The thesis was created with the aim of investigating and analyzing how Enel Energia, a company of the Enel group that operates in the free electricity and gas market, has managed to modify its portfolio of offers to meet the needs of consumers and the rapid changes in the market. In particular, the thesis aims to delve into two successful cases such as the "Scegli Oggi" and "Enel Fibra" offers, the first born in 2021 after a careful analysis of previous offers and the demand of consumers to be able to choose the best tariff based on their consumption in complete autonomy, the second "Enel Fibra" born in 2023 after the testing of the "EnelMelita" offer launched on the market in July 2020.

L’elaborato nasce con l’intento di approfondire ed analizzare come Enel Energia, società del gruppo Enel che opera nel mercato libero dell’energia elettrica e del gas, è riuscita a modificare il suo portafoglio offerte per andare incontro all’esigenze dei consumatori ed i rapidi cambiamenti del mercato. In particolare, la tesi vuole approfondire due casi di successo come le offerte “Scegli Oggi” ed “Enel Fibra”, la prima nata nel 2021 dopo un’attenta analisi delle offerte precedenti e della richiesta dei consumatori di poter scegliere in completa autonomia la tariffa migliore in base ai propri consumi, la seconda “Enel Fibra” nata nel 2023 dopo la sperimentazione dell’offerta “EnelMelita” lanciata sul mercato del luglio 2020.

Enel Energia – Dal mercato tutelato a leader commerciale di settore. I casi di successo: “Scegli oggi” e “Fibra di Enel Energia”

BONGIOANNI, ANDREA
2023/2024

Abstract

L’elaborato nasce con l’intento di approfondire ed analizzare come Enel Energia, società del gruppo Enel che opera nel mercato libero dell’energia elettrica e del gas, è riuscita a modificare il suo portafoglio offerte per andare incontro all’esigenze dei consumatori ed i rapidi cambiamenti del mercato. In particolare, la tesi vuole approfondire due casi di successo come le offerte “Scegli Oggi” ed “Enel Fibra”, la prima nata nel 2021 dopo un’attenta analisi delle offerte precedenti e della richiesta dei consumatori di poter scegliere in completa autonomia la tariffa migliore in base ai propri consumi, la seconda “Enel Fibra” nata nel 2023 dopo la sperimentazione dell’offerta “EnelMelita” lanciata sul mercato del luglio 2020.
Enel Energia - From protected market to commercial leader of the sector. The success stories: “Scegli oggi” and “Fibra di Enel Energia”
The thesis was created with the aim of investigating and analyzing how Enel Energia, a company of the Enel group that operates in the free electricity and gas market, has managed to modify its portfolio of offers to meet the needs of consumers and the rapid changes in the market. In particular, the thesis aims to delve into two successful cases such as the "Scegli Oggi" and "Enel Fibra" offers, the first born in 2021 after a careful analysis of previous offers and the demand of consumers to be able to choose the best tariff based on their consumption in complete autonomy, the second "Enel Fibra" born in 2023 after the testing of the "EnelMelita" offer launched on the market in July 2020.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/166341