In an increasingly interconnected society which is aware of the consequences of its own industrial and economic expansion choices, the theme of a greater sense of responsibility on the part of companies is now indispensable. The growth of profitability and profits of companies is no longer tolerated at the expense of social and environmental issues, increasingly felt by the world population. The moral obligation to adopt sustainable policies, aimed at satisfying today’s customers without compromising the future of new generations, is an imperative for companies that want to make their way in the current market. This leads to having to compare with the Corporate social responsibility (CSR), to which it is difficult to attribute a true and proper definition, as it varies according to opinions and requirements, environmental and ethical, the demands of society. To encourage this type of policies within companies, governments also come into play through the ESG, "Environmental, Social and Governance", which measures the sustainability and ethical impact of companies, guiding investors. ESG standards are gradually becoming a significant part of the alternative investment world. ESG issues are not only important when measuring the sustainability of the non-financial impacts of investments, but they can also have a material impact on the long-term performance and risk profile of investment portfolios. The purpose of this paper is to highlight the value that CSR also through ESG brings to a company, not only from a "corporate philanthropy" point of view as true added value that the company introduces in its business strategy and which consequently translates into positive feedback also at the level of success of its business and its reporting. We will try to explore the concept of corporate responsibility and the concept of investment in the ethical-economic field to answer the question: How can social initiatives affect the reputation of companies?

In una società sempre più interconnessa e consapevole delle conseguenze delle proprie scelte di espansione industriale ed economica, il tema di una più sentita responsabilità da parte delle aziende è ormai indispensabile. La crescita della redditività e dei profitti delle imprese non è più tollerata se a discapito di temi sociali ed ambientali, sempre più sentiti dalla popolazione mondiale. L'obbligo morale di adottare politiche sostenibili, volte a soddisfare la clientela di oggi senza però compromettere il futuro delle nuove generazioni, è un imperativo per le aziende che vogliono farsi strada nel mercato attuale. Questo porta a doversi confrontare con la c.d. Responsabilità sociale d'impresa (RSI) o Corporate social responsibility (CSR), alla quale è difficile attribuire una vera e propria definizione, in quanto varia in base alle opinioni e alle esigenze, ambientali ed etiche, che la società impone. Per incentivare questo tipo di politiche all’interno delle aziende, entrano in gioco anche i governi attraverso le ESG, “Environmental, Social e Governance”, che misurando la sostenibilità e l’impatto etico delle aziende, guidando gli investitori. Gli standard ESG, infatti, stanno gradualmente diventando una parte significativa del mondo degli investimenti alternativi. Le questioni ESG non sono importanti solo quando si misura la sostenibilità degli impatti non finanziari degli investimenti, ma possono anche avere un impatto materiale sul profilo di rendimento e sul rischio a lungo termine dei portafogli di investimento. Lo scopo di questo elaborato è di evidenziare il valore che le CSR anche tramite le ESG portano ad un’azienda, non solo da un punto di vista di “filantropia aziendale” ma come vero e proprio valore aggiunto che l’azienda introduce nella propria strategia d’impresa e che di conseguenza si traduce in riscontri positivi anche a livello di successo del proprio business e della propria rendicontazione. Si cercherà quindi di sviscerare il concetto di responsabilità aziendale e il concetto di investimenti in ambito etico-economico per rispondere alla domanda: Come delle iniziative di carattere sociale possono influenzare la reputazione delle Aziende?

Corporate Social Responsibility e Reputazione di un Brand

DEPETRIS, CHIARA
2023/2024

Abstract

In una società sempre più interconnessa e consapevole delle conseguenze delle proprie scelte di espansione industriale ed economica, il tema di una più sentita responsabilità da parte delle aziende è ormai indispensabile. La crescita della redditività e dei profitti delle imprese non è più tollerata se a discapito di temi sociali ed ambientali, sempre più sentiti dalla popolazione mondiale. L'obbligo morale di adottare politiche sostenibili, volte a soddisfare la clientela di oggi senza però compromettere il futuro delle nuove generazioni, è un imperativo per le aziende che vogliono farsi strada nel mercato attuale. Questo porta a doversi confrontare con la c.d. Responsabilità sociale d'impresa (RSI) o Corporate social responsibility (CSR), alla quale è difficile attribuire una vera e propria definizione, in quanto varia in base alle opinioni e alle esigenze, ambientali ed etiche, che la società impone. Per incentivare questo tipo di politiche all’interno delle aziende, entrano in gioco anche i governi attraverso le ESG, “Environmental, Social e Governance”, che misurando la sostenibilità e l’impatto etico delle aziende, guidando gli investitori. Gli standard ESG, infatti, stanno gradualmente diventando una parte significativa del mondo degli investimenti alternativi. Le questioni ESG non sono importanti solo quando si misura la sostenibilità degli impatti non finanziari degli investimenti, ma possono anche avere un impatto materiale sul profilo di rendimento e sul rischio a lungo termine dei portafogli di investimento. Lo scopo di questo elaborato è di evidenziare il valore che le CSR anche tramite le ESG portano ad un’azienda, non solo da un punto di vista di “filantropia aziendale” ma come vero e proprio valore aggiunto che l’azienda introduce nella propria strategia d’impresa e che di conseguenza si traduce in riscontri positivi anche a livello di successo del proprio business e della propria rendicontazione. Si cercherà quindi di sviscerare il concetto di responsabilità aziendale e il concetto di investimenti in ambito etico-economico per rispondere alla domanda: Come delle iniziative di carattere sociale possono influenzare la reputazione delle Aziende?
Corporate Social Responsibility and Brand Reputation
In an increasingly interconnected society which is aware of the consequences of its own industrial and economic expansion choices, the theme of a greater sense of responsibility on the part of companies is now indispensable. The growth of profitability and profits of companies is no longer tolerated at the expense of social and environmental issues, increasingly felt by the world population. The moral obligation to adopt sustainable policies, aimed at satisfying today’s customers without compromising the future of new generations, is an imperative for companies that want to make their way in the current market. This leads to having to compare with the Corporate social responsibility (CSR), to which it is difficult to attribute a true and proper definition, as it varies according to opinions and requirements, environmental and ethical, the demands of society. To encourage this type of policies within companies, governments also come into play through the ESG, "Environmental, Social and Governance", which measures the sustainability and ethical impact of companies, guiding investors. ESG standards are gradually becoming a significant part of the alternative investment world. ESG issues are not only important when measuring the sustainability of the non-financial impacts of investments, but they can also have a material impact on the long-term performance and risk profile of investment portfolios. The purpose of this paper is to highlight the value that CSR also through ESG brings to a company, not only from a "corporate philanthropy" point of view as true added value that the company introduces in its business strategy and which consequently translates into positive feedback also at the level of success of its business and its reporting. We will try to explore the concept of corporate responsibility and the concept of investment in the ethical-economic field to answer the question: How can social initiatives affect the reputation of companies?
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/163132