The dissertation analyses how two authors from Central and Eastern Europe, who experienced exile, although in different years, Maria Kuncewiczowa and Milan Kundera, deal with the theme of foreignness in two emblematic works. Through the analysis of Maria Kuncewiczowa's novel The Stranger, we deal with a type of universal foreignness, thus not only on a geographical level, but also on a social and existential one. A feeling that makes us feel inadequate and estranged with anyone around us and in any place. In the second case, through the analysis of Milan Kundera's Ignorance, considering the post-communist historical context, the nostalgic feeling typical of exiles and their feelings when faced with a possible return to their homeland are analysed. The concept of the homeland itself is also analysed, whether it really exists or is an invented concept. The following question is asked: is the homeland a place or does it refer to the emotional sphere of man, still tied to memory? This is followed by reflections on the mother tongue and how the exile perceives its change, and then continues with a reflection on the value of music in both books. Through these two novels, a broader reflection on the concepts of homeland and roots emerges, reflecting on what it really means to feel ‘at home’ and how foreignness can become a universal condition in contemporary times.

La dissertazione analizza come due autori provenienti dall’ Europa centro-orientale, che hanno conosciuto l’esilio, seppur in anni deversi, Maria Kuncewiczowa e Milan Kundera, affrontino la tematica dell’estraneità in due opere emblematiche. Tramite l’analisi del romanzo La Straniera di Maria Kuncewiczowa trattiamo una tipologia di estraneità universale, dunque non solo a livello geografico, bensì sociale e esistenziale. Una sensazione che ci permette di farci sentire inadatti ed estranei con chiunque ci circondi e in qualsiasi luogo. Nel secondo caso tramite l’analisi del L’ignoranza di Milan Kundera, considerando il contesto storico post-comunista, si analizza la sensazione nostalgica tipica degli esuli e i loro sentimenti di fronte ad un eventuale ritorno in patria. Si analizza anche il concetto di patria in sé, se esiste veramente o se è un concetto inventato. Ci si pone la seguente domanda: la patria è un luogo o fa riferimento alla sfera emotiva dell’uomo, ancora legato al ricordo? Seguono delle riflessioni legate alla lingua madre e come l’esule percepisce il suo cambiamento, per poi proseguire con una riflessione sul valore che ha la musica in entrambi i libri. Attraverso questi due romanzi, emerge una riflessione più ampia sui concetti patria e radici, riflettendo su cosa significhi davvero sentirsi “a casa” e su come l’estraneità possa diventare una condizione universale nell’epoca contemporanea.

Estraneità: La Straniera di Maria Kuncewiczowa e L'ignoranza di Milan Kundera

MARINELLO, SYRIA
2024/2025

Abstract

La dissertazione analizza come due autori provenienti dall’ Europa centro-orientale, che hanno conosciuto l’esilio, seppur in anni deversi, Maria Kuncewiczowa e Milan Kundera, affrontino la tematica dell’estraneità in due opere emblematiche. Tramite l’analisi del romanzo La Straniera di Maria Kuncewiczowa trattiamo una tipologia di estraneità universale, dunque non solo a livello geografico, bensì sociale e esistenziale. Una sensazione che ci permette di farci sentire inadatti ed estranei con chiunque ci circondi e in qualsiasi luogo. Nel secondo caso tramite l’analisi del L’ignoranza di Milan Kundera, considerando il contesto storico post-comunista, si analizza la sensazione nostalgica tipica degli esuli e i loro sentimenti di fronte ad un eventuale ritorno in patria. Si analizza anche il concetto di patria in sé, se esiste veramente o se è un concetto inventato. Ci si pone la seguente domanda: la patria è un luogo o fa riferimento alla sfera emotiva dell’uomo, ancora legato al ricordo? Seguono delle riflessioni legate alla lingua madre e come l’esule percepisce il suo cambiamento, per poi proseguire con una riflessione sul valore che ha la musica in entrambi i libri. Attraverso questi due romanzi, emerge una riflessione più ampia sui concetti patria e radici, riflettendo su cosa significhi davvero sentirsi “a casa” e su come l’estraneità possa diventare una condizione universale nell’epoca contemporanea.
Estrangement: The Stranger of Maria Kuncewiczowa and Ignorance of Milan Kundera
The dissertation analyses how two authors from Central and Eastern Europe, who experienced exile, although in different years, Maria Kuncewiczowa and Milan Kundera, deal with the theme of foreignness in two emblematic works. Through the analysis of Maria Kuncewiczowa's novel The Stranger, we deal with a type of universal foreignness, thus not only on a geographical level, but also on a social and existential one. A feeling that makes us feel inadequate and estranged with anyone around us and in any place. In the second case, through the analysis of Milan Kundera's Ignorance, considering the post-communist historical context, the nostalgic feeling typical of exiles and their feelings when faced with a possible return to their homeland are analysed. The concept of the homeland itself is also analysed, whether it really exists or is an invented concept. The following question is asked: is the homeland a place or does it refer to the emotional sphere of man, still tied to memory? This is followed by reflections on the mother tongue and how the exile perceives its change, and then continues with a reflection on the value of music in both books. Through these two novels, a broader reflection on the concepts of homeland and roots emerges, reflecting on what it really means to feel ‘at home’ and how foreignness can become a universal condition in contemporary times.
Autorizzo consultazione esterna dell'elaborato
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Syria Marinello-Dissertazione Finale.pdf

non disponibili

Dimensione 531.76 kB
Formato Adobe PDF
531.76 kB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/167407