INTRODUCTION: Discharge planning aims at bridging the gap between care provided within the hospital and community care after hospitalization. When effective, it contributes to positive results in terms of: reduction of post-discharge complications and mortality, improved coordination between hospital and community, as well as increased patient and caregiver satisfaction. When this process to identify a patient's care needs fails, the risk of readmission and length of hospital stay increases. OBJECTIVE: To describe the processes of continuity of care activated by the San Luigi Gonzaga University Hospital of Orbassano during the year 2024 and to identify possible improvement strategies. MATERIAL AND METHODS: Databases were consulted in which all reports received by the Continuity and Coordination of Care (CCC) are collected, in order to trace: the time elapsing between receipt of the report and the actual discharge of the patient; the wards from which the requests originate; and situations of non-dischargeability and/or death of the patient during the waiting time for activation of the continuity of care service. Proposals for improvement are related to the timing of implementation and the actors involved. RESULTS: In 2024, n=1987 reports of inpatients requiring continuity of care on discharge were received by the CCC, the majority coming from medical area wards. Approximately n=227 (11.4%) patients were found not dischargeable at least once during the waiting time for safe discharges, and the highest waiting times were for CAVS requests with 14.1士13.0 days and hospice with 9.2士6.4 days, while a median of 4 days was calculated for the activation of DGR 10. Proposals for improvement were devised involving the hospital company and the community, to be implemented in the year 2025. CONCLUSIONS: The analysis carried out has made it possible to understand the critical aspects of patient care reported to the CCC for those who need the activation of post-discharge continuity of care services, analyzing both the factors internal to the hospital company and those linked to the community. These criticalities all have a common denominator: the extension of waiting times for the activation of the requested services.

INTRODUZIONE: La pianificazione della dimissione ha l’obiettivo di colmare il divario tra le cure erogate all’interno dell’ospedale e l’assistenza territoriale post ricovero. Quando efficace, essa contribuisce ad ottenere risultati positivi in termini di: riduzione delle complicanze post-dimissione e della mortalità, miglioramento del coordinamento tra ospedale e territorio, oltre all’aumento della soddisfazione di pazienti e caregiver. Nel momento in cui questo processo fallisce nell’identificare le esigenze di cura di un paziente, il rischio di riammissione e la durata della degenza ospedaliera si elevano. OBIETTIVO: Descrivere i processi di continuità assistenziale attivati dall’A.O.U. San Luigi Gonzaga di Orbassano nel corso dell’anno 2024 ed individuare possibili strategie di miglioramento. MATERIALI E METODI: Sono stati consultati i database in cui vengono raccolte tutte le segnalazioni pervenute al NOCC, al fine di risalire: ai tempi che intercorrono tra la ricezione della segnalazione e la dimissione effettiva del paziente; i reparti dai quali provengono le richieste; e situazioni non dimissibilità e/o decesso del paziente nel corso del tempo di attesa dell’attivazione del servizio di continuità assistenziale. Le proposte di miglioramento sono correlate a tempistiche di realizzazione ed attori coinvolti. RISULTATI: Nel 2024 sono pervenute al NOCC n=1987 segnalazioni di pazienti ricoverati che necessitavano di continuità di cure alla dimissione, in maggioranza provenienti dai reparti di area medica. Circa n=227 (11,4%) pazienti sono risultati non dimissibili almeno una volta nel corso del tempo di attesa delle dimissioni protette, ed i tempi di attesa più elevati sono emersi per le richieste di CAVS con 14,1士13,0 giorni e di hospice con 9,2士6,4 giorni, mentre per l’attivazione dei DGR 10 è stata calcolata una mediana di 4 giorni. Sono state ideate delle proposte di miglioramento coinvolgendo l’azienda e il territorio, da realizzare nell’anno 2025. CONCLUSIONI: L’analisi effettuata ha permesso di comprendere le criticità della presa in carico dei pazienti segnalati al NOCC che necessitano dell’attivazione di servizi di continuità assistenziale post dimissione, analizzando sia i fattori interni all’azienda, sia quelli legati al territorio. Tali criticità hanno tutte un denominatore comune: il prolungamento dei tempi di attesa dell’attivazione dei servizi richiesti.

