The oncological patient’s therapeutic pathway is characterized by a succession of diagnostic tests, specialist consultations, and demanding therapies, often associated with debilitating side effects that significantly affect quality of life. Proper management of these disorders not only promotes the patient’s daily well-being but also decreases the risk of suspending or interrupting treatment, thereby improving therapeutic adherence and long-term compliance. Therapeutic education, entrusted in particular to the nurse, plays a key role in providing targeted guidance and in strengthening the patient’s self-management skills. In this perspective, this thesis presents the idea of an agenda – “L’AGENDA” – which, following the model used in obstetric practice, serves as a practical, daily informational support. The goal is to provide oncological patients undergoing treatment at the Cardinal Massaia Hospital in Asti with a comprehensive and customizable guide, helping them better understand the diagnostic-therapeutic path and more confidently deal with the side effects of chemotherapy and radiotherapy. The thesis addresses topics such as the nurse’s role, the importance of therapeutic education, and the concept of empowerment, emphasizing how a holistic and participatory approach can enhance quality of life and treatment adherence. Lastly, it illustrates the detailed design of the agenda, with the aim of subsequently validating it through a pilot study at the Asti Day Hospital.

Il percorso terapeutico del paziente oncologico si caratterizza per l’alternarsi di esami diagnostici, visite specialistiche e terapie impegnative, spesso associate a effetti collaterali invalidanti che incidono in misura rilevante sulla qualità di vita. Una corretta gestione di tali disturbi non solo favorisce il benessere quotidiano del malato, ma riduce anche il rischio di sospensioni o interruzioni delle cure, migliorando così l’aderenza terapeutica e la compliance sul lungo periodo. L’educazione terapeutica, affidata in particolare all’infermiere, riveste un ruolo chiave nel fornire indicazioni mirate e nel rafforzare le competenze di autogestione del paziente. In questa prospettiva, la presente tesi illustra l’idea di un’agenda – “L’AGENDA” – che, sul modello di quelle già utilizzate in ambito ostetrico, rappresenta un supporto informativo pratico e quotidiano. L’obiettivo è fornire ai pazienti oncologici in cura presso l’Ospedale Cardinal Massaia di Asti una guida completa e personalizzabile, utile a comprendere il percorso diagnostico-terapeutico e a fronteggiare con maggiore sicurezza gli effetti collaterali di chemio e radioterapie. L’elaborato affronta tematiche quali il ruolo dell’infermiere, l’importanza dell’educazione terapeutica e il concetto di empowerment, sottolineando come un approccio olistico e partecipativo possa migliorare la qualità di vita e l’aderenza alle cure. Infine, viene presentata la progettazione dettagliata dell’agenda, con l’intento di validarla successivamente tramite uno studio pilota presso il Day Hospital di Asti.

EDU-CARE: strumento informativo per l’empowerment del paziente nella gestione degli effetti collaterali da terapie oncologiche

MASCARELLO, GIUDITTA
2023/2024

Abstract

Il percorso terapeutico del paziente oncologico si caratterizza per l’alternarsi di esami diagnostici, visite specialistiche e terapie impegnative, spesso associate a effetti collaterali invalidanti che incidono in misura rilevante sulla qualità di vita. Una corretta gestione di tali disturbi non solo favorisce il benessere quotidiano del malato, ma riduce anche il rischio di sospensioni o interruzioni delle cure, migliorando così l’aderenza terapeutica e la compliance sul lungo periodo. L’educazione terapeutica, affidata in particolare all’infermiere, riveste un ruolo chiave nel fornire indicazioni mirate e nel rafforzare le competenze di autogestione del paziente. In questa prospettiva, la presente tesi illustra l’idea di un’agenda – “L’AGENDA” – che, sul modello di quelle già utilizzate in ambito ostetrico, rappresenta un supporto informativo pratico e quotidiano. L’obiettivo è fornire ai pazienti oncologici in cura presso l’Ospedale Cardinal Massaia di Asti una guida completa e personalizzabile, utile a comprendere il percorso diagnostico-terapeutico e a fronteggiare con maggiore sicurezza gli effetti collaterali di chemio e radioterapie. L’elaborato affronta tematiche quali il ruolo dell’infermiere, l’importanza dell’educazione terapeutica e il concetto di empowerment, sottolineando come un approccio olistico e partecipativo possa migliorare la qualità di vita e l’aderenza alle cure. Infine, viene presentata la progettazione dettagliata dell’agenda, con l’intento di validarla successivamente tramite uno studio pilota presso il Day Hospital di Asti.
EDU-CARE: informative tool for patient empowerment in the management of side effects by oncological therapies
The oncological patient’s therapeutic pathway is characterized by a succession of diagnostic tests, specialist consultations, and demanding therapies, often associated with debilitating side effects that significantly affect quality of life. Proper management of these disorders not only promotes the patient’s daily well-being but also decreases the risk of suspending or interrupting treatment, thereby improving therapeutic adherence and long-term compliance. Therapeutic education, entrusted in particular to the nurse, plays a key role in providing targeted guidance and in strengthening the patient’s self-management skills. In this perspective, this thesis presents the idea of an agenda – “L’AGENDA” – which, following the model used in obstetric practice, serves as a practical, daily informational support. The goal is to provide oncological patients undergoing treatment at the Cardinal Massaia Hospital in Asti with a comprehensive and customizable guide, helping them better understand the diagnostic-therapeutic path and more confidently deal with the side effects of chemotherapy and radiotherapy. The thesis addresses topics such as the nurse’s role, the importance of therapeutic education, and the concept of empowerment, emphasizing how a holistic and participatory approach can enhance quality of life and treatment adherence. Lastly, it illustrates the detailed design of the agenda, with the aim of subsequently validating it through a pilot study at the Asti Day Hospital.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/164523