Gothic-Mudéjar architecture is one of the most fascinating expressions of the fusion of Islamic and Christian cultures in Spain. This architectural style, developed between the 13th and 15th centuries, is the result of the encounter between European Gothic architecture and Andalusian construction techniques of Islamic origin. The province of Cadiz, located in the southern region of Andalusia, preserves some of the most significant testimonies of this artistic synthesis, in which brick, pointed arches, wooden roofs and geometric decorations kept the Hispano-Muslim architectural heritage alive even after the Christian reconquest. The aim of this research is to analyse the main manifestations of the Gothic-Mudéjar style in the province of Cadiz, with a focus on four emblematic buildings: the church of Santa María in Tarifa, the church of Nuestra Señora de la O in Sanlúcar de Barrameda, the parish of Divino Salvador in Vejer de la Frontera and the church of San Dionisio in Jerez de la Frontera. Furthermore, the study offers an in-depth study of both the historical-geographical aspect of the region and the peculiarities of Andalusian Gothic. Finally, this research proposes a touristic itinerary that traces the evolution of Mudéjar Gothic in the province of Cadiz, from the maximum expression of Islamic influence to its progressive assimilation into the forms of Christian Gothic. Through this study, the importance of Gothic-Mudéjar is highlighted not only as an architectural heritage, but also as a symbol of cultural hybridisation in a borderland.

L’architettura gotico-mudéjar è una delle espressioni più affascinanti della fusione tra la cultura islamica e quella cristiana in Spagna. Questo stile architettonico, sviluppatosi tra il XIII e il XV secolo, è il risultato dell’incontro tra l’architettura gotica europea e le tecniche costruttive andaluse di matrice islamica. La provincia di Cadice, situata nella regione meridionale dell’Andalusia, conserva alcune delle testimonianze più significative di tale sintesi artistica, in cui il mattone, gli archi a sesto acuto, le coperture lignee e le decorazioni geometriche mantengono viva l’eredità architettonica ispano-musulmana anche dopo la riconquista cristiana. Il fine di questa ricerca è l’analisi delle principali manifestazioni del gotico-mudéjar nella provincia di Cadice, con un focus su quattro edifici emblematici: la chiesa di Santa María a Tarifa, la chiesa di Nuestra Señora de la O a Sanlúcar de Barrameda, la parrocchia del Divino Salvador a Vejer de la Frontera e la chiesa di San Dionisio a Jerez de la Frontera. Inoltre, lo studio offre un approfondimento sia sull’aspetto storico-geografico della regione, sia sulle peculiarità del gotico andaluso. Infine, tale ricerca propone un itinerario turistico che ripercorre l’evoluzione del gotico-mudéjar nella provincia di Cadice, dalla massima espressione dell’influenza islamica fino alla sua progressiva assimilazione nelle forme del gotico cristiano. Attraverso questo studio, si evidenzia l’importanza del gotico-mudéjar non solo come patrimonio architettonico, ma anche come simbolo di ibridazione culturale in una terra di confine.

Le influenze mudéjar nell'architettura gotica andalusa: il caso della provincia di Cadice

LAZZARINI, SILVIA
2023/2024

Abstract

L’architettura gotico-mudéjar è una delle espressioni più affascinanti della fusione tra la cultura islamica e quella cristiana in Spagna. Questo stile architettonico, sviluppatosi tra il XIII e il XV secolo, è il risultato dell’incontro tra l’architettura gotica europea e le tecniche costruttive andaluse di matrice islamica. La provincia di Cadice, situata nella regione meridionale dell’Andalusia, conserva alcune delle testimonianze più significative di tale sintesi artistica, in cui il mattone, gli archi a sesto acuto, le coperture lignee e le decorazioni geometriche mantengono viva l’eredità architettonica ispano-musulmana anche dopo la riconquista cristiana. Il fine di questa ricerca è l’analisi delle principali manifestazioni del gotico-mudéjar nella provincia di Cadice, con un focus su quattro edifici emblematici: la chiesa di Santa María a Tarifa, la chiesa di Nuestra Señora de la O a Sanlúcar de Barrameda, la parrocchia del Divino Salvador a Vejer de la Frontera e la chiesa di San Dionisio a Jerez de la Frontera. Inoltre, lo studio offre un approfondimento sia sull’aspetto storico-geografico della regione, sia sulle peculiarità del gotico andaluso. Infine, tale ricerca propone un itinerario turistico che ripercorre l’evoluzione del gotico-mudéjar nella provincia di Cadice, dalla massima espressione dell’influenza islamica fino alla sua progressiva assimilazione nelle forme del gotico cristiano. Attraverso questo studio, si evidenzia l’importanza del gotico-mudéjar non solo come patrimonio architettonico, ma anche come simbolo di ibridazione culturale in una terra di confine.
Mudejar influences in Andalusian Gothic architecture: the case of the province of Cadiz
Gothic-Mudéjar architecture is one of the most fascinating expressions of the fusion of Islamic and Christian cultures in Spain. This architectural style, developed between the 13th and 15th centuries, is the result of the encounter between European Gothic architecture and Andalusian construction techniques of Islamic origin. The province of Cadiz, located in the southern region of Andalusia, preserves some of the most significant testimonies of this artistic synthesis, in which brick, pointed arches, wooden roofs and geometric decorations kept the Hispano-Muslim architectural heritage alive even after the Christian reconquest. The aim of this research is to analyse the main manifestations of the Gothic-Mudéjar style in the province of Cadiz, with a focus on four emblematic buildings: the church of Santa María in Tarifa, the church of Nuestra Señora de la O in Sanlúcar de Barrameda, the parish of Divino Salvador in Vejer de la Frontera and the church of San Dionisio in Jerez de la Frontera. Furthermore, the study offers an in-depth study of both the historical-geographical aspect of the region and the peculiarities of Andalusian Gothic. Finally, this research proposes a touristic itinerary that traces the evolution of Mudéjar Gothic in the province of Cadiz, from the maximum expression of Islamic influence to its progressive assimilation into the forms of Christian Gothic. Through this study, the importance of Gothic-Mudéjar is highlighted not only as an architectural heritage, but also as a symbol of cultural hybridisation in a borderland.
Autorizzo consultazione esterna dell'elaborato
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
DISSERTAZIONE FINALE - SILVIA LAZZARINI.pdf

non disponibili

Dimensione 2.46 MB
Formato Adobe PDF
2.46 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/166928