La continuità assistenziale: analisi dei percorsi attivati dall'A.O.U. San Luigi Gonzaga di Orbassano

GREGNANIN, SARA
2023/2024

Abstract

INTRODUZIONE: La pianificazione della dimissione ha l’obiettivo di colmare il divario tra le cure erogate all’interno dell’ospedale e l’assistenza territoriale post ricovero. Quando efficace, essa contribuisce ad ottenere risultati positivi in termini di: riduzione delle complicanze post-dimissione e della mortalità, miglioramento del coordinamento tra ospedale e territorio, oltre all’aumento della soddisfazione di pazienti e caregiver. Nel momento in cui questo processo fallisce nell’identificare le esigenze di cura di un paziente, il rischio di riammissione e la durata della degenza ospedaliera si elevano. OBIETTIVO: Descrivere i processi di continuità assistenziale attivati dall’A.O.U. San Luigi Gonzaga di Orbassano nel corso dell’anno 2024 ed individuare possibili strategie di miglioramento. MATERIALI E METODI: Sono stati consultati i database in cui vengono raccolte tutte le segnalazioni pervenute al NOCC, al fine di risalire: ai tempi che intercorrono tra la ricezione della segnalazione e la dimissione effettiva del paziente; i reparti dai quali provengono le richieste; e situazioni non dimissibilità e/o decesso del paziente nel corso del tempo di attesa dell’attivazione del servizio di continuità assistenziale. Le proposte di miglioramento sono correlate a tempistiche di realizzazione ed attori coinvolti. RISULTATI: Nel 2024 sono pervenute al NOCC n=1987 segnalazioni di pazienti ricoverati che necessitavano di continuità di cure alla dimissione, in maggioranza provenienti dai reparti di area medica. Circa n=227 (11,4%) pazienti sono risultati non dimissibili almeno una volta nel corso del tempo di attesa delle dimissioni protette, ed i tempi di attesa più elevati sono emersi per le richieste di CAVS con 14,1士13,0 giorni e di hospice con 9,2士6,4 giorni, mentre per l’attivazione dei DGR 10 è stata calcolata una mediana di 4 giorni. Sono state ideate delle proposte di miglioramento coinvolgendo l’azienda e il territorio, da realizzare nell’anno 2025. CONCLUSIONI: L’analisi effettuata ha permesso di comprendere le criticità della presa in carico dei pazienti segnalati al NOCC che necessitano dell’attivazione di servizi di continuità assistenziale post dimissione, analizzando sia i fattori interni all’azienda, sia quelli legati al territorio. Tali criticità hanno tutte un denominatore comune: il prolungamento dei tempi di attesa dell’attivazione dei servizi richiesti.
Continuity of care: an analysis of the pathways activated by the San Luigi Gonzaga University Hospital of Orbassano
INTRODUCTION: Discharge planning aims at bridging the gap between care provided within the hospital and community care after hospitalization. When effective, it contributes to positive results in terms of: reduction of post-discharge complications and mortality, improved coordination between hospital and community, as well as increased patient and caregiver satisfaction. When this process to identify a patient's care needs fails, the risk of readmission and length of hospital stay increases. OBJECTIVE: To describe the processes of continuity of care activated by the San Luigi Gonzaga University Hospital of Orbassano during the year 2024 and to identify possible improvement strategies. MATERIAL AND METHODS: Databases were consulted in which all reports received by the Continuity and Coordination of Care (CCC) are collected, in order to trace: the time elapsing between receipt of the report and the actual discharge of the patient; the wards from which the requests originate; and situations of non-dischargeability and/or death of the patient during the waiting time for activation of the continuity of care service. Proposals for improvement are related to the timing of implementation and the actors involved. RESULTS: In 2024, n=1987 reports of inpatients requiring continuity of care on discharge were received by the CCC, the majority coming from medical area wards. Approximately n=227 (11.4%) patients were found not dischargeable at least once during the waiting time for safe discharges, and the highest waiting times were for CAVS requests with 14.1士13.0 days and hospice with 9.2士6.4 days, while a median of 4 days was calculated for the activation of DGR 10. Proposals for improvement were devised involving the hospital company and the community, to be implemented in the year 2025. CONCLUSIONS: The analysis carried out has made it possible to understand the critical aspects of patient care reported to the CCC for those who need the activation of post-discharge continuity of care services, analyzing both the factors internal to the hospital company and those linked to the community. These criticalities all have a common denominator: the extension of waiting times for the activation of the requested services.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/166889