresi tra il 1780 e il 1810, durante i quali Francesco è impegnato a delineare la sua figura professionale e a trovare impieghi e protettori. Solo una volta trasferitosi a Parigi, in seguito al breve periodo della Repubblica Romana cui partecipò attivamente come ministro, egli si dedicò in modo esclusivo a un nuovo e grandioso progetto che prevedeva di organizzare, ripubblicare e utilizzare le stampe di antichità paterne, e le sue, come strumento di educazione del gusto e di insegnamento per le nuove generazioni di artisti. Questi sono i temi sui quali hanno maggiormente insistito gli studi. L'opera grafica di Francesco è stata invece affrontata fino ad oggi solo marginalmente poiché considerata, perlopiù, come mera traduzione dei disegni del padre, quindi essenzialmente priva di originalità e autonomia stilistica (1. Francesco Piranesi all'ombra di Giambattista). In realtà, l'analisi approfondita dei due volumi incisi da Francesco come continuazione dei progetti paterni ¿ le Différentes vue de... Pesto e le Antiquités de la Grande Grèce ¿ ha permesso una nuova lettura delle sue qualità incisorie. L'esame delle due serie di stampe, a cui è stata dedicata la seconda parte del lavoro, si è basato sulla comparazione, quando possibile, delle prove grafiche eseguite preliminarmente da Giovanni Battista con quanto inciso più avanti dal figlio. È stato inoltre fondamentale, per analizzare la tecnica esecutiva di Francesco, il confronto tra i suoi disegni di figure, che ne dimostrano le abilità artistiche, e la resa finale all'acquaforte, con i disegni e le stampe eseguite anni prima dal padre. Da tale analisi è emerso che Francesco sviluppò un personale ed esclusivo sistema di tratti, ampi, profondi e nervosi, con un conseguente utilizzo di acidi estremamente corrosivi e di una lastra di rame molto spessa. Questo stile incisorio differisce dalla tecnica elaborata dal padre e rivela un nuovo modo, indipendente e originale, di intendere l'acquaforte, in grado di conferire una intensa drammaticità alla stampa.

