Clothing, like housing, represents two acquired and socially accepted realities. Human existence has always been defined by the need for a dwelling, regardless of its form, and by the necessity of being clothed. Although these two phenomena are often regarded as purely functional needs, they embody aesthetic, social, and cultural dimensions. In our everyday experience of the world, movement propels us, shifting us from an interior space, such as the home, to an exterior one, such as the urban environment, or vice versa. Throughout this transition, we are always either clothed or unclothed. Regardless, the act of dressing itself remains central, whether it involves covering or uncovering the body, as it shapes a specific relationship with oneself, with others, and with the surrounding environment. In what ways can the concepts of clothing and dwelling be connected? To what extent do they define us as human beings, as social animals who constantly seek to assert themselves through ever-evolving forms and expressions? Lucy Orta’s work, particularly her Refuge Wear collection (1992-98), offers a way to critically examine and expand the profound relationship between these two notions. Here, clothing appears to be redefined through its functionality, while the home takes on a more fluid and intangible nature. This series of works allows for a reflection on the role of fashion, architecture, and the arts as a whole, prompting a reconsideration of these disciplines by placing at the center what is essential to and sustains human existence: the relationship with others.

L’abito, così come la casa rappresentano due realtà acquisite e socialmente accettate. L’esistenza umana è da sempre caratterizzata dall’avere una dimora, a prescindere da quale sia la sua struttura, e insieme dall’essere vestiti. Due fenomeni che pur essendo stati appellati come bisogni prettamente funzionali, celano una componente estetica, sociale, culturale. Nel nostro quotidiano fare esperienza del mondo, un movimento ci spinge, ci sposta da un interno, vedi la casa, a un esterno, lo spazio urbano, o viceversa, e nel farlo si è sempre vestiti o svestiti. In ogni caso, l’atto stesso della vestizione è centrale sia se ci si copre che se ci si spoglia perché dà vita un certo tipo di rapporto con il proprio sé, con gli altri e con l’ambiente circostante. In che modo i concetti di abito e abitazione possono essere messi in relazione tra loro? Quanto ci definiscono come essere umani, animali sociali, che necessitano costantemente di affermare stessi in modi e forme sempre differenti? Il lavoro di Lucy Orta, in particolare la sua collezione Refuge Wear (1992-98), consente di problematizzare e ampliare l’intima connessione tra i due termini. Qui l’abito sembra essere riqualificato in virtù della sua funzionalità, mentre la casa viene resa più liquida, intangibile. Questa serie di opere consentono di riflettere sul ruolo della moda, dell’architettura, e in generale dell’arte, e di ripensarle tornando a mettere al centro ciò che è alla base della nostra esistenza, alimentandola: la relazione con l’altro.

Abitare spazi, corpi e identità attraverso la moda.

FEDERICI, SOFIA
2023/2024

Abstract

L’abito, così come la casa rappresentano due realtà acquisite e socialmente accettate. L’esistenza umana è da sempre caratterizzata dall’avere una dimora, a prescindere da quale sia la sua struttura, e insieme dall’essere vestiti. Due fenomeni che pur essendo stati appellati come bisogni prettamente funzionali, celano una componente estetica, sociale, culturale. Nel nostro quotidiano fare esperienza del mondo, un movimento ci spinge, ci sposta da un interno, vedi la casa, a un esterno, lo spazio urbano, o viceversa, e nel farlo si è sempre vestiti o svestiti. In ogni caso, l’atto stesso della vestizione è centrale sia se ci si copre che se ci si spoglia perché dà vita un certo tipo di rapporto con il proprio sé, con gli altri e con l’ambiente circostante. In che modo i concetti di abito e abitazione possono essere messi in relazione tra loro? Quanto ci definiscono come essere umani, animali sociali, che necessitano costantemente di affermare stessi in modi e forme sempre differenti? Il lavoro di Lucy Orta, in particolare la sua collezione Refuge Wear (1992-98), consente di problematizzare e ampliare l’intima connessione tra i due termini. Qui l’abito sembra essere riqualificato in virtù della sua funzionalità, mentre la casa viene resa più liquida, intangibile. Questa serie di opere consentono di riflettere sul ruolo della moda, dell’architettura, e in generale dell’arte, e di ripensarle tornando a mettere al centro ciò che è alla base della nostra esistenza, alimentandola: la relazione con l’altro.
Inhabiting spaces, bodies and identities through fashion.
Clothing, like housing, represents two acquired and socially accepted realities. Human existence has always been defined by the need for a dwelling, regardless of its form, and by the necessity of being clothed. Although these two phenomena are often regarded as purely functional needs, they embody aesthetic, social, and cultural dimensions. In our everyday experience of the world, movement propels us, shifting us from an interior space, such as the home, to an exterior one, such as the urban environment, or vice versa. Throughout this transition, we are always either clothed or unclothed. Regardless, the act of dressing itself remains central, whether it involves covering or uncovering the body, as it shapes a specific relationship with oneself, with others, and with the surrounding environment. In what ways can the concepts of clothing and dwelling be connected? To what extent do they define us as human beings, as social animals who constantly seek to assert themselves through ever-evolving forms and expressions? Lucy Orta’s work, particularly her Refuge Wear collection (1992-98), offers a way to critically examine and expand the profound relationship between these two notions. Here, clothing appears to be redefined through its functionality, while the home takes on a more fluid and intangible nature. This series of works allows for a reflection on the role of fashion, architecture, and the arts as a whole, prompting a reconsideration of these disciplines by placing at the center what is essential to and sustains human existence: the relationship with others.
Autorizzo consultazione esterna dell'elaborato
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Federici.Sofia.pdf

non disponibili

Dimensione 2.25 MB
Formato Adobe PDF
2.25 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/165347