The luxury market, always linked to values of exclusivity, craftsmanship and authenticity, is today facing a new challenge by introducing the use of artificial intelligence (AI). Although the integration of new technologies may seem to be in contrast with the essence of luxury, AI has the potential to revolutionize many aspects of the industry and individual companies. This change raises a big question: has the adoption of AI created value for luxury companies by improving business efficiency and customer experience, or has it eliminated the industry’s distinctive features? The thesis explores both the benefits and improvements of AI, as well as the challenges and risks involved, through an analysis of three well-known luxury fashion houses, LVMH, GUCCI, PRADA, which have already experienced the use of this new technology.

Il mercato del lusso, da sempre legato a valori di esclusività, artigianalità e autenticità, oggi si trova ad affrontare una nuova sfida introducendo l'utilizzo dell'intelligenza artificiale (AI). Nonostante l'integrazione delle nuove tecnologie posso sembrare in contrasto con l'essenza del lusso, l'AI ha il potenziale per rivoluzionare molti aspetti del settore e delle singole aziende. Questo cambiamento solleva un grande interrogativo: l'adozione dell'AI ha creato valore per le aziende del lusso, migliorando l'efficienza aziendale e l'esperienza di acquisto del cliente, o ha, eliminato le caratteristiche distintive del settore? La tesi esplora sia i benefici e i miglioramenti apportati dall'AI che le sfide e i rischi che ne comporta, grazie all'analisi di tre note case di moda del mondo del lusso, LVMH, GUCCI, PRADA, che hanno già sperimentato l'utilizzo di questa nuova tecnologia.

L'evoluzione dei brand di moda di lusso nell'era digitale: opportunità e sfide.

PIRAS, ELISABETTA
2023/2024

Abstract

Il mercato del lusso, da sempre legato a valori di esclusività, artigianalità e autenticità, oggi si trova ad affrontare una nuova sfida introducendo l'utilizzo dell'intelligenza artificiale (AI). Nonostante l'integrazione delle nuove tecnologie posso sembrare in contrasto con l'essenza del lusso, l'AI ha il potenziale per rivoluzionare molti aspetti del settore e delle singole aziende. Questo cambiamento solleva un grande interrogativo: l'adozione dell'AI ha creato valore per le aziende del lusso, migliorando l'efficienza aziendale e l'esperienza di acquisto del cliente, o ha, eliminato le caratteristiche distintive del settore? La tesi esplora sia i benefici e i miglioramenti apportati dall'AI che le sfide e i rischi che ne comporta, grazie all'analisi di tre note case di moda del mondo del lusso, LVMH, GUCCI, PRADA, che hanno già sperimentato l'utilizzo di questa nuova tecnologia.
The evolution of luxury fashion brands in the digital age: opportunities and challenges.
The luxury market, always linked to values of exclusivity, craftsmanship and authenticity, is today facing a new challenge by introducing the use of artificial intelligence (AI). Although the integration of new technologies may seem to be in contrast with the essence of luxury, AI has the potential to revolutionize many aspects of the industry and individual companies. This change raises a big question: has the adoption of AI created value for luxury companies by improving business efficiency and customer experience, or has it eliminated the industry’s distinctive features? The thesis explores both the benefits and improvements of AI, as well as the challenges and risks involved, through an analysis of three well-known luxury fashion houses, LVMH, GUCCI, PRADA, which have already experienced the use of this new technology.
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