Communication today plays a fundamental role, in that what is communicated is important, but even more so is how it is done. This paper will have as its central theme the evolution of the Ferrero company and how advertising communication and marketing techniques have enabled it to become a world-famous and well-known multinational corporation. The first chapter will focus on the history of the company, starting from its origins. The most important moments will be present, from the creation of the flagship product “Nutella” to the latest international acquisitions in more modern times. The figure of Michele Ferrero, entrepreneur and pillar of the company, will play an important role. A man who managed, thanks to his intelligence and foresight, to be a promoter of change (an attitude that allowed and still allows Ferrero to evolve). The second chapter of the paper will be entirely devoted to the economic vision of Michele and Giovanni Ferrero (Michele Ferrero's uncle and head of the company's commercial department) and the way they conceived the economy. It is important to devote a chapter to the economic vision because, beyond marketing and communication, it allowed the company to have a solid foundation from which to start and an understanding of the market and its dynamics.The language present in this chapter will be the most technical, of the entire paper, because it aims to be instructive rather than emotional. Finally, we will come to the last chapter, where Ferrero products and their associated advertising campaigns will be featured. Communication will be an integral part of the third chapter and considered the central hub for understanding how Ferrero products have spread and developed around the world. There will be paragraphs devoted to branding, as a primary element for the company's advertising communication, and, as another theme present in the third chapter, the goals it sets with regard to the environment and sustainability, issues that today draw the attention of consumers to all those companies that do not exploit the resources of others and treat their employees with respect and politeness. The key elements of this paper will therefore be two: 1. The history and economics of the Ferrero company. 2. Its communication strategy to grow globally.

La comunicazione oggi riveste un ruolo fondamentale, in quanto ciò che si comunica è importante, ma lo è ancor di più il modo con cui lo si fa. Questo elaborato avrà come tema centrale l'evoluzione dell'azienda Ferrero e di come la comunicazione pubblicitaria e le tecniche di marketing hanno permesso ad essa di diventata una multinazionale famosa e conosciuta in tutto il mondo. Il primo capitolo sarà incentrato sulla storia dell’azienda, a partire dalle origini. Saranno presenti i momenti più importanti, dalla creazione del prodotto di punta “Nutella” sino ad arrivare alle ultime acquisizioni internazionali nei tempi più moderni. Giocherà un ruolo importante la figura di Michele Ferrero, imprenditore e pilastro dell'azienda. Un uomo che è riuscito, grazie alla sua intelligenza e lungimiranza, ad essere promotore del cambiamento (attitudine che ha permesso e permette tutt'ora alla Ferrero di evolversi). Il secondo capitolo dell'elaborato sarà interamente dedicato alla visione economica di Michele e Giovanni Ferrero (zio di Michele Ferrero e responsabile del reparto commerciale dell'azienda) e al modo in cui loro concepivano l'economia. È importante dedicare un capitolo alla visione economica perché, al di là del marketing e della comunicazione, ha permesso all’azienda di avere delle basi solide da cui partire e una conoscenza del mercato e delle sue dinamiche. Il linguaggio presente in questo capitolo sarà il più tecnico, di tutto l'intero elaborato, perché ha come obiettivo quello di essere istruttivo e non emozionale. Infine, arriveremo all'ultimo capitolo, dove saranno presenti i prodotti Ferrero e le relative campagne pubblicitarie ad essi associate. La comunicazione sarà parte integrante del terzo capitolo e considerata lo snodo centrale per capire come i prodotti Ferrero si sono diffusi e sviluppati nel mondo. Saranno presenti dei paragrafi dedicati al branding, in quanto elemento primario per la comunicazione pubblicitaria dell'azienda e, come altro tema presente nel terzo capitolo, gli obbiettivi che essa si pone riguardo all'ambiente e alla sostenibilità, temi che oggi attirano l’attenzione dei consumatori verso tutte quelle aziende che non sfruttano le risorse altrui e trattano i propri collaboratori con rispetto e educazione. Gli elementi chiave di questo elaborato saranno quindi due: 1. La storia e l'economia dell'azienda Ferrero 2. La sua strategia di comunicazione per crescere a livello globale.

