Throughout this thesis, the crucial role of branding in the electric vehicle industry will be examined, focusing on how consumer perceptions can be influenced and how branding shapes a company's success. The study addresses various dimensions, from branding and its interaction with the market to the impact of strategies on competitive dynamics and the industry's evolution. We will begin by exploring the fundamentals of branding, recognizing its value in the automotive industry and its evolution within the examined context. We will highlight how brand uniqueness is a key element in differentiation and market positioning. The electric vehicle market has been thoroughly analyzed to understand current trends and future projections. Tools such as SWOT analysis and Porter’s Five Forces model have been used to assess competitive dynamics and market attractiveness. Additionally, the impact of innovation and technology within the sector has been examined. The case study on Tesla has provided further insights into branding strategies in a real-world context. Tesla’s marketing mix was analyzed, recognizing its status as a “love brand” and understanding how it initially operated in a "blue ocean" market, only to transition in recent years toward a "red ocean" scenario. This shift has been made possible through the influence of Elon Musk, a charismatic innovator. The final analysis will focus on the ethical aspects of branding in the electric vehicle industry and the social issues related to their production and use, emphasizing the importance of sustainable efficiency and environmental impact awareness.

Nel corso di questa tesi, si esaminerà il ruolo cruciale del branding nell'industria dei veicoli elettrici, concentrandosi sull'importanza di come si possano influenzare le percezioni dei consumatori e plasmare il successo di un marchio. Lo studio affronta varie dimensioni: dal branding e la sua interazione con il mercato all'impatto delle strategie sulle dinamiche competitive e l'evoluzione del settore. Inizieremo esplorando i fondamenti del branding, riconoscendo il suo valore nell'industria automobilistica e la sua evoluzione nel contesto preso in esame. Metteremo in luce come l’unicità del brand sia un elemento chiave nella differenziazione e nel posizionamento sul mercato. Il mercato dei veicoli elettrici è stato oggetto di analisi approfondita, con l'obiettivo di comprenderne le tendenze attuali e le proiezioni future. Sono stati utilizzati strumenti come l'analisi SWOT e il modello delle Cinque Forze di Porter per valutare le dinamiche competitive e attrattività. Inoltre, è stato esaminato l’impatto dell'innovazione e della tecnologia all’interno del settore. Il caso studio su Tesla ha permesso di approfondire ulteriormente le strategie in un contesto concreto. È stato preso in considerazione il marketing mix di Tesla, riconoscendo il suo status come "love brand", comprendendo come Tesla abbia navigato inizialmente in un mercato "blue ocean" per tendere nell’ultimo periodo ad un "red ocean". Il tutto possibile grazie all'influenza di Elon Musk, un innovatore carismatico. L’ultima analisi si concentrerà sull'aspetto etico del branding nei veicoli elettrici e le questioni sociali correlate alla produzione e all'uso di quest’ultimi, sottolineando l'importanza dell'efficienza sostenibile e dell'attenzione all'impatto ambientale.

Veicoli elettrici e strategie di branding: il caso Tesla

SCHIPILLITI, ANDREA
2024/2025

Abstract

Nel corso di questa tesi, si esaminerà il ruolo cruciale del branding nell'industria dei veicoli elettrici, concentrandosi sull'importanza di come si possano influenzare le percezioni dei consumatori e plasmare il successo di un marchio. Lo studio affronta varie dimensioni: dal branding e la sua interazione con il mercato all'impatto delle strategie sulle dinamiche competitive e l'evoluzione del settore. Inizieremo esplorando i fondamenti del branding, riconoscendo il suo valore nell'industria automobilistica e la sua evoluzione nel contesto preso in esame. Metteremo in luce come l’unicità del brand sia un elemento chiave nella differenziazione e nel posizionamento sul mercato. Il mercato dei veicoli elettrici è stato oggetto di analisi approfondita, con l'obiettivo di comprenderne le tendenze attuali e le proiezioni future. Sono stati utilizzati strumenti come l'analisi SWOT e il modello delle Cinque Forze di Porter per valutare le dinamiche competitive e attrattività. Inoltre, è stato esaminato l’impatto dell'innovazione e della tecnologia all’interno del settore. Il caso studio su Tesla ha permesso di approfondire ulteriormente le strategie in un contesto concreto. È stato preso in considerazione il marketing mix di Tesla, riconoscendo il suo status come "love brand", comprendendo come Tesla abbia navigato inizialmente in un mercato "blue ocean" per tendere nell’ultimo periodo ad un "red ocean". Il tutto possibile grazie all'influenza di Elon Musk, un innovatore carismatico. L’ultima analisi si concentrerà sull'aspetto etico del branding nei veicoli elettrici e le questioni sociali correlate alla produzione e all'uso di quest’ultimi, sottolineando l'importanza dell'efficienza sostenibile e dell'attenzione all'impatto ambientale.
Electric vehicles and branding strategies: the Tesla case study
Throughout this thesis, the crucial role of branding in the electric vehicle industry will be examined, focusing on how consumer perceptions can be influenced and how branding shapes a company's success. The study addresses various dimensions, from branding and its interaction with the market to the impact of strategies on competitive dynamics and the industry's evolution. We will begin by exploring the fundamentals of branding, recognizing its value in the automotive industry and its evolution within the examined context. We will highlight how brand uniqueness is a key element in differentiation and market positioning. The electric vehicle market has been thoroughly analyzed to understand current trends and future projections. Tools such as SWOT analysis and Porter’s Five Forces model have been used to assess competitive dynamics and market attractiveness. Additionally, the impact of innovation and technology within the sector has been examined. The case study on Tesla has provided further insights into branding strategies in a real-world context. Tesla’s marketing mix was analyzed, recognizing its status as a “love brand” and understanding how it initially operated in a "blue ocean" market, only to transition in recent years toward a "red ocean" scenario. This shift has been made possible through the influence of Elon Musk, a charismatic innovator. The final analysis will focus on the ethical aspects of branding in the electric vehicle industry and the social issues related to their production and use, emphasizing the importance of sustainable efficiency and environmental impact awareness.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/162465