Francesco Piranesi (1758-1810): incisore, agente artistico e rivoluzionario

NANNI, MARIA LUISA
2015/2016

Abstract

La catalogazione dei sei volumi di stampe incisi da Francesco Piranesi, conservati presso la Biblioteca Nazionale Universitaria di Torino, è stata il punto di partenza del lavoro di tesi, volto a ricostruire, contestualizzare e indagare in profondità il corpus di incisioni dell'artista romano. La ricerca ha avuto come esito una conoscenza più articolata della poliedrica personalità artistica di Francesco ¿ incisore, antiquario, agente artistico e rivoluzionario tra Roma e Parigi ¿ e un'analisi dell'intervento autonomo nelle opere del padre Giovanni Battista. L'elaborato è articolato in quattro capitoli, dedicati alla sua attività di incisore, editore e continuatore delle opere del padre (2. Problemi di attribuzione delle vedute di Paestum; 4. Le Antiquités de la Grande-Grèce) e a quella, ugualmente rilevante, di mercante e antiquario nell'Europa del secondo Settecento (3. Agente artistico e rivoluzionario). Una parte della tesi è stata dunque dedicata agli anni compresi tra il 1780 e il 1810, durante i quali Francesco è impegnato a delineare la sua figura professionale e a trovare impieghi e protettori. Solo una volta trasferitosi a Parigi, in seguito al breve periodo della Repubblica Romana cui partecipò attivamente come ministro, egli si dedicò in modo esclusivo a un nuovo e grandioso progetto che prevedeva di organizzare, ripubblicare e utilizzare le stampe di antichità paterne, e le sue, come strumento di educazione del gusto e di insegnamento per le nuove generazioni di artisti. Questi sono i temi sui quali hanno maggiormente insistito gli studi. L'opera grafica di Francesco è stata invece affrontata fino ad oggi solo marginalmente poiché considerata, perlopiù, come mera traduzione dei disegni del padre, quindi essenzialmente priva di originalità e autonomia stilistica (1. Francesco Piranesi all'ombra di Giambattista). In realtà, l'analisi approfondita dei due volumi incisi da Francesco come continuazione dei progetti paterni ¿ le Différentes vue de... Pesto e le Antiquités de la Grande Grèce ¿ ha permesso una nuova lettura delle sue qualità incisorie. L'esame delle due serie di stampe, a cui è stata dedicata la seconda parte del lavoro, si è basato sulla comparazione, quando possibile, delle prove grafiche eseguite preliminarmente da Giovanni Battista con quanto inciso più avanti dal figlio. È stato inoltre fondamentale, per analizzare la tecnica esecutiva di Francesco, il confronto tra i suoi disegni di figure, che ne dimostrano le abilità artistiche, e la resa finale all'acquaforte, con i disegni e le stampe eseguite anni prima dal padre. Da tale analisi è emerso che Francesco sviluppò un personale ed esclusivo sistema di tratti, ampi, profondi e nervosi, con un conseguente utilizzo di acidi estremamente corrosivi e di una lastra di rame molto spessa. Questo stile incisorio differisce dalla tecnica elaborata dal padre e rivela un nuovo modo, indipendente e originale, di intendere l'acquaforte, in grado di conferire una intensa drammaticità alla stampa.
ITA
The cataloguing of the six volumes of prints engraved by Francesco Piranesi, and placed in the National University Library of Turin, was the starting point of the dissertation, which aims to rebuild the body of the engravings created by the roman artist, and outline his characteristics and stylistic evolution. The research intended to lead to a more detailed knowledge of the polyhydric artistic personality of Francesco - engraver, antiquarian, artistic agent and revolutionary in Rome and Paris - and to bring out the autonomous and substantial intervention in the works created by his father Giovanni Battista. The execution of the theme, that has been divided in four chapters (1.The critical fortune and the training years of Francesco; 2. Attribution problems of the views of Paestum; 3. Francesco activities between Rome and Paris; 4. Antiquités de la Grande-Grèce), allowed to demonstrate, through the study of the contemporary literary sources, of the projects proposed by Francesco and the analysis of his works, that he was the engraver, heir and successor of the father's works; and he was also the antiquarian and the merchant in constant contact with the European greater personalities of the eighteenth century. One side of this dissertation is therefore dedicated to the years between 1780 and 1810, during which Francesco is committed to outline his professional role and to find a protector. Only once he moved to Paris, after the short period of the Roman Republic where he was a minister, Francesco devoted himself exclusively to a new great project that had intended to organize, to republish and to use his prints and also that of his father, as a teaching tool for the new generations of artists. These are the issues on which studies insisted more. The engraving works by Francesco was instead considered, since today, mostly as a mere translation of his fathers drawings, so essentially devoid of originality and stylistic autonomy. In fact, the depth analysis of the two volumes recorded by Francesco, following a paternal project, the Différentes vue de ... Pesto and Antiquités de la Grande Grèce, has allowed a new interpretation of its quality engraving. The examination and the contextualization of these two series of prints, which was dedicated the second part of the work, were based on the comparison, when possible, of the graphics proof carried out first by Giovanni Battista, with the next etchings doing by his son. It was also important to identify and to deduce the technique of Francesco, comparing his figures drawings, which shows his artistic ability, and the final etching, with drawings and prints made years earlier by his father. This analysis showed that Francesco developed a personal and exclusive system of strekes, broad, deep and nervous, with a consequent use of acids, highly corrosive, to be executed on a very thick copper plate. This manner of engraving, which gives drama to the press, falls outside the elaborate technique from his father and, above all, reveals a new, independent and original, idea of the etching.
IMPORT DA TESIONLINE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
773218_tesinannipira.pdf

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 61.88 MB
Formato Adobe PDF
61.88 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/20482