This thesis explores the interdisciplinary integration of art and science in naturalistic illustration, focusing on its dual role in fostering ecological awareness and delivering scientific education to children. Through a case study of the works of contemporary Chinese illustrator Qiu Chengzong, the research investigates how visual storytelling bridges complex scientific concepts with accessible aesthetic experiences, while cultivating reverence for nature in young audiences. The study begins with a historical analysis of naturalistic illustration from the 16th century to modern picture books, tracing its evolution from academic scientific documentation to a dynamic medium for ecological education. Central to this transition is the power of visual language to transform abstract ecological systems into immersive narratives. Focusing on Qiu Chengzong’s seminal work Above and Below Ground (2017), which depicts the life cycle of the Japanese rhinoceros beetle (Trypoxylus dichotomus), the research employs iconographic analysis and interviews with the artist to decode his creative methodology. The work’s dual “surface-subsurface” narrative structure interweaves the beetle’s life with interactions among 120+ species, while layered soil designs and a “time-folding” technique using consecutive pages simulate seasonal and biological transformations. Qiu’s approach exemplifies a balance between scientific rigor—verified through collaboration with entomologists—and artistic innovation rooted in traditional Chinese ink painting and Western naturalist traditions. Theoretical contributions include a proposed tripartite collaborative model for ecological picture books, emphasizing three intertwined dimensions: (1) scientific accuracy (detailed ecosystem representation), (2) artistic engagement (visually compelling narratives), and (3) ecological empathy (immersion-driven emotional resonance). Practically, the study offers strategies for educators to translate concepts like food chains into layered visual projects and urges illustrators to harmonize cultural authenticity with scientific verification. Qiu’s practice demonstrates that when art and science converge profoundly, illustrations transcend didacticism to awaken ecological stewardship. In an era of environmental crisis, this research underscores the urgency of leveraging visual storytelling to equip young planetary citizens with both understanding and hope for sustainable futures.

Questa tesi esplora l’integrazione interdisciplinare tra arte e scienza nell’illustrazione naturalistica, concentrandosi sul suo duplice ruolo nel promuovere la consapevolezza ecologica e nell’offrire un’educazione scientifica ai bambini. Attraverso uno studio caso delle opere dell’illustratore cinese contemporaneo Qiu Chengzong, la ricerca indaga come la narrazione visiva colleghi concetti scientifici complessi a esperienze estetiche accessibili, coltivando al contempo un senso di riverenza per la natura nei giovani lettori. Lo studio inizia con un’analisi storica dell’illustrazione naturalistica dal XVI secolo agli albi illustrati moderni, tracciando la sua evoluzione da documentazione scientifica accademica a mezzo dinamico per l’educazione ecologica. Centrale in questa transizione è il potere del linguaggio visivo di trasformare sistemi ecologici astratti in narrazioni immersive. Concentrandosi sull’opera seminale di Qiu Chengzong Sopra e sottoterra (2017), che descrive il ciclo vitale dello scarabeo rinoceronte giapponese (Trypoxylus dichotomus), la ricerca utilizza l’analisi iconografica e interviste all’artista per decodificare la sua metodologia creativa. La struttura narrativa duale “superficie-sottosuolo” intreccia la vita dello scarabeo con le interazioni di oltre 120 specie, mentre il design stratificato del suolo e una tecnica di “piegatura del tempo” tramite pagine consecutive simulano trasformazioni stagionali e biologiche. L’approccio di Qiu esemplifica un equilibrio tra rigore scientifico—verificato attraverso collaborazioni con entomologi—e innovazione artistica radicata nella pittura tradizionale cinese a inchiostro e nelle tradizioni naturalistiche occidentali. Il contributo teorico include un modello di collaborazione tripartita per gli albi illustrati ecologici, che enfatizza tre dimensioni interconnesse: (1) accuratezza scientifica (rappresentazione dettagliata degli ecosistemi), (2) coinvolgimento artistico (narrazioni visivamente avvincenti) e (3) empatia ecologica (risonanza emotiva guidata dall’immersione). A livello pratico, lo studio offre strategie per educatori per tradurre concetti come le catene alimentari in progetti visivi stratificati e incoraggia gli illustratori ad armonizzare autenticità culturale con verifica scientifica. La pratica di Qiu dimostra che, quando arte e scienza convergono profondamente, le illustrazioni trascendono il didascalismo per risvegliare una coscienza ecologica. In un’epoca di crisi ambientale, questa ricerca sottolinea l’urgenza di utilizzare la narrazione visiva per fornire ai giovani cittadini del pianeta sia comprensione che speranza per futuri sostenibili.