L’efficacia della comunicazione a livello aziendale: Il caso Ferrero

TRAMONDO, GIADA
2023/2024

Abstract

La comunicazione oggi riveste un ruolo fondamentale, in quanto ciò che si comunica è importante, ma lo è ancor di più il modo con cui lo si fa. Questo elaborato avrà come tema centrale l'evoluzione dell'azienda Ferrero e di come la comunicazione pubblicitaria e le tecniche di marketing hanno permesso ad essa di diventata una multinazionale famosa e conosciuta in tutto il mondo. Il primo capitolo sarà incentrato sulla storia dell’azienda, a partire dalle origini. Saranno presenti i momenti più importanti, dalla creazione del prodotto di punta “Nutella” sino ad arrivare alle ultime acquisizioni internazionali nei tempi più moderni. Giocherà un ruolo importante la figura di Michele Ferrero, imprenditore e pilastro dell'azienda. Un uomo che è riuscito, grazie alla sua intelligenza e lungimiranza, ad essere promotore del cambiamento (attitudine che ha permesso e permette tutt'ora alla Ferrero di evolversi). Il secondo capitolo dell'elaborato sarà interamente dedicato alla visione economica di Michele e Giovanni Ferrero (zio di Michele Ferrero e responsabile del reparto commerciale dell'azienda) e al modo in cui loro concepivano l'economia. È importante dedicare un capitolo alla visione economica perché, al di là del marketing e della comunicazione, ha permesso all’azienda di avere delle basi solide da cui partire e una conoscenza del mercato e delle sue dinamiche. Il linguaggio presente in questo capitolo sarà il più tecnico, di tutto l'intero elaborato, perché ha come obiettivo quello di essere istruttivo e non emozionale. Infine, arriveremo all'ultimo capitolo, dove saranno presenti i prodotti Ferrero e le relative campagne pubblicitarie ad essi associate. La comunicazione sarà parte integrante del terzo capitolo e considerata lo snodo centrale per capire come i prodotti Ferrero si sono diffusi e sviluppati nel mondo. Saranno presenti dei paragrafi dedicati al branding, in quanto elemento primario per la comunicazione pubblicitaria dell'azienda e, come altro tema presente nel terzo capitolo, gli obbiettivi che essa si pone riguardo all'ambiente e alla sostenibilità, temi che oggi attirano l’attenzione dei consumatori verso tutte quelle aziende che non sfruttano le risorse altrui e trattano i propri collaboratori con rispetto e educazione. Gli elementi chiave di questo elaborato saranno quindi due: 1. La storia e l'economia dell'azienda Ferrero 2. La sua strategia di comunicazione per crescere a livello globale.
The effectiveness of communication at company level: The Ferrero case
Communication today plays a fundamental role, in that what is communicated is important, but even more so is how it is done. This paper will have as its central theme the evolution of the Ferrero company and how advertising communication and marketing techniques have enabled it to become a world-famous and well-known multinational corporation. The first chapter will focus on the history of the company, starting from its origins. The most important moments will be present, from the creation of the flagship product “Nutella” to the latest international acquisitions in more modern times. The figure of Michele Ferrero, entrepreneur and pillar of the company, will play an important role. A man who managed, thanks to his intelligence and foresight, to be a promoter of change (an attitude that allowed and still allows Ferrero to evolve). The second chapter of the paper will be entirely devoted to the economic vision of Michele and Giovanni Ferrero (Michele Ferrero's uncle and head of the company's commercial department) and the way they conceived the economy. It is important to devote a chapter to the economic vision because, beyond marketing and communication, it allowed the company to have a solid foundation from which to start and an understanding of the market and its dynamics.The language present in this chapter will be the most technical, of the entire paper, because it aims to be instructive rather than emotional. Finally, we will come to the last chapter, where Ferrero products and their associated advertising campaigns will be featured. Communication will be an integral part of the third chapter and considered the central hub for understanding how Ferrero products have spread and developed around the world. There will be paragraphs devoted to branding, as a primary element for the company's advertising communication, and, as another theme present in the third chapter, the goals it sets with regard to the environment and sustainability, issues that today draw the attention of consumers to all those companies that do not exploit the resources of others and treat their employees with respect and politeness. The key elements of this paper will therefore be two: 1. The history and economics of the Ferrero company. 2. Its communication strategy to grow globally.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/166328