My dissertation is made up of six chapters. In the first one I have analyzed the most important aviation company characteristics. In the second chapter I have analyzed the current regulatory background (both italian and european). Moreover I have thought thought through the ENAC, the ICAO and other less famous organization tasks. The third chapter is dedicated to two difficult accounting policies: the maintenance costs and the start up cost capitalizations. In the following chapter I have analyzed NEOS, the aviation company where I did a three months internship in 2010, about both history and balance sheets. In the fifth chapter I have analyzed carefully the balance sheets (and the history) of 4 italian aviation companies, with similar size and turnover compared with Neos. Last but not least in the final chapter I have carefully compared the five balance sheets, highlighting mistakes in accounting policies and I have suggested a valuation method for valueing aviation company balance sheets.

Il mio elaborato è formato da sei capitoli; nel primo ho analizzato le caratteristiche salienti dei bilanci delle compagnie aeree e le relative peculiarità del settore. Nel secondo ho analizzato l'attuale scenario normativo e le funzioni dell'ENAC, dell'ICAO e degli altri principali enti internazionali. Nel terzo capitolo ho illustrato i principi contabili applicati ai conti di bilancio più caratteristici delle aviation companies. Il quarto capitolo è dedicato alla NEOS S.p.A., società presso cui ho effettuato uno stage di tre mesi; ho analizzato la storia, la flotta, le destinazioni, il customer service plan e i bilanci al 31/10/2008 e al 31/10/2009. Nel quinto capitolo ho analizzato i bilanci di 4 compagnie italiane abbastanza simili a NEOS per fatturato e flotta: Air Italy, Meridiana Fly, Blue Panorama e Livingston. Infine nel sesto capitolo ho comparato i 5 bilanci dell'esercizio 2009 evidenziandone le criticità dal punto di vista contabile ed ho definito uno strumento di valutazione dei bilanci.

Analisi dei bilanci delle aviation companies - Il caso NEOS"

FULCHERO, ANDREA
2010/2011

Abstract

Il mio elaborato è formato da sei capitoli; nel primo ho analizzato le caratteristiche salienti dei bilanci delle compagnie aeree e le relative peculiarità del settore. Nel secondo ho analizzato l'attuale scenario normativo e le funzioni dell'ENAC, dell'ICAO e degli altri principali enti internazionali. Nel terzo capitolo ho illustrato i principi contabili applicati ai conti di bilancio più caratteristici delle aviation companies. Il quarto capitolo è dedicato alla NEOS S.p.A., società presso cui ho effettuato uno stage di tre mesi; ho analizzato la storia, la flotta, le destinazioni, il customer service plan e i bilanci al 31/10/2008 e al 31/10/2009. Nel quinto capitolo ho analizzato i bilanci di 4 compagnie italiane abbastanza simili a NEOS per fatturato e flotta: Air Italy, Meridiana Fly, Blue Panorama e Livingston. Infine nel sesto capitolo ho comparato i 5 bilanci dell'esercizio 2009 evidenziandone le criticità dal punto di vista contabile ed ho definito uno strumento di valutazione dei bilanci.
ITA
My dissertation is made up of six chapters. In the first one I have analyzed the most important aviation company characteristics. In the second chapter I have analyzed the current regulatory background (both italian and european). Moreover I have thought thought through the ENAC, the ICAO and other less famous organization tasks. The third chapter is dedicated to two difficult accounting policies: the maintenance costs and the start up cost capitalizations. In the following chapter I have analyzed NEOS, the aviation company where I did a three months internship in 2010, about both history and balance sheets. In the fifth chapter I have analyzed carefully the balance sheets (and the history) of 4 italian aviation companies, with similar size and turnover compared with Neos. Last but not least in the final chapter I have carefully compared the five balance sheets, highlighting mistakes in accounting policies and I have suggested a valuation method for valueing aviation company balance sheets.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/18464