L'Illustrazione naturalistica di Qiu Chengzong. Approfondimento su "Sopra e sottoterra"

YE, ZIWEI
2023/2024

Abstract

Questa tesi esplora l’integrazione interdisciplinare tra arte e scienza nell’illustrazione naturalistica, concentrandosi sul suo duplice ruolo nel promuovere la consapevolezza ecologica e nell’offrire un’educazione scientifica ai bambini. Attraverso uno studio caso delle opere dell’illustratore cinese contemporaneo Qiu Chengzong, la ricerca indaga come la narrazione visiva colleghi concetti scientifici complessi a esperienze estetiche accessibili, coltivando al contempo un senso di riverenza per la natura nei giovani lettori. Lo studio inizia con un’analisi storica dell’illustrazione naturalistica dal XVI secolo agli albi illustrati moderni, tracciando la sua evoluzione da documentazione scientifica accademica a mezzo dinamico per l’educazione ecologica. Centrale in questa transizione è il potere del linguaggio visivo di trasformare sistemi ecologici astratti in narrazioni immersive. Concentrandosi sull’opera seminale di Qiu Chengzong Sopra e sottoterra (2017), che descrive il ciclo vitale dello scarabeo rinoceronte giapponese (Trypoxylus dichotomus), la ricerca utilizza l’analisi iconografica e interviste all’artista per decodificare la sua metodologia creativa. La struttura narrativa duale “superficie-sottosuolo” intreccia la vita dello scarabeo con le interazioni di oltre 120 specie, mentre il design stratificato del suolo e una tecnica di “piegatura del tempo” tramite pagine consecutive simulano trasformazioni stagionali e biologiche. L’approccio di Qiu esemplifica un equilibrio tra rigore scientifico—verificato attraverso collaborazioni con entomologi—e innovazione artistica radicata nella pittura tradizionale cinese a inchiostro e nelle tradizioni naturalistiche occidentali. Il contributo teorico include un modello di collaborazione tripartita per gli albi illustrati ecologici, che enfatizza tre dimensioni interconnesse: (1) accuratezza scientifica (rappresentazione dettagliata degli ecosistemi), (2) coinvolgimento artistico (narrazioni visivamente avvincenti) e (3) empatia ecologica (risonanza emotiva guidata dall’immersione). A livello pratico, lo studio offre strategie per educatori per tradurre concetti come le catene alimentari in progetti visivi stratificati e incoraggia gli illustratori ad armonizzare autenticità culturale con verifica scientifica. La pratica di Qiu dimostra che, quando arte e scienza convergono profondamente, le illustrazioni trascendono il didascalismo per risvegliare una coscienza ecologica. In un’epoca di crisi ambientale, questa ricerca sottolinea l’urgenza di utilizzare la narrazione visiva per fornire ai giovani cittadini del pianeta sia comprensione che speranza per futuri sostenibili.
Qiu Chengzong's Nature Illustration. Insights into "Above and Belowground"
This thesis explores the interdisciplinary integration of art and science in naturalistic illustration, focusing on its dual role in fostering ecological awareness and delivering scientific education to children. Through a case study of the works of contemporary Chinese illustrator Qiu Chengzong, the research investigates how visual storytelling bridges complex scientific concepts with accessible aesthetic experiences, while cultivating reverence for nature in young audiences. The study begins with a historical analysis of naturalistic illustration from the 16th century to modern picture books, tracing its evolution from academic scientific documentation to a dynamic medium for ecological education. Central to this transition is the power of visual language to transform abstract ecological systems into immersive narratives. Focusing on Qiu Chengzong’s seminal work Above and Below Ground (2017), which depicts the life cycle of the Japanese rhinoceros beetle (Trypoxylus dichotomus), the research employs iconographic analysis and interviews with the artist to decode his creative methodology. The work’s dual “surface-subsurface” narrative structure interweaves the beetle’s life with interactions among 120+ species, while layered soil designs and a “time-folding” technique using consecutive pages simulate seasonal and biological transformations. Qiu’s approach exemplifies a balance between scientific rigor—verified through collaboration with entomologists—and artistic innovation rooted in traditional Chinese ink painting and Western naturalist traditions. Theoretical contributions include a proposed tripartite collaborative model for ecological picture books, emphasizing three intertwined dimensions: (1) scientific accuracy (detailed ecosystem representation), (2) artistic engagement (visually compelling narratives), and (3) ecological empathy (immersion-driven emotional resonance). Practically, the study offers strategies for educators to translate concepts like food chains into layered visual projects and urges illustrators to harmonize cultural authenticity with scientific verification. Qiu’s practice demonstrates that when art and science converge profoundly, illustrations transcend didacticism to awaken ecological stewardship. In an era of environmental crisis, this research underscores the urgency of leveraging visual storytelling to equip young planetary citizens with both understanding and hope for sustainable futures.
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