Sport pedagogy is a discipline that combines theory and practice in the field of physical education, contributing to the overall development of the individual. This research analyzes the historical and epistemological evolution of sport pedagogy, emphasizing its educational and practical relevance in alpine skiing. After examining the philosophical and pedagogical roots of the discipline, the study focuses on the development of sports education as an autonomous science and its formative function. In particular, the role of sport in enhancing motor, cognitive, and social skills is explored, highlighting the value of play, competition, and the educational relationship. Alpine skiing, as a sport of skill and adaptation, represents an ideal context for athlete growth, fostering the development of coordinative, conditional, and emotional skills. Finally, the French pedagogical model in teaching skiing is explored, analyzing teaching methodologies, communication strategies, and the role of the ski instructor as a facilitator of learning. The didactic approach emphasizes the importance of an inclusive and motivating learning environment, capable of stimulating the technical and personal development of the athlete. Through an interdisciplinary analysis, the thesis demonstrates how sport pedagogy, applied to alpine skiing, can be a powerful educational tool for the physical, cognitive, and emotional growth of the individual, fostering not only athletic performance but also autonomy, resilience, and psychological well-being.

La pedagogia dello sport è una disciplina che unisce teoria e pratica nell'ambito dell'educazione motoria, contribuendo alla formazione globale dell'individuo. Questa ricerca analizza l'evoluzione storica ed epistemologica della pedagogia dello sport, sottolineandone la rilevanza educativa e applicativa nello sci alpino. Dopo aver esaminato le radici filosofiche e pedagogiche della disciplina, lo studio si concentra sullo sviluppo dell'educazione sportiva come scienza autonoma e sulla sua funzione formativa. In particolare, viene esplorato il ruolo dello sport nel miglioramento delle capacità motorie, cognitive e sociali, evidenziando il valore del gioco, della competizione e della relazione educativa. Lo sci alpino, come sport di destrezza e di adattamento, rappresenta un contesto ideale per la crescita dell'atleta, favorendo lo sviluppo di competenze coordinative, condizionali ed emozionali. Infine, viene approfondito il modello pedagogico francese nell'insegnamento dello sci, analizzando le metodologie didattiche, le strategie comunicative e il ruolo del maestro di sci come facilitatore dell'apprendimento. L’approccio didattico evidenzia l'importanza di un ambiente di apprendimento inclusivo e motivante, capace di stimolare lo sviluppo tecnico e personale dell’atleta. Attraverso un'analisi interdisciplinare, la tesi dimostra come la pedagogia dello sport, applicata allo sci alpino, possa essere un potente strumento educativo per la crescita fisica, cognitiva ed emotiva dell’individuo, favorendo non solo la performance atletica, ma anche l'autonomia, la resilienza e il benessere psicofisico.

Il ruolo dello sci alpino nell' educazione e nella formazione dell'individuo: un percorso pedagogico per lo sviluppo individuale e sociale

LOFFREDA, SEBASTIANO
2023/2024

Abstract

La pedagogia dello sport è una disciplina che unisce teoria e pratica nell'ambito dell'educazione motoria, contribuendo alla formazione globale dell'individuo. Questa ricerca analizza l'evoluzione storica ed epistemologica della pedagogia dello sport, sottolineandone la rilevanza educativa e applicativa nello sci alpino. Dopo aver esaminato le radici filosofiche e pedagogiche della disciplina, lo studio si concentra sullo sviluppo dell'educazione sportiva come scienza autonoma e sulla sua funzione formativa. In particolare, viene esplorato il ruolo dello sport nel miglioramento delle capacità motorie, cognitive e sociali, evidenziando il valore del gioco, della competizione e della relazione educativa. Lo sci alpino, come sport di destrezza e di adattamento, rappresenta un contesto ideale per la crescita dell'atleta, favorendo lo sviluppo di competenze coordinative, condizionali ed emozionali. Infine, viene approfondito il modello pedagogico francese nell'insegnamento dello sci, analizzando le metodologie didattiche, le strategie comunicative e il ruolo del maestro di sci come facilitatore dell'apprendimento. L’approccio didattico evidenzia l'importanza di un ambiente di apprendimento inclusivo e motivante, capace di stimolare lo sviluppo tecnico e personale dell’atleta. Attraverso un'analisi interdisciplinare, la tesi dimostra come la pedagogia dello sport, applicata allo sci alpino, possa essere un potente strumento educativo per la crescita fisica, cognitiva ed emotiva dell’individuo, favorendo non solo la performance atletica, ma anche l'autonomia, la resilienza e il benessere psicofisico.
The Role of Alpine Skiing in Education and Individual Formation: A Pedagogical path for Personal and Social Development"
Sport pedagogy is a discipline that combines theory and practice in the field of physical education, contributing to the overall development of the individual. This research analyzes the historical and epistemological evolution of sport pedagogy, emphasizing its educational and practical relevance in alpine skiing. After examining the philosophical and pedagogical roots of the discipline, the study focuses on the development of sports education as an autonomous science and its formative function. In particular, the role of sport in enhancing motor, cognitive, and social skills is explored, highlighting the value of play, competition, and the educational relationship. Alpine skiing, as a sport of skill and adaptation, represents an ideal context for athlete growth, fostering the development of coordinative, conditional, and emotional skills. Finally, the French pedagogical model in teaching skiing is explored, analyzing teaching methodologies, communication strategies, and the role of the ski instructor as a facilitator of learning. The didactic approach emphasizes the importance of an inclusive and motivating learning environment, capable of stimulating the technical and personal development of the athlete. Through an interdisciplinary analysis, the thesis demonstrates how sport pedagogy, applied to alpine skiing, can be a powerful educational tool for the physical, cognitive, and emotional growth of the individual, fostering not only athletic performance but also autonomy, resilience, and psychological well-being.
TINTO, AMALIA
Non autorizzo consultazione esterna dell'elaborato
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi completa sebastiano loffreda.pdf

non disponibili

Dimensione 6.51 MB
Formato Adobe PDF
6.51 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